Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 628

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ramsay - Ej medlem längre2010-04-30 22:35
Antal inlägg: 9204

mina barn är världsvana och kontinentala. dom får bekanta sig och lever (verkligen) i dito världar. dom behöver inte röka maja i amsterdam nu för att inte röka sig till psykos som vuxna.

jag sätter reglerna (och om jag brister i omdömme så gör praxis det!) och det är att droger/alkohol inte är ok under min flagg. som myndiga sätter dom reglerna så länge det är legalt under resp lands stiftning.

bulll2010-04-30 22:36
Antal inlägg: 365

Tvålis - jag gissar att du pratar om kanske sen gymnasieålder? Och jag kan på ett sätt förstå att man som förälder känner att man börjar vilja släppa taget och låta dem få mer ansvar etc i den åldern. Men samtidigt tycker jag att just alkoholen är en sån viktig fråga att den kan vara värd att ha nolltolerans på. Framför allt med tanke på alla de situationer som ungdomar hamnar i just på grund av alkohol - på kort och lång sikt. T ex våldssituationer, oönskad sex, skador och sen inte att förglömma den ökade risken att hamna i ett beroende. Jag vet att jag låter som en galen iogt:are och vem hade kunnat tro det :-)

Tvålis - Ej medlem längre2010-04-30 22:41
Antal inlägg: 4429

Bull, jag håller med dig till mångt och mycket. Men jag tror ändå att det farligaste som finns är att gömma sig bakom ett stort jäkla "det är okey att supa, jag är 18 år". Någonstans tror jag på fullt allvar att det krävs en kraftfull dialog om faror och njutning i alkohol på ett balanserat sätt. Bara för att det är lagligt så är inte allt ok. Jag tror att det ibland kan vara farligare. Det är alltid en fråga om individuellt ansvar som både förälder och barn. Och gud nåde mig själv om jag skulle gömma mig bakom "hon är 18 år nu och får bestämma själv."

bulll2010-04-30 22:45

Nä, precis så tycker jag med, det är ju inte så att man slutar att vara förälder den dagen då myndighetsåldern inträder. Fortfarande vill man väl förhoppningsvis sina barns bästa. Och förhoppningsvis har många myndiga personer lite mer vett i skallen än de hade som 15-åringar och kan handskas något bättre med spriten än de kunnat tidigare.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-30 22:54
Antal inlägg: 9204

tvålis- i 90% av fallen ska ungdomen (18+) trots fel och brister ha ALL rätt att äga sitt liv ÖVER sin före detta förälder/förmyndare.

ska vi ha tester av förmyndare/förälder? nej, en ålder som vi håller oss till. samma för alla. sen får ev rättsinstans pröva resten. hur skulle det annars se ut tänker du?

Tvålis - Ej medlem längre2010-04-30 22:57
Antal inlägg: 4429

Jag tänker nog att jag i detta fallet väljer att se på min familj ur ett familjeperspektiv och staten ur ett statsperspektiv. Du får gärna använda våra lagar som familjegrund. Mina värderingar är inte dina.

bulll2010-04-30 23:01

Fast så här tänker jag ramsay: När man är 18 så har man rätt att fatta beslut gällande sitt eget liv, men föräldrarna är ju fortfarande oerhört viktiga för att påverka en på olika sätt, man kan ju inte gå från omhuldrad till utslängd på egna ben på en kvart. Och så länge man bor hemma hos sina föräldrar och de försörjer en, tycker jag att föräldrarna har rätt att sätta upp de regler som ska gälla i det egna hemmet.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?