Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 42 |
Mobilspel
Pågående | 19 675 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-18 15:57 | |
![]() | Liftactiv, du baserar din åsikter på en nidbild av Islam, på samma sätt som fundamentalistiska muslimer vältrar sig i en nidbild av slampiga västerlänningar. Något säger mig dock att du anser att det är ok att generalisera så länge det är du som gör det? Om du för en stund försöker bortse från att alla muslimer enligt dig är förtryckare eller förtryckta, kan du ge fler skäl till att just muslimer ska hindras från att utöva sin tro i moskeér i Sverige? | |
da hex - Ej medlem längre | 2010-04-18 15:59 | |
![]() | Bygg kyrkor och moskéer till de som behöver. Betyder ingenting i jämförelse med de 200 miljoner klimatflyktingar som snart ska börja förflytta sig mot västvärlden. | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-18 16:05 | |
![]() | Nä inga moskeer. Bara små röda stugor med vita knutar passar i vårat underbara Sverige. | |
lailala | 2010-04-18 16:09 | |
![]() | Herre min Gud!Jag är ingen göteborgare ej heller muslim.Jag skulle vilja veta om den mosken som redan finns i Högsbo är välbesökt,kanske tom proppfull när det ska bedjas?Hur många svenska kyrkor är fullproppade på söndagar?I min lilla kommun (13000 inv)finns 7 kyrkor,frikyrkor inräknade.TVÅ av dessa kyrkor är välbesokta,resten står bara och kostar pengar.Det är nåt att uppröras av,helt vansinnigt om du frågar mig.Jag har för länge sen förstått att Gud inte vill ha med mig att göra så jag vill inte besöka hans hem.Det är inte försvarbart att hålla dessa byggnader underhållna och uppvärmda. | |
Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-18 16:24 | |
![]() | PÅ vad sett skulle det vara värre med en moske eller en kyrka av jesu kristi sista dagars heliga? Var det inte några religösa mord nere i småland för inte så länge sedan? Snaskigt det där med "accepterad" religion. Sen tycker jag så klart att det är tråkigt att livet inte är som i amerikanska filmer där folk är goda eller onda och det syns på dom. Det är ju lite fler dimensioner än så. Men om man har svårt att greppa över komplexiteten med olika människor så kan jag förstå att det är bekvämt att sortera bort det som man varken förstår eller vill sätta sig in i. Det är onekligen lättare att vara förskjuta än acceptera. Så alla ni som är så rädda för främmande kulturer får leva era små liv bäst ni vill så kan vi andra som har nåt en grad av högre acceptans försöka förstå det som vi inte behärskar idag och fortsätta lära oss av andra. Det är skönt att vår demokrati, och folkets samlade röst, väger tyngre än enskilda rasister på Beta forumet. | |
Slagruta - Ej medlem längre | 2010-04-18 16:29 | |
![]() | Tre kloka inlägg. Dödsmet, Broken och Tvålis...ni ger hopp, tack! | |
Pseudonymf | 2010-04-18 16:51 | |
![]() | LSMMTUAFIMC | |
patrinio | 2010-04-18 16:53 | |
![]() | jag vill inte ha en sådan på hisingen d känns inte ok att ha en sådan extrem sak där | |
Cybertron | 2010-04-18 17:11 | |
![]() | vi har väl religionsfrihet i detta land...vill de ha moské, ska de väl få moské...liksom det finns buddisttempel i stockholm, och hundra kyrkor...etc | |
Liftactiv | 2010-04-18 17:23 | |
![]() | Kära Dödmetalörn. Må så vara (om nidbilden) men då så många av dessa oerhört många muslimer faktiskt är fundamentalistiska och beter sig alldeles uppåt väggarna skrämmande (likt de kristna gjort, och dessvärre också ibland fortfarande gör i t.ex USA) så anser jag mig ha rätt till min åsikt. Du kan vara hur besserwisserig och nedlåtande du vill; om din önskan är att omvända mina åsikter så bör du köra ett annat race. Och nej, som jag tidigare (i alla trådar detta behandlats) skrivit så är det förtrycket jag ogillar. Enkelt. Vi har kommit längre än så. Eller ska vi gå tillbaka tycker du? Det var väl ändå du som ansåg Twilight vara kvinnoförtryckande. Och om en ynka bok/film får dig att uppröras så, så förstår jag inte hur en hel religion kan vara bara sååå okej..... | |
Cybertron | 2010-04-18 17:29 | |
![]() | men majoriteten muslimer är faktiskt inte fundamentalister, och för min del, får dessa vanligt religiöst praktiserande människor bygga vad sjutton de vill... | |
Liftactiv | 2010-04-18 17:33 | |
![]() | Nej, men även de som inte är det har en omodern och ovettig barn- och kvinnosyn. Imho. | |
Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-18 17:36 | |
![]() | Men du svarar inte på frågan Liftactiv, varför ska muslimer som grupp bestraffas för rötägg inom gruppen om detta inte gäller alla religioner? Vilket förtryck avser du mer specifikt och hur kan du vara så säker på din sak? Att vissa kristna män slår sina fruar betyder inte att man ska motverka byggandet av kyrkor, eller hur? Alla muslimer är inte fundamentalistiska och det är lite svårt att inte vara nedlåtande mot den som använder denna populära fördom som huvudargument. Jag är inget fan av någon religion dock och med tanke på hur upprörd du nu blivit över den kritik du fått kan man ju tycka att du skulle inta ett mer öppensinnat synsätt mot de som inte tycker som du? Blir du lika upprörd när andra trosinriktningar ska hjälpas utöva sin religion? Som sagt, vad ger det dig att generalisera så här? Istället för att bli arg borde du argumentera mer för din sak; varför svenska muslimer ska straffas för att det finns dumma människor inom deras religion(det finns idioter överallt dock). | |
