Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade21
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dyslekso2010-04-21 20:16
Antal inlägg: 8945

Dödmetalörn: mormon = uppsåt när man skriver böcker? Det var nytt för mig. Gäller samma sak för kristna, judiska och muslimska författare?

"Många elvaåringar tycker nog porrfilm är spännande, ska man låta dem titta på det utan minsta kritiska tänkande också?"

Nu förstår jag inte, jämställer du Twilight-böckerna med porrfilm? Trodde du kunde argumentera bättre än så. För att ändå svara på din fråga: eh, nej.

Ja, det är trevligt att få bli lite irriterad ibland, faktiskt. Misstänker dock att min irritation inte på långa vägar kan mäta sig med din.

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-21 20:16
Antal inlägg: 262

Porr är aningens mer spännande än Twilight men detta gällde ju vad man ska låta barn syssla med och om det är så lyckat att låta dem/er göra allt som är spännande, Egenskap :)
Dessutom är böckerna milsvida värre än filmerna(som faktiskt är riktigt uthärdliga tack vare att man Hollywoodifierat bort det värsta ärkekonservativa dravlet).

Dyslekso2010-04-21 20:17

Hehe, Egenskap.

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-21 20:19

Dyslekso, du verkar mer intresserad av att tjafsa med mig än att diskutera ämnet så ja, du är nog mer irriterad. Är det de feministiska frågorna som stör dig?
Du kanske kan förklara var du drar gränsen med dina barn så att jag kan förstå dig bättre? Knark är också spännande för många.

Egenskap - Ej medlem längre2010-04-21 20:19
Antal inlägg: 8331

Hehe, jag är 12 år? :)
Tycker bara du är töntig som tror du vet allt. Jag fick inte känslan av att hon är en hemmafru och att författaren vill att tjejer ska vara så. Men, eftersom du har läst böckerna och jag bara sett filmen så måste du ju absolut ha rätt.

Defrob2010-04-21 20:22
Antal inlägg: 1180

Men herregud ALLA böcker har könsroller, ska vi förbjuda allting? Eller bara tillåta politiskt korrekt litteratur? Vem ska avgöra vad som är bra och dåliga könsroller då? Jösses...

Dyslekso2010-04-21 20:25

Dödmetalörn: jag vet inte varför du klagar. Det är du som inte svarar på frågor, märker du inte det själv?

Du förstår själv varför din senaste fråga är korkad om du tänker dig samma scenario, fast åt andra hållet. Ska barn få läsa Pippi eller Alfons Åberg _utan_ kritiskt tänkande?

Det blir så barnsligt med polariserande jämförelser. SJÄLVKLART vill ingen förälder att deras barn ska knarka eller kolla på porr - men att gå därifrån till att hävda att allt som barn tycker är spännande måste granskas noga i sömmarna blir ju bara löjligt.

JefautjOuer2010-04-21 20:45
Antal inlägg: 373

Intresserar mig mest för att en bok/film av det här slaget kan väcka så otroligt starka känslor. Är den största invändningen från vissa att författaren är mormon? Och denna (kvinna) skulle i så fall helst vara förhindrad/försedd med munkavle för hur hon väljer att fördela kökssysslorna och känslorna i en bok?

Dyslekso2010-04-21 20:49

Om det är gråzonerna, och hur man agerar kring dem som är frågan så är det ju svårt att svara på förrän man är där. Men jag tror att om man är hyfsat lyhörd som förälder så upptäcker man eventuella problem eller oönskat gränsöverskridande hos barn mer genom att se på hur de beter sig och hur de verkar må än genom att noga undersöka deras bokläsande. Smått subversiv verksamhet för en del (bokläsande), men om inte undersökningar kring videovåld och datorspels effekter verkar tyda på att de i sig ge några större negativa effekter på barnen så är det inte så lite 1800-tal att tänka sig att böcker gör det, även om de råkar innehålla ärkekonservativa element. Puh.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-21 20:52
Antal inlägg: 4050

Problemet är kanske att dagens barn är omgivna av så mycket skit att de inte vet om att de vältrar sig i skräpkultur?

Bennechi2010-04-21 21:47
Antal inlägg: 81

Bella lämnar sin familj, sina vänner och hela sitt gamla liv för att gå med i en sekt - förlåt - bli en vampyr. Hon ger upp collage för att vara med en kille som inte bara har lämnat henne en gång, utan även är direkt lisfarlig för henne.

Så kan man dra det hela till sin spets. Det behöver man ju såklart inte göra. Man ogenomtänkt skräplitteratur, det är det.

JefautjOuer2010-04-21 22:13
Antal inlägg: 373

Romeo och Julia i modern tappning? Varje tid vill läsa om kärlek. Ungdomarna kan skilja mellan verklighet och fiktion. Hade det varit mindre att tjöta om om det varit killen som gett upp allt? Tror inte diskussionen hade funnits då...

lubsan2010-04-21 22:36
Antal inlägg: 186

dödmetalörn, jag tycker fortfarande att du är trångsynt. Som jag skrev, jag då dvs, som faktiskt har läst alla böcker, så framgår det väl inte någonstans i boken att bella MÅSTE göra dessa grejer? Det är ett val hon gör för att hennes pappa inte KAN laga maten. Dessutom tror jag inte 12 åriga brudar blir så hjärntvättade av att stephanie meyer skriver att bella lagar mat (oh no) och inte hennes pappa att de sedan tror att det är deras livsuppgift.

Låt alla läsa vad fan de vill, var glada över att de läser överhuvudtaget. Stephanie meyers språk är otroligt dåligt, fantasin otroligt bra. Sen är allt relativt, om man jämnför twilight serien med stephen king så är ju böckerna ett mästerverk.

Honeybee2010-04-22 06:48
Antal inlägg: 4

Jag älskar Twilight, är 20 (snart 21) år och ja okej filmerna skulle inte varit bra någonstans om det inte vore för att jag gillade böckerna så mkt. Stephanie Meyer må inte vara världens bästa författare men hon har lyckats tjäna jävligt mkt pengar på sina verk, cred åt henne!
Alla tycker väl olika, men jag tycker det är väldigt fint med en sån kärlek som Edward och Bella har, det slår Hollywood's alla romantiska filmer hundra gånger om.
Men Twilight är inte för fjortisar som läser skräp, vet massor av killar och tjejer i min ålder eller äldre som gillar Twilight. Hade hon varit SÅ dålig som folk verkar tycka hade hon knappast blivit så här stor.

lubsan2010-04-23 00:07
Antal inlägg: 186

tack honeybee, du sa det jag tänkte men inte fick formulerat. :)

regression2010-04-23 00:14
Antal inlägg: 1563

Om någon är intresserad av MIN åsikt så drar jag gränsen någonstans mellan twilight och knark.

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-23 00:30

Som sagt, har man inte läst någon av böckerna ska man kanske inte uttala sig så drastiskt som vissa här. Det är ganska stor skillnad på de två. Fast det är klart, när ämnet inte gäller nåt viktigare än tramsiga tjejböcker är det kanske okej att låta de små liven läsa utan att reflektera över vad man då hjälper till att cementera?
Detta gäller dock endast om man ser en viss fara i att barn får lära sig att kvinnor är undernådiga våp. (En del här önskar nog att det var så, men DET är en annan femma.)

regression2010-04-23 00:31

Fler kvinnor än män ÄR ju undernådiga våp?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-23 00:35
Antal inlägg: 4050

I och för sig är det ju helt riktigt att tycka att en bok är skit eftersom den är full av våp. Undrar bara hur farligt det kan vara. Inte så farligt så länge man har andra förebilder och andra böcker. Har man hundra gulliga gosedjur och en Barbie tror jag inte det gör något.

regression2010-04-23 00:39

Själv hoppar jag över valda avsnitt när jag läser astrid lindgren för lill-sonen. Män som slår barn och låser in dem i fäbodar, super sig redlösa i lövhögar och samlar negeslavar i söderhavet versus pippi långstrump, madicken, malin och ronja. Det är inte lätt. Hade det inte varit för prusseluskan hade knoddhelvetet vuxit upp i tron att kvinnor ''kan''. Det ska cementeras tidigt, det är vad jag brukar säga.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?