Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 606

Forumkategorier

Användare Inlägg  
strella702010-04-23 10:54
Antal inlägg: 1542

soc ska tillgodose skälig levnadsnivå, bland annat genom ekonomiskt bistånd...

"Rätten till ekonomiskt bistånd och skälig levnadsnivå regleras i socialtjänstlagen. Försörjningsstöd betalas ut till bl.a. mat, kläder, fritid, hygien och telefon med samma belopp i hela landet men olika belopp för olika typer av familjer. // I riksnormen ingår inte lokala resor. Det finns också ”övrigt försörjningsstöd” till skäliga kostnader för bl.a. bostad, el, hemförsäkring, a-kassa och arbetsresor. Dessutom kan bistånd ges till ”livsföring i övrigt”, exempelvis dagisavgift och läkarvård."

www.riksdagen.se/Web...;b et=So251

sen kan man alltid diskutera vad som är skälig levnadsnivå...
vad gäller läkarvård anser inte jag att omskärelse är en form av vård... plus att det strider mot vad åtminstone jag anser är barnens rätt till skydd och omsorg... det tycker väl förstås inte förärldrarna som vill att barnet ska genomgå omskärelse pga vad de nu än tror på... :/

håller med alla ni som menar att Soc handlade helt rätt, annars kunde ju som sagt alla söka för all sköns grejer de anser sig ha rätt till... och det är trots allt vi som, genom skatt, hjälper de som behöver bidrag.
Men jag vill inte att dessa skattepengar ska gå till en omskärelse...

magnusito2010-04-23 11:01
Antal inlägg: 5005

Malla
Det kan finnas skäl till att barn i utsatta familjer ska få pka på kollo. Det är inte själva kolloaktiviteten i sig som då är viktig utan det kan handla om helt andra aspekter. Att en ensam morsa ska kunna erbjuda barnen någon upplevelse, orka med själv m.m. m.m. Det blir så lätt att frmställa det som något lyxigt, men det kan faktiskt vara en insats som får det att bära på rätt sida om gränsen för en familj.

wildcard2010-04-23 11:28
Antal inlägg: 1966

Det finns väl väldigt klara regler med vad man får socialbidrag till och vem som får dem?
Jag tycker att det är kanon att det finns, har själv varit tvungen att söka en gång för länge sedan...

regression:
Hur kan du låta en tvååring sitta med vid Millenium-tittande?
Även om inte barnet förstår innebörden med vad de säger eller gör så förstår det nog stönanden, smärtskrik mm som ofta ingår i denna helt underbara, skrämmande serie.

OT, jag vet. Jag var bara "tvungen" att bemöta det där!

wildcard2010-04-23 11:30

Jag fick fö inga pengar men en "matkupong" att handla för. Skitbra system, det hjälpte att inte behöva köpa mat för egna pengar!
=)

clullanc2010-04-23 11:35
Antal inlägg: 180

Mat och husrum. om man har barn tillkommer det väl mer nödvändigheter. Omskärning kanske inte riktigt faller in under det däremot. :)

LisaLong2010-04-23 12:41
Antal inlägg: 2725

wildcard du har lite fel där...det är många lagar och regler som skall följas med tyvärr inte följs. Jag har varit med om ett antal händelser ang socialen.

Håller dock med dig om att ett barn ska ABSOLUT inte se en sån serie

ramsay - Ej medlem längre2010-04-23 12:42
Antal inlägg: 9204

mat, husrum, mediciner och nödvändigheter som vinteroveraller till barn e tc.

inte omskärelse. även om det är tråkigt att inte fler omskär sina söner.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-23 12:46
Antal inlägg: 9204

magnusito- ja, kollo för barn i utsatta/ fattiga miljöer är mkt bra och ngt jag gärna bekostar med mina skattemedel.

wildcard2010-04-23 12:51

Jag tycker ialla fall att matkuponger/inbetalning av hyra/riktade checkar är melodin. Det är vår skyldighet att hjälpa dem som behöver hjälp... ibland är det jag, ibland är det någon annan.

LisaLong: ja det beror förmodligen på att det är människor som ska göra en bedömning av andra människor... svårt men det borde kanske vara lätt.

BrokenString - Ej medlem längre2010-05-09 01:19
Antal inlägg: 1682

Jaha så nu vill en del att staten ska stå för en ny barnvagn också, Slutar aldrig att förvåna mej över vad en del människor kräver att få.

Däremot så undrar jag var socialen anser att man kan hitta en begagnad barnvagn som ändå sitter ihop för 700 kr?

BrokenString - Ej medlem längre2010-05-09 01:19

www.corren.se/osterg...p; menuids=

Just det,,länken också:-)

WCstol - Ej medlem längre2010-05-09 02:02
Antal inlägg: 746

Dom kan väl skära av förhuden själva om det är så viktigt att pojken inte ska få ha kvar hela sin kropp.

Rödluvans - Ej medlem längre2010-05-09 02:17
Antal inlägg: 51

Vilken onödig diskussion. Varför ifrågasätta socialtjänstens regler? Dessutom är väl socialbidrag ingenting som folk strävar efter att få berättigat och planerar få under en längre tid? Tillfällig ekonomisk hjälp tills personerna i fråga får ett arbete (om de inte är sjukskrivna), och då får det väl svida att inte ha så mycket pengar så att man motiveras till arbete.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-05-09 02:20
Antal inlägg: 3451

Brokenstrings inlägg får mig att tänka flashback.... Undrar om det var det som hon var ute efter?

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-05-09 02:23
Antal inlägg: 3451

Kanske en lite sur fråga Broken, men hur mycket betalar du och din nyinflyttade sambo i skatt denna månad?

BrokenString - Ej medlem längre2010-05-09 09:39

"Brokenstrings inlägg får mig att tänka flashback.... Undrar om det var det som hon var ute efter?"

Va? Fattar inte vad du menar och vad du vill ha sagt. Inte heller vad det skulle tillföra trådens ämne?

"Kanske en lite sur fråga Broken, men hur mycket betalar du och din nyinflyttade sambo i skatt denna månad?"

Vad du vill ha sagt med detta inlägg eller vad det skulle ha med tråden att göra förstår jag ännu mindre. Men jag kan svara dej om du vill...
SKIT I DET DU!!

lirarhank2010-05-09 10:07
Antal inlägg: 133

Hahaha

mrperfect2010-05-09 10:29
Antal inlägg: 11437

Flickvänner är väl ingen tillgång, det är ju en utgiftspost :)

Baphomet_ - Ej medlem längre2010-05-09 12:17
Antal inlägg: 505

Vi betalar precis så mycket skatt som man ska när man tjänar som vi gör. Vad betalar du själv?

Tess 082010-05-09 12:36
Antal inlägg: 18003

Jag har en vagn som är skitsnygg!!
Tänkte sälja den för 500.
Den är både sitt och ligg, några år gammal, men absolut inte ful, sliten eller solblekt.

Nog fan finns det en ok vagn för 700 om man vill. Hon kanske kan skrapa ihop lite mer pengar så hon kan köpa en dyrare vagn om det är så viktigt.

Nej, NY vagn är nog ingen prio på soc.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?