Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 690

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wildcard2010-04-17 23:02
Antal inlägg: 1966

Jag åker tvåhundra mil bil, ensam, istället för att åka kollektivt i flygplan. Jag vet inte hur alla andra i "mina" plan har gjort men om alla åker bil, ensamma, dit de ska så blir det knappast någon miljövinst. Vinst blir det för vägkrogar, bensinstationer, busslinjer,sj och hyrbilfirmor.

Personligen så hatar jag att flyga men arbetar med att köra bil så jag blev _nästan_ glad!

anneli72 - Ej medlem längre2010-04-17 23:08
Antal inlägg: 11612

En vecka extra på Cypern...bonus.

wildcard2010-04-17 23:35
Antal inlägg: 1966

anneli72: men om en vecka blir två månader... vad gör du då?
Säger upp jobbet/blir uppsagd? Liftar hem?
Båt? Tåg? Buss? När slutar det vara kul?

walk3r2010-04-17 23:40
Antal inlägg: 1

Jag skulle nog inte vilja ifrågasätta varför trafiken är nerstängd, för jag skulle ALDRIG sätta mig i ett flygplan om det var i aska i luften som kan sänka planet.

Vem värderar en semester så högt att man skulle vilja flyga ändå? Och stackars piloter isf!

YamahaJet2010-04-17 23:49
Antal inlägg: 2239

Jag hade satt mig i planet ändå, minimal risk att det störtar, och vad ska jag bry mig även om så sker. Som om det är min pappas flygplan.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-04-18 01:05
Antal inlägg: 3451

Yanahajet övertygar hela tiden. Men en pojk som satsar sin framtid i långtradare kanske man inte kan begära så mycket utav.

apbur2010-04-18 09:01
Antal inlägg: 9699

Helt idiotiskt och ogenomtänkt regelverk som sätter stopp för all, precis all, trafik i luften. Orimligt och onödigt och pinsamt.

Stendamm är väldigt hälsovådligt för den som undrade. Det är alltså inte aska som är farligt så man behöver inte oroa sig vid majbrasan.

YamahaJet2010-04-18 09:20
Antal inlägg: 2239

Hehe, dessa islänningar alltså. De har mer otur än bosnierna - först raseras deras ekonomi fullständigt, nu är halva landet täckt i aska också. Därtill så hatar alla dem för att ha spekulerat bort västländskt kapital och saboterat vårt flyg. lol

kajix2010-04-18 09:49
Antal inlägg: 7767

nu har två flygbolag kollat läget med planen i luften i alla fall.

"Lufthansa har provflugit tio plan på både 3 000 och 8 000 meters höjd mellan Frankfurt och München, sade en talesman för bolaget:

- Alla planen har undersökts och det blev inga skador på vindrutorna eller flygplanskropparna och motorerna har inte påverkats."

www.svd.se/nyheter/u...57 5149.svd

Snoosy2010-04-18 10:09
Antal inlägg: 4273

yama, ja det är nästan så man tror att någon planerat att det ska gå illa för island.

tydal2010-04-18 10:34
Antal inlägg: 548

apbur: Nu är jag ingen flygexpert, utan jag jobbar med trafiksäkerhet för tåg (utbildar lokförare). Men vi jobbar efter samma principer som flyget och tar inga risker med våra passagerare. Vi har alltså också ett "helt idiotiskt och ogenomtänkt regelverk" som innebär att vi ställer in trafiken helt eller sänker hastigheten till 30 km/h på omotiverat långa sträckor.

Det gör vi för att folk ska kunna resa säkert. Flyg och tåg är de säkraste transportmedlen. På järnvägen i Sverige är det nu 20 år sedan någon resenär senast dog i en olycka.

Om vi jämför med vägtrafiken, där folk inser att regelverket är helt idiotiskt och ogenomtänkt, och därmed struntar i det, så dör i Sverige 350 personer per år.

Tanten M - Ej medlem längre2010-04-18 10:45
Antal inlägg: 5126

Tyst o stilla som i graven har det blivit på min gata i stan iaf.

*helt underbart*

bobo flux2010-04-18 10:58
Antal inlägg: 11371

"Aska är ett miljöproblem förvisso, som ödelägger dels flygplanssäkerhet och dels flygmotorer samt ekonomin för flygbolag och risk för uppsägningar för de människor som arbetar där."

mrperfect, jag betraktar inte askan som ett miljöproblem. Den utgör ett problem för människan och ekonomin, men att kalla den ett miljöproblem tycker jag är fel.

apbur2010-04-18 11:52

tydal, ställer ni in tåget eller sänker hastigheten till 30 för att en sten hostar aska på Island eller när menar du att ni gör det? Jag tycker inte om principer. Att krypa fram i 30 när man passerat det som motiverar en sådan hastighetssänkning tycker jag är korkat. Varför liksom?

tydal2010-04-18 12:18

apbur: Nej, just vulkanutbrott på Island påverkar ju inte tågtrafiken här, men det finns andra saker som gör det. I vintras gick det ju inte särskilt bra, till exempel.

De gånger vi kryper fram i 30 trots att vi passerat det som motiverar hastighetssänkningen är när behovet av hastighetssänkning har uppstått så plötsligt att man inte hunnit sätta upp tillfälliga hastighetsskyltar som markerar platsen. För att det inte ska bli några missförstånd om var platsen är så tar man till säkerhetsmarginaler. Och det blir ofta så att man får hålla den låga farten i flera kilometer trots att det bara är en sträcka på 50 meter som motiverar hastighetssänkningen.

apbur2010-04-18 12:28

tydal, då är det helt plötsligt inte omotiverat längre. Jobbar man ineffektivt och är otydlig får man betala med nåt annat. Det är dock synd att man väljer att jobba på det viset.

tydal2010-04-18 12:36

apbur: Jag tycker väl heller inte om principer egentligen, men när man har 500 människors liv i sina händer så är det ju annorlunda. Man kan tycka det är fånigt med så stora säkerhetsmarginaler, men de finns ju där för att enstaka misstag inte ska leda till en olycka. Börjar man tumma på marginalerna är man snart farligt ute.

Sote2010-04-18 13:23
Antal inlägg: 3557

Jag trodde tråden skulle handla om positiva effekter av flygstoppet.
Jag bor i närheten av Arlanda och det är just nu så himla lugnt och tyst när inga plan flyger över oss. I vanliga fall är det rena motorvägen av låg och högtflygande plan. Bor några mil sydväst om Arlanda så det är extremt fullt i luften oftast.

Tanten M - Ej medlem längre2010-04-18 14:21
Antal inlägg: 5126

Nu har det varit ett par mindre plan i omlopp de senaste timmarna.

De sätter nog igång o dundrar även ovanför mig snart igen.

tydal2010-04-18 14:30

Tanten M: Det har aldrig varit avstängt för de mindre planen. Det är fortfarande stopp för de stora planen, men de kan bevilja undantag för nordligaste Sverige och öppna flygplatsen i Kiruna, ifall läget/prognoserna medger det. Man får ringa och fråga innan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?