Liftactiv | 2010-04-18 17:43 | |
![]() | Dödmetalöron: Nu höll jag nästan på att skriva något som sajten skulle stänga av mig för haha..... Jag är inte det minsta arg, varför tror du det? Behöver du smajlisar för att det ska förtydligas eller är det ditt argument för att förminska mig/andra? Jag har ytterst nogsamt förklarat att det är barn- och kvinnoförtrycket jag sätter mig emot! Därmed är det det som är problemet för mig. Och det är INTE enbart de fundamentalistiska som utövar detta. Det är så gott som alla. Det betyder att jag även motsätter mig sådant (och annat förtryck iofs.) inom all religion och icke-religion. Hur svårt är det att förstå?? Att man inom en religion förutsätts tycka/göra på ett visst sätt är det ett problem. Att andra också gör det gör inte problemet mindre, men vad gäller detta så är det själva religionen blir problemet. Hajjar du? | |
callieweed | 2010-04-18 17:43 | |
![]() | bra skrivet Tvålis... Det man ska komma ihåg i den här diskussionen är att alla är olika och har olika åsikter baserat på olika upplevelser och uppväxtmiljöer i livet. Jag tror att den här diskussionen är död eftersom de som diskuterar är på så olika nivåer när det gäller kunskap om de olika ämnen som berörs. Allt ifrån religionskunskap till kunskap om byggnadsnämnder och lagar. Även om det blir svårt att argumentera MOT byggandet av moskéer i Sverige, så ändrar det ingenting för de som känner att de ogillar det hela. Detta kan bero på allt ifrån t.ex. Liftactivs åsikt om att han ser ett kvinnoförtryck i utövandet av Islam och angelikaas överdrivna(?) rädslor om att muslimer ska ta över Sverige till Lailalas åsikt om att det är byggen som kostar för mycket pengar i förhållande till hur de nyttjas. Jag tycker att man ska få göra vad man vill så länge man inte skadar någon annan. Och om alla gjorde det skulle världen vara en bättre plats. Men jag vänder INTE andra kinden till, så jag är inte så mycket bättre. Men vad jag vet så har jag bara ett liv, och det tänker jag inte spendera på att vara arg på något bygge där de ska göra saker som inte berör mig, om jag inte vill att det ska beröra mig dvs. Tycker att vi ska försöka ha lite one love istället och fokusera på sådant som vi tycker om och uppskattar i livet. Sen kan någon starta en ny tråd när vi sett några verkliga effekter av moskébygget. Själv ska jag ut i vårsolen och ta en glass. Livet är bäst när man mår bra! one love ps. just det, vad jag menade med mitt inlägg innan jag flummade iväg är att jag tycker att liftactiv, angelikaas, lailala mfl har RÄTT till sina åsikter om det hela, och vad som står i lagen eller vad andra har för åsikter kommer nog inte ändra det. Vad som däremot troligtvis kommer förstärka deras negativa inställningar är alla ni andras nedsättande kommentarer. Som om de skulle vara mindre bildade, intelligenta eller efter i huvudet bara för att de inte kan förstå att det är OK att bygga moskeér i Sverige. Kom ihåg att det alltid finns någon på jorden som är bättre, snabbare och smartare än du är, men den personen behöver inte se ner på dig för det. ds | |
Cybertron | 2010-04-18 17:49 | |
![]() | och vilket kvinnoförtryck pratar vi om här? de flesta muslimska kvinnor upplever inte sig själva som förtryckta, så varför ska icke-muslimska kvinnor ulleva dem som det? Jag förstår inte. | |
Cybertron | 2010-04-18 17:50 | |
![]() | förtydligande...uppleva.. .inte ulleva | |
Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-18 17:56 | |
![]() | Liftactiv, du har stalkat mig i en annan tråd och spytt lite galla där samt tydligen kollat upp vad jag tycker omen tramsig tonårsfilm i din jakt på att tjafsa. Klart som f-n du är upprörd ;) Jag hugger verkligen inte, jag vill bara höra dina argument för varför just muslimer ska ta på sig en kollektiv skuld när detta inte gäller andra grupper i samhället. | |
Liftactiv | 2010-04-18 17:59 | |
![]() | Nej, att vara född förtryckt brukar inte generera känslan av att vara det. Hur känner sig en misshandlad kvinna? Eller ett misshandlat barn? Rätt normala misstänker jag. Det är väl det som är själva kärnan av att vara förtryckt. Och jag lägger ner diskussionen. Eller. Mina argument alltså. För diskussion föreligger inte här. Som vanligt. =)=)=)=) | |
Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-18 18:00 | |
![]() | Och tja, Liftactiv, i ditt inlägg daterat 17.43 generaliserar du igen. "Så gott som alla" är ren lögn och det tror jag du vet. Känner du några muslimer? | |