Spelrum
Giraffen45
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 588

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2010-04-13 19:21
Antal inlägg: 2239

Men vänta lite nu små parasiter - en rättighet med gratis kollektivtrafik? Och vi bilister ska alltså subventionera era transporter ännu mer än vi gör idag? Det är en rättighet för er att ta dem men inte för mig att behålla resultatet av mitt arbete? Gäller det bara transporter eller är det andra skräplivsstilar som ska vara gratis också? T.ex, gratis nudlar och grönsaker genom höjd köttskatt?

Liknelsen med dagis etc är helt irrelevant, dels är barn något de flesta får i sina liv, och dels finns inga alternativ till dagis, som det finns bil och cykel till buss och tåg. Att det sedan skulle uppstå någon form av samhällsvinst vid minskat vägslitage, som skulle kunna investeras i näringslivet, är bland det mest märkliga jag någonsin läst. Vad var tanken, att vi förbjuder privatbilism, tar sparade vägunderhållskostnader och investerar dem i vår industri, som till hälften består av fordonsproducenter och dess underleverantörer? Sänka deras skatter men omöjliggöra för folk att köpa deras varor? Nej, all konsumtion är samhällsnyttig ur ett ekonomiskt perspektiv, oavsett om det gäller asfaltsbelägg eller platt-TV.

Folk utan bil i resten av världen är beredda att göra nästan allt för att ha råd med en. De sliter hårt, sparar i flera år - viljan att tillgodogöra sig det enskilt mest livskvalitetshöjande i människans liv är stor. I Sverige lägger icke-bilister sin energi på att få alla andra lika miserabla som dem istället. Raljerar jag, eller har Sveriges enorma tapp i välfärdsligan något att göra med att folk i resten av världen vill få det bättre, medan vi vill få det sämre?

Och slutligen av allt, för er som envisas med att klaga att kollektivtrafiken är så dyr, dyrare än bilen - köp en bil och spara pengar då?

tydal2010-04-13 19:22
Antal inlägg: 548

wildman: Samma prissättning som många flygbolag kör med. Man har ett visst antal platser med 95% rabatt, några med 90% rabatt, några med 85% osv... Sen säljer man biljetterna i prisordning så den som köper först får den billigaste.

Sporten42010-04-13 19:24
Antal inlägg: 238

Fattar inte att så många gnäller om priserna på kollektivtrafiken. Börja jobba mer istället för att uppbära bidrag och dra benen efter er. Om man har vettig jobb behöver man inte bry sig så mycket vad saker kostar.

YamahaJet2010-04-13 19:28

Sporten, som sagt, folk är inte beredda att ödsla energi på att skapa sig en bättre tillvaro, men däremot på att försämra grannens tillvaro. Märkligt nog finner jag detta fenonen vara isolerat till Sverige.

bobo flux2010-04-13 20:08
Antal inlägg: 11371

Jag ser frågan som en omställning mot det som kommande generationer kommer möta, bland annat en värld då olja är så sällsynt att den kommer kosta skjortan. En utbyggd kollektivtrafik ställer ju krav på utökad kvantitet av kollektivfordon, vad är det som säger att bilindustrin då till varje pris ska hållas vid liv om den inte klarar av konkurrensen i form av en ny samhällsutveckling? Tillverkningen av kärror fick ju sig en knäck när bilar började masstillverkas, vem sörjer kärrornas bortgång idag?

Vilken nytta fyller bilismen som inte kollektivtrafiken kan möta, förutom en extrem individuell frihet att motormässigt röra sig efter behag? Jag finner lite trädkramaraktigt tanken på ett framtida samhälle med minskad bilism estetiskt tilltalande, men den möjliggör ju också en ny utveckling av infrastrukturen i och runt städer som annars hade tagits upp av väg.

mrperfect2010-04-13 20:15
Antal inlägg: 11437

Om inte subventionerna fanns så skulle SL kortet kosta 4000 per månad. felet ligger i att det tar för lång tid att åka kommunalt, annars är det ganska bekvämt med undantag för tunnelbanornas idiotiska ryggstöd som är i 90 graders vinkel från sitsen, det är att tigga om ryggont, konstruktionen är utdömd av ryggläkare och kiropraktorer.
Dessutom är det tidvis för dålig ording då huliganer och annat löst folk åker med eller antastar folk på perrongen. Mer vakter kostar pengar.

-Nephelia-2010-04-13 20:51
Antal inlägg: 1217

Oj dryga ord av vissa. Önskar jag orkade skriva något vettigare i den här tråden just nu. Men det får bli en annan dag.

meimse - Ej medlem längre2010-04-13 21:03
Antal inlägg: 733

Bantaxin ett nytt inslag i kollektivtrafiken?

YamahaJet2010-04-13 21:11

Så länge det är bilindustrin som subventionerar kollektivtrafiken kan du ju inte påstå att det är bilismen som "hålls under armarna till varje pris". Det är heller inget scenario som är tänkbart inom överskådlig framtid och ska därför inte stå till grund för infrastrukturpolitiska beslut idag. Låt marknadskrafterna ha sin gång så löser sig morgondagens energi- och transportproblematik av sig själv.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-04-13 21:42
Antal inlägg: 3451

Jag skulle gärna betala lite mer skatt för fri kollektivtrafik, det skulle helt klart göra att det blir färre bilar på vägarna så att jag kommer snabbare fram.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-04-13 21:43
Antal inlägg: 3451

Resonerar på samma sätt när det kommer till biltullar, tycker det är ett billigt pris för mig som bilist att slippa trängsel.

