Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 717

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ramsay - Ej medlem längre2010-04-10 21:27
Antal inlägg: 9204

nej, då skulle jag inte ha råd.

humlan322010-04-10 21:28
Antal inlägg: 35

Det är ju synd om någon ser ner på någon annans arbete. Städare (eller sanitetstekniker som jag hellre vill bli kallad:) behövs verkligen. Jag tyckte bara att det var hutlöst tråkigt att städa och dagarna vara långa som norrländska vintermånader!

Tvålis - Ej medlem längre2010-04-10 21:28
Antal inlägg: 4429

Tyvärr har jag inte städhjälp själv eftersom jag inte har råd. Men att komma dragandes med det moraliskt felaktiga att skapa arbetstillfälle för privatpersoner direkt kan jag bara förstå som en dröm om ett jämnlikt samhälle där alla tjänar och nytjar lika mycket. Marx tyckte det var en bra idé och det har testats utan framgång på många håll i världen.

Om vi ska utgå ifrån världen och människorna som bor i den så kommer det alltid att vara skillnader, det gör inte ett arbetstillfälle sämre. För då kan vi på fullt allvar stänga ner biografer, restauranger, nöjesparker, juvelerare och liknande.

Jag tycker det är märkligt att det är så OK att svartmåla just en typ av lyxkonsumtion. Det hade varit billigare att ha städhjälp en sommar än att gå en gång på Liseberg med barnen.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-10 21:29

det är inte bara synd, det är skamligt.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-10 21:30

ja tvålis, verkligen!

lailala2010-04-10 22:17
Antal inlägg: 236

De som utför jobben är i hög grad invandrare med dåliga språkkunskaper som har en svag ställning på arbetsmarknaden.Dessa (kvinnor) ska inte behandlas som offer men för den sakens skull inte behöva agera tjänstehjon åt dem som har råd. Det är ett faktum att många människor idag är så stressade att de knappt mäktar med att sköta städning och dylikt hemma. Lösningen på det är dock inte att subventionera hemhjälp. Lösningen är att kräva politiska förändringar eftersom det är ett samhällsproblem. Ett steg är att förkorta arbetstiden och på sikt att ge människor större möjligheter att påverka sina liv.

-Torskmacka2010-04-10 22:19
Antal inlägg: 1623

Vill bara poängtera att det inte kan vara meningen att mäniskor med "dåliga" jobb ska vara arbetslösa.

Så får man tolka det hur man vill...

Midna792010-04-10 22:20
Antal inlägg: 1117

Ska det gälla andra typer av tjänster man nyttjar för att man inte har tid/vill utföra dem själv?

-Torskmacka2010-04-10 22:21

men... är inte allt man betalar för tjänster som man inte vill eller har tid att utföra själv?

Ska man inte ha sina barn på dagis? Är inte det samma sak?

Midna792010-04-10 22:26

Torskmacka, det är det jag menar. Eller jmf hotellstäderska - ser ingen skillnad mot att städa i ett hem

lailala2010-04-10 22:28

Därför att det finns en skillnad på mentalitet i städföretagen jämfört med företagen inom de klassiska hantverksområdena. Hantverkarna vet sitt värde och vet att de behövs när kunskaperna hos den "vanliga" inte räcker till. De höjer priserna i takt med övriga branscher och i takt med de kollektivanstlutnas löneökningar.

Städbranschen ser inte sig själva som en kompetens utan som en service. De dumpar priser för att få ha kvar kunder och säger till de anställda att rappa på, för vi går med förlust där annars. De talar, utan att säga det högt, om för sina anställda att ni är inte värda mer. Ni är inte viktiga.

-Torskmacka2010-04-10 22:28

Klart man vill betala folk att göra det man inte kan, eller inte hinner med???

Det gör ju alla hela tiden...

har man inte tid att gå till jobbet, eller cykla... Då tar man tunnelbanan, eller buss.... Då har vi en stackars arbetstagare där... som kör bussen....

Ska man skämmas över det?

Midna792010-04-10 22:29

lailala - jag känner iofs till städföretag som inte alls agerar på det viset.

-Torskmacka2010-04-10 22:30

lalila... skärpning nu...

Alla dumpar väl priser för att få ha kvar kunder? Det är så marknadsekonomin fungerar? Man anpassar alltid kostymen efter efterfrågan.. Så funkar i alla fall byggbranchen, som jag jobbar i. Jag har svårt att se den stora skillnaden.

lailala2010-04-10 22:39

Man pratar om en timlön på 150 kronor i timmen. Till arbetsgivaren. Vad blir det då kvar? Ja, kanske 80 - 90 kronor i timmen FÖRE skatt. Hur många hem orkar man städa på en dag?Varför ska städjobb som är så jobbigt, värderas så lågt Vad kostar en hantverkare som kommer hem till dig?Ja inte får han 80-90 kronor i timmen före skatt i varje fall.
Många hårt arbetande skattebetalare anser säkert att många arbetslösa bara går och dräller och drar pengar från a-kassan. Då kan dom väl lika gärna städa hemma hos mig, resonerar dom kanske. Jo, och det ligger väl något i detta. Men dom som ska utföra dessa städtjänster ska f-n ha en SKÄLIG lön för detta. Hur mycket är då en "skälig" lön? Jag tycker de svarta marknadskrafterna tydligt visat att den som städar andras hem är värda minst 150 kronor efter skatt.

-Torskmacka2010-04-10 22:42

jag har en bekant , 30 år, som vikarierar på en högstadieskola.

90 spänn i timmen.

Vad är skillnaden?

-Torskmacka2010-04-10 22:44

vad menar du nu????

Ska städningen vara värd 150 kr efter skatt?

Då får du punga upp med: 150 kr/0,7 + sociala, pension och semester.. Företaget ska ha anställda administratörer och kontor..

Då snackar vi c:a 600 kr/tim inkl moms...

Hade du betalat det?

ramsay - Ej medlem längre2010-04-10 22:44

så dom som har jobb ska jobba mindre och inte skapa jobb åt andra? och de "invandrar kvinnor" som städar ska uppbära bidrag (som ska finansieras av de som arbetar mindres skatter) eller?

dom skulle tycka det kändes värdigare än att arbeta och försörja sig själva då. jag tycker att det om något är ett diskriminerande och nedvärderande synsätt!

Tvålis - Ej medlem längre2010-04-10 22:44
Antal inlägg: 4429

lailala, nu fungerar ju marknadsekonomi så att det inte är du eller någon annan enskild person som avgör vadsom är en skälig lön. Är det alltså så att du anser att om det inte finns en marknad som är beredd att betala mer än 150 kronor så bör dessa arbetstillfällen uteslutas och därmed alla arbetstillfällen som tingar en liknande lön?

Skillnaden mellan brutto och netto, skatten som kommer oss alla till godo, är då inte heller relevant?

Hur fungerar ditt resonemang ur ett logiskt perspektiv?

ramsay - Ej medlem längre2010-04-10 22:47

hehe, tvålis...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?