Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 626 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Peddape | 2010-04-27 22:44 | |
![]() | Jag är en Röd Bondlurk isf. | |
| strella70 | 2010-04-27 22:44 | |
![]() | locomondo... å va har färg med allt att göra?: "Antar att ni som tycker att människan är en och samma världen över även anser att det bara finns en enda färg. Den ser lite olika ut ibland bara?" ... det enda som skiljer oss åt världen över är att vi inte har samma förutsättningar... och detta med att : "Suck....eftersom jag är 100% ickesvensk vore det väl riktigt dumt av mig att ha några "såna" åsikter som du syftar på." vadå? så invandrare kan inte ha "såna" åsikter då? man är inte befriad från fördomar för att man inte är svensk... som sagt... vi är alla jävligt lika eller hur? och problemet med att dela in människor i olika RASER är just det som hände i Tyskland och i Sverige och i Europa överlag... 30-40 tal... rasbiologiska ideologier att människor skulle delas in i olika raser där en ras var mer överlägsen den andra och berättigade utrotning, tvångssterilisering osv osv... vi har väl olika kulturer och olika sätt att vara JA! men raser... nej, lägg ner... | |
| kajix | 2010-04-27 22:50 | |
![]() | så, det skulle kunna finnas olika raser, men det får man inte tro för då måste vi tvångssterilisera? | |
| Peddape | 2010-04-27 22:54 | |
![]() | Ärligt talat, läser folk nåt annat än rubriken innan de kommenterar? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-04-27 22:57 | |
![]() | Strella: Med färg menade jag inte hudfärg, jag ville bara peka på att allt kallas färg men de ser olika ut. Jag utgår ifrån att du kan se skillnad på en europé, aboriginer, asiat, eskimo. Ingen är bättre än någon annan, bara olika. Problemet som du tar upp är att folk anser att en ras är "bättre" än en annan. Idioti helt enkelt. Det är idioterna som är problemet och jag är den förste att ställa upp på att bekämpa idiotism/rasism. Men du tar inte bort rasismen genom att förneka att människor är olika. Att alkisarna (Som Sona skrev om tidigare) tyckte att kompis borde vara bra på att dansa är ju för att han inte såg ut som alkisarna och för att de är idioter med fördomar. Jag ber er kolla tillbaka på alla mina inlägg här och hitta något som är det minsta nedvärderande/rasistiskt/ negativt om någon människa på jorden. Jag utmanar. Det här är 2 helt skilda diskussioner vi för nu, förmodligen pga missförstånd. Så, om vi är överens om att rasism är nåt korkat som måste bekämpas så är jag nöjd och lägger min tid på annat. Gruppkram till er alla | |
| wildcard | 2010-04-27 22:59 | |
![]() | Locomondo: Det sista lät bra i mina öron, sas... =) | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2010-04-27 23:08 | |
![]() | Jag tycker att rasen Labrador är smartare och finare än tex afganistan som får ansens lite dumma. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2010-04-27 23:09 | |
![]() | Fast dom är snygga, afganerna, fast lite korkade. | |
| clullanc | 2010-04-27 23:30 | |
![]() | Det enda som spelar någon roll är väl om man menar något negativt eller inte med att dela in folk i ex raser? | |
| Honeybee | 2010-04-27 23:34 | |
![]() | Tycker inte att bara för att man tillhör olika etniska grupper så ska det kallas för en "ras". Det är något man refererar mycket till i USA, där får man liksom kryssa för vilken ras man tillhör i blanketter vilket är ganska konstigt. Folk kan ju ändra sitt utseende drastiskt, byta hårfärg, sola en massa (eller sluta sola för den delen med), byta ögonfärg, etc. Dessutom uppkommer frågan vad etnicitet är, är det hur man ser ut eller hur kan känner sig eller vad som står i passet? Jag är född i Kina men uppvuxen sen 4 års ålder i Stockholm, men om jag ska vara helt ärlig så känner jag mig väldigt mycket som en amerikan (var i USA och jag har aldrig trivts så bra på något ställe som där, där kände jag mig hemma!) fastän jag varken har amerikanska rötter, medborgarskap, eller något som har med USA att göra i alla fall. Känner inte heller min speciellt kinesisk och svensk är man nog alltid, även om folk spottat på en för att man är en invandrare och SD vill nog gärna skicka ut mig men.. nu kom jag nog lite av mig. Människor ska inte delas i raser, kanske etniciteter som vi delar in olika nationaliteter, men de som jämfört med djur.. hundraser har stora olikheter, och det har inte människor. | |