kermis2010-04-14 00:02
Antal inlägg: 1323

wildman: Det var den bilkalkylen jag använde. Jag har en Chrysler, PT Cruiser 2001, kostade 69000 i inköp, betalar 2000 i försäkring och kör max 2000 mil per år. Har haft den i tre år och tycker att den borde hålla minst tre år till, dvs sex år i innehavstid. Skrev i bensinpris på 13 kronor litern och det kalkylen sa att den drog stämmer rätt bra (8,4 liter per 100km)

tydal: jag förstår att det är så och även till viss del varför. Men jag tycker ändå det är orättvist och ovettigt. Som sagt, alla kan inte planera sina resor långt i förväg. Med bilen kan jag åka när jag vill. Och visst fanns det billigare resor (och dyrare med) men jag kollar alltså på att åka över helgen, eftersom jag inte direkt kan ha åka någon annan dag.

fruktsoda1232010-04-14 01:15
Antal inlägg: 58

Till svar till dig som frågade om västtrafik bara anställer fartdårar. Svar ja: I ansökan står det "söker personer med lite tyngd på foten, som hellst blivit tagna för fortkörning någon gång" NEJ självklart inte!! Finns väll egentligen olika svar på din fråga. Ibland kan man ha en vagn som sticker iväg ganska snabbt trots litet fartpådrag men sen kan vi inte ligga och slöa oss fram. Att hålla tidtabellen är inte alltid lätt när alla skall stå och hålla upp dörrar för springande och när man själv är snäll att vänta på folk (trots att typ 1 av 10 tackar oss när dom väl kommit på). Och sen finns det väll dom som kör lite för snabbt, vi är ju trots allt ca 500 spårvagnsförare och alla kan inte köra likadant.

Sen ett tips till alla som tycker det e så dyrt att åka. Köp inte enkelbiljetter!! Trots att ni kanske bara åker två gånger i månaden så skadar det ju inte att ha ett kort laddat med en hundring i plånboken, man tjänar ju nästan 10 kronor resan på det.
Och till er som åker ofta, typ till och från jobbet varje dag. Köp årskort. Visst det kostar 3400 eller nått. Men ännu mer lägger ni ju på att köpa månadskort (områdesladdning) 12 gånger om året.
Säg att man åker till och från jobbet fem dagar i veckan, då kostar en resa ca 7 kronor med ett årskort. Skulle det vara dyrt??

fruktsoda1232010-04-14 01:20

Och en sak till vad gäller nya biljettsystemet (västtrafik). Det ÄR inte så svårt och värdelöst som alla tror och säger. Problemet är antingen att folk inte tar reda på information eller att vissa tar reda på för mycket information än dom egentligen behöver veta om och rör ihop allting. Om man till exempel bara skall åka inom göteborg så är det ENKLARE än det gamla systemet.

larsÅ2010-04-14 13:09
Antal inlägg: 211

Kollektivåkandet som tanke tilltalar mig; trots att jag inte kan detaljstyra tider mm.

Kollektivåkandet i praktiken har , såsom i Skåne, blivit konstigt!
1)Entrepenörer som har sina huvudsäten i andra länder och som, vad det verkar, inte vet var Skåne ligger utom när pengarna inte kommer som de ska. T. ex på grund av strejk.
2)Man får lära sig att se glad ut idag; inte att vara glad!
3)Att städa sätena är enkelt , men har ej fungerat sedan de kommunala verksamheterna ( inom bussbranschen) blev avpolletterade.

Nya biljettsystemet i Skåne fungerar bra utom vid specialbiljetter med jojo- kort . Då fordras det fler tryck och hanteringen blir alltså långsammare.

Spårbundet är bra , även om det inte alltid är tystare.

fruktsoda1232010-04-14 18:47

Såg på en brochyr från miljöpartiet att dom vill ha spårvagnstafik i helsingborg. Går det igenom skulle jag kunna tänka mig att flytta dit och köra spårvagn istället =)

liz2010-04-14 19:13
Antal inlägg: 14

tackar gärna ja till grattis åkning är så j trist att köra tomt som vi får göra på landet när ungarna åkt klart

fruktsoda1232010-04-14 20:15

Jo "gratis" hade kanske funkat på landet, men inte i större städer!

larsÅ2010-04-15 07:48
Antal inlägg: 211

Ett stort problem med kollektivtrafiken , i Skåne t.ex, är väl snarast att anbud krävs in av "huvudmannen" utan att hänsyn tas till att

a) personalen ska övertas av den vinnande entrepenören- Bättre service genom otrygghet? Bättre kvalitet ? "Hungriga vargar jagar bäst"?

b) budet ska vara hållbart- Lägst pris är bäst?
Nu diskuteras det ifrån styrelsen att vinnaren ska få sätta sin egen agenda genom att lägga bud på vissa turer och , alltså, inte hela linjer.
Är det slut på brukarperspektiv?

I Malmö är en ringlinje på järnvägsräls nu på gång!
Värt satsningen så vi slipper skrangliga bussar , som egentligen borde varit ur trafik för flera år sedan- Visst rullar de för det mesta ; men hur?

BSKV - Ej medlem längre2010-04-15 09:09
Antal inlägg: 512

Wildman skrev i sitt inlägg 2010-04-13 09:14 att "Sverige är för litet för att ha underlag för en vettig kollektivtrafik utanför stadsgränserna". Där håller jag inte med.

Trafik i Mälardalen (TiM) är ett samarbete mellan SJ och Mälardalens olika länstrafiksbolag för att man ska kunna jobba resp bo var som helst i länen Stockholm, Sörmland, Uppland, Västmanland, Örebro och t.o.m Norrköping stad och kunna pendla däremellan. Likadant är det med Västtrafik som har Göteborg som "bas" och når ut till hela Västra Götaland som pendlarna flitigt utnyttjar. Skånetrafiken och Östgötatrafiken är andra exempel på att man kan pendla inom stort sett hela länet och inte måste hålla sig inom stadgränserna.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?