Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 234 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wildcard | 2010-05-16 19:40 | |
![]() | ttiittii: Varför skriker du så? Vi är inte döva! nyaAnna: Det låter lovande. Vi åker på lördag, om inte Islänningarna sätter stopp för oss, vill säga. Kul att ni har haft det bra! | |
| nyaAnna | 2010-05-16 20:53 | |
![]() | Hoppas att ni får det lika bra som vi har haft det! | |
| SheDeVille | 2010-05-16 21:45 | |
![]() | ar nu de senaste tre vårarna - somrarna varit i Tunisien 12 ggr och reser den 29 maj på 3veckors semester för trettonde gången. Men har varit där också tidigare en del allt från 1974 och framåt. Jag har ALDRIG blivit magsjuk i Tunisien och då käkar jag ibland på små ställen där tunisierna själva käkar. Visst är försäljarna jobbiga och männen kan vara rätt "på" men det brukar gå jättebra om man säger "Lä shoukran" och ler. Sant - Mycket i Tunisien handlar om flouss (pengar på arabiska). Det kan vara bra att veta att folk i gemen tjänar väldigt dåligt - en anställd i hotellindustrin som servitör eller städerska har sisådär 1500-2000 kr i månaden. Dricksen är därför jätteviktig. Så sent som i början på 1970-talet var många analfabeter. Idag går många i skolan, läser på universitet och utbildar sig. Jag har träffat på många som pluggat i 4-5 år på universitet för att sedan jobba som servitör, bell boy eller fotograf inom turistindustrin där de kammar hem löner på kanske 3-400 tdnr i månaden. När du bor på ett hotell så brukar de vara väldigt måna om dig, ge bra service och vara vänliga. Jag är snart 55 år, reser ensam två av tre gånger och är aldrig orolig i Tunisien. Åh, 55 år då är man väl safe från männen - men icke sa Nicke så jag kan den biten :). Tunisien och framför allt Hammamet har fått betydelsen av total avkoppling på härliga stränder och härliga upplevelser för mig. Där laddar jag mina batterier. Jag möts med respekt och nyfikenhet nästan jämt. En del där nere brukar fråga om jag bor där då de känner igen mig efter mina täta resor. Nä allt är inte solsken i Tunisien. Men har man ett öppet sinne och ett vänligt sätt - och ett vänligt men bestämt sätt i vissa situationer - så är det ett härligt land. Upplevelsen beror mycket på ens egen inställning och fördomar. Förresten finns det två trådar till (minst) om Tunisien - ifall ni är intresserade av att veta mera. Jag räknar ned dagarna - 12 dagar till avresa om inte vulkaneländet ställer till det. | |
| SheDeVille | 2010-05-16 21:53 | |
![]() | Länkar till tre andra trådar om resa till Tunisien: betapet.se/forum/thr...-0 #1231992 betapet.se/forum/thr...=- 0#727751 www.betapet.se/forum...am p;page=0 | |
| wildcard | 2010-05-30 20:53 | |
![]() | Jag har kommit hem idag... Om någon fler av er är på väg till Tunisien: gläd er åt det! Vi var på Djerba och trivdes förträffligt! Vi har haft det fantastiskt! Ridit på stränderna och i vattnet, åkt taxi, gått på marknader, käkat gott. De flesta tunisier som vi träffade på var lika nyfikna på oss som vi var på dem. Frågade massor om oss och berättade en del om sig. Visst, det finns som sagt de som vill lura av en det man äger och har men som vår vän Muhammed på vår lokala affär konstaterade: det finns "gentle people" överallt och likadant är det med de som uppför sig som krokodiler. De finns i Sverige likväl som i Tunisien. Att de skulle "tafsa" på en: bullshit! Om man kallar en hand på trettonåriga dotterns nyflätade hår för att tafsa, så... men många av hotellpersonalen flirtar och skämtar friskt. Att ta i varandra när man vill ha uppmärksamhet är väl bara mer naturligt för en del kulturer än för vår. Jag tolkade inte något som "opassande" ialla fall. Vi kommer troligen att åka tillbaka. | |
| nyaAnna | 2010-05-30 21:13 | |
![]() | Härligt att du/ni också gillade Tunisien! Dottern blev dock tagen på bröstet 2 gånger och ja, det kallar jag tafsa. (Var dock ett pojkgäng i undre tonåren som skulle vara kaxiga inför varandra) Vi åker gärna tillbaka igen också =) | |
| wildcard | 2010-05-31 10:04 | |
![]() | nyaAnna: som sagt, en del idioter finns det i alla länder, det är inte acceptabelt men som väntat inte "typiskt" tunisiskt heller... | |
| wildcard | 2010-05-31 10:11 | |
![]() | Vi var som sagt på Djerba/Jerba och efter vad vi hörde så är de på den ön väldigt toleranta mot andra kulturer. De lever och umgås över kulturgränserna judar, berber och muslimer. De träffas alla över myntate och en vattenpipa och diskuterar livet. Det var (tvärt emot vad jag hade hört) många kvinnor som arbetade, både på hotellet, på marknaden, som frisörer mm. En del hade niquab, en del hatt, en del hade håret uppsatt, en del hade det utsläppt. Det var mao som här: olika. Skönt att se att det fungerar i verkliga livet där som jag hade hoppats och trott att det skulle göra... | |
| misse123 | 2010-06-02 19:35 | |
![]() | Någon som vet vilka vaccinationer man behöver? Har även hört att det är vanligt att man får magsjuka. | |
| Tunnelbanan8 | 2010-06-03 20:52 | |
![]() | Twinrix (hepatit a + b) är att rekommendera när man reser till Tunisien. För att undvika magsjuka ska man vara försiktig med att äta grönsaker och frukt ute. De sköljs ju i kranvattnet som är en stor bov till att man kan bli magsjuk. Isbitar i drinken är bra att välja bort. Etc. Det här med att alkohol skulle vara svårt att köpa i Tunisien stämmer inte alls. Iaf inte på turistorterna. Man kan tom köpa sprit/vin/öl i vanliga "supermarkets" .Det är alltså inte begränsat till hotellen. Diskotek/nattliv finns det gott om på turistorterna. Har lärt mig med åren att det har mkt med att göra hur man själv är som människa, hur man upplever andra kulturer, andra människor, länder etc. Positiva och glada människor jag känner som rest till Tunisien har alltid kommit tillbaka nöjda och glada. Andra som redan är negativt inställda har givetvis haft mkt jobbigheter i bagaget efter resan. Tunisien är ett väldigt liberalt muslimskt land och faktiskt det sista land jag personligen skulle kalla muslimskt. Har man skägg, bär slöja, går och ber i mosken, så kan polisen komma och ta in en till förhör. Utan anledning. Presidenten fick för sig att slöjan skulle förbjudas ett år. (solsting antagligen). Detta basunerade han ut under ramadan. På vissa arbetsplatser är det inte tillåtet att bära slöja. Har sett många niqabisar i Tunisien, men det är turister. När man ska shoppa och pruta kan det vara bra att känna nån ur lokalbefolkningen. De är ofta hjälpsamma. Man ska akta sig för att kliva in i en butik även om de säger att man bara ska titta. Har flera gånger sagt innan jag kliver in att jag inte ska köpa nåt. Det har varit ok. Ända tills jag sen gått ut utan att köpa nåt. Då blir vissa arga. Man ska inte tveka att kontakta polisen om man känner sig antastad, eller utsatt på något sätt. Tunisiens största inkomst är just turismen, och de är väldigt rädda om alla turister som kommer. För tre år sen blev min pappa nästan rånad på ett stort varuhus i Hammamet. 2 killar stod bakom honom och hade siktat in sig på hans väska. De trodde han var ett lätt kap. Jag och min dotter samt min svenska väninna och hennes son stod lite bakom så killarna såg inte att vi var i sällskap. Jag sa till pappa att de höll på med nåt fuffens men han var redan medveten om det. När vi kom ut på gatan stod de väldigt nära honom, och hade sin moped redo. Pappa gick fram till dem och rev ur sig några väl valda ord på arabiska varpå killarna blev livrädda och dunstade direkt. Jag brukar lämna skor, kläder, handdukar till hotellstädare och dyligt. Och givetvis dricks. Det är inga löner att tala om de har. Slavlöner. Språkkunnigheten hos tunisier är väldigt varierande. Många förstår engelska, många inte. Många fler kan franska, men det finns även de som inte alls pratar franska. Mina kollegor i Tunisien pratar perfekt engelska med "nordafrikansk" brytning. Är man högskoleutbildad så kan man både engelska och franska och ibland även ett eller fler språk. Väl mött i Tunisien :) | |
| wildcard | 2010-06-03 22:18 | |
![]() | Tunnelbanan8: tack för de orden! På Jerba kunde de flesta tyska och italienska förutom sina inhemska språk. Det gick dock bra att prata engelska med de flesta. De svarade på tyska eller franska. Det är inte så svårt att göra sig någorlunda förstådd med lite tålamod, gott humör och en del fantasi samt allmänna språkkunskaper. | |