| Syntax-Fe | 2010-04-27 23:43 | |
![]() | Vad blir nästa tråd? Frenologi?! GE ER!!!! Det är vetenskapligt bevisat att människor över hela jorden genetiskt är så lika varandra att vi är EN ras oavsett hudfärg osv. Lyssna på Sylvia Plath. Eller se kunskapskanalen, vetenskapens värld, läs tidningar, nu talar jag till alla som fortfarande tror att mänskligheten är indelad i raser. Punkt och gonatt. | |
| Läderfejan - Ej medlem längre | 2010-04-27 23:44 | |
![]() | Kan någon förklara för mig vad tråden handlar om? | |
| Syntax-Fe | 2010-04-27 23:51 | |
![]() | Här är en vettig länk för den som vill förstå lite mer: www.understandingrac...in dex.html | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2010-04-28 00:02 | |
![]() | Då måste vi också sluta dela in hundarna i olika raser! Trist! Det lär bli blandras av alltihopa. Hur ska det då gå med hundutställningrana? Kanske man kunde kopiera Miss Universum Tävlingarna? | |
| Syntax-Fe | 2010-04-28 00:05 | |
![]() | så du menar att det finns mänskliga motsvarigheter till chihuahuor och grand danoiser, skillnad i storlek, form, behåring etc? Tänk efter: kroppsformen är väldigt lika inom människosläktet, oavsett hudfärg, ögonfärg eller krulligt eller rakt hår. | |
| Syntax-Fe | 2010-04-28 00:07 | |
![]() | Jämför då hellre människa med katten, som trots vissa hemska försök till deformering i stort behållit sin kroppsbyggnad sedan sin vilda anfader från Afrika. Precis som vi. Afrikaner är vi allihopa. | |
| ErikSeger | 2010-04-28 08:56 | |
![]() | Den ursprungliga frågan löd: "Varför ska man delas in i raser pg.a hur man ser ut?" Svaret: En någorlunda allmänbildad person GÖR INTE DET! Man kan dela in människor efter etnicitet eller folkgrupp/slag, men vi tillhör samma ras: Homo sapiens sapiens (Homo sapiens betyder "den visa människan" men det verkar som en del av skribenterna i denna tråd trots allt inte uppfyller kriterierna att vara just det). Begreppet "Människoras" användes förr i tiden, framförallt under rasbiologins tid, dvs under början av förra seklet. Då kunde man inte tillgripa de DNA-tekniker som idag visar att skillnaderna på genetisk nivå är alltför små för att vi skulle kunna betraktas som olika raser. På den tiden tillgrep man yttre attribut och frenologi (mätning av yttre attribut, t.ex. näsbredd, pannbredd, osv) för att framhäva skillnader och för att använda som "bevis" för den kaukasiska rasens överlägsenhet. Man kan tala om olika etniska grupper. Gör man det för att generalisera, förminska eller förvanska individers egenskaper så är man rasist. Ordet rasist? Pja, kanske förlegat uttryck om det ändå inte finns olika människoraser. Men vaddå. Man säger ju konduktör om den som kollar biljetterna ombord, trots att konduktören ursprungligen är den som kör. | |
| LisaLong | 2010-04-28 11:39 | |
![]() | Locomondo..många här vill gärna se rasism i nästan allt bara för att få utlopp tror jag:) Är du från Chile? | |
| LisaLong | 2010-04-28 11:41 | |
![]() | förresten..varför heter det "ras ist" om det inte betyder ras | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-04-28 14:13 | |
![]() | LisaLong: Lite så känner jag också. Om man använder det till att (som nämnts ovan) försöka bevisa att en etnicitiet är överlägsen en annan då är man ute och cyklar men inget i det jag sagt pekar på något sätt åt det hållet och därför blev jag riktigt förvirrad över vissa svar. Det verkar dock som jag lyckades få de att förstå med min gruppkram =) Nope, ingen pendejo ;-) Jag är som någon tidigare gissat (eller googlat) uppvuxen på tzatziki och feta-ost.... | |