Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 615 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-05 18:29 | |
![]() | Yamma, varför ska man ha högre lön om man inte jobbar in så att man får långledigt på sommaren? | |
| Lotta73 | 2010-05-05 18:29 | |
![]() | Att helt lägga arbetstiden på dagtid är ju omöjligt, för vad händer då när Kalles mamma ringer och vill prata en timme på kvällen? Eller när Majas föräldrar omöjligt kan ta ledigt från sina jobb för att vara med på ett utvecklingssamtal? Fast jag tycker det borde ligga mer i föräldrarnas intresse att lösa än för läraren, men det är en annan diskussion. Sedan kommunerna tog över skolan, har undervisningstiden för en lärare ökat från ca 28 lektionstimmar (40 minuter) till mer eller mindre lika många klocktimmar. Dessutom så ska de inte bara vara lärare, de ska även vara konfliktlösare, kuratorer, psykologer, talpedagoger osv. Hur ska man hinna med att planera, rätta och dokumentera för varje elev (ja en lärare måste ha individuell undervisning för alla sina elever) när tiden dessutom ska räcka till en massa möten av olika slag? om man ska införa 40-timmarsvecka så måste man göra om skolan, så att lärarna delar på ansvaret för eleverna och dessutom så behöver lärarantalet ökas. Sedan kan det låta lyxigt att lärare har så mycket ledigt, men tänk även på att en lärare inte har möljlighet att välja när denne vill ta ut sin semester. Dessutom så kan de inte ta ut inarbetad tid annat än under vissa bestämda planeringsdagar och övertidsersättning kan man mer eller mindre helt glömma. Allt detta till en allt för låg lön! | |
| Lotta73 | 2010-05-05 18:40 | |
![]() | dashuri: Ja dessa förstå-sig-påare är roliga. Jag (är 1-7 lärare och förskollärare) har haft flera diskussioner med outbildade som tror sig kunna lärarjobbet bättre än vad jag gör. Det spelar ingen roll om man hänvisar till aktuell forskning, jag har fel och de rätt. :-D | |
| granit69 | 2010-05-05 18:48 | |
![]() | dashuri-Det var Tindra jag svarade eftersom hon skrev: . Och med tanke på hur hur mycket lärare ställer upp gratis (disko, resor, föräldrasamtal hemma osv) Insyn i skolan har jag,tro mig. Vad menar du med att : men jag hoppas verkligen att ni föräldrar kollar igenom och får insikt i vad era barn egentligen gör och inte bara låter dem sköta det helt själva "för det klarar de ju"!! Tror du att de flesta föräldrar är ointelligenta på nåt sätt?Om ett barn kommer hem med läxor så gör man väl läxorna med barnet,upp till högstadieåldern åtminstone.Sen kanske det räcker att förhöra dem. Säger sen mitt barn att fröken har sagt att jag ska rätta matteläxan,så gör jag det.Ska jag lyssna på läsläxan och sedan fylla i ett kort med ett omdöme på hur jag upplever att läsningen funkat och vart det eventuellt stakade sig,så gör jag det. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-05 18:50 | |
![]() | En ren 40-timmarsvecka skulle innebära att ALLT skulle ske på skolan. Dvs. inga telefonsamtal eller föräldramöten osv. på kvällstid. Då blev det inte så kul med 40-timmarsvecka längre. | |
| boyakasha | 2010-05-05 18:51 | |
![]() | fast med 40-timmarsvecka får de en ärlig chans att inte jobba häcken av sig | |
| Pseudonymf | 2010-05-05 18:53 | |
![]() | Sure, men det funkar ju inte så... i praktiken alltså. | |
| boyakasha | 2010-05-05 18:54 | |
![]() | Lärare måste kunna leva i praktiken | |
| babatrik | 2010-05-05 18:54 | |
![]() | Att ha gått i skolan och därmed veta hur det är, eller åtminstone har varit, att vara elev är inte samma sak som att ha insikt i vad det innebär att vara lärare till yrket idag. Fundera över det. | |
| boyakasha | 2010-05-05 18:55 | |
![]() | right on babatrik | |
| golden | 2010-05-05 18:58 | |
![]() | att ifrågasätta denna ledighet är förbannat korkat. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-05 18:59 | |
![]() | Ja, jag har inget emot 40-timmarsvecka för lärare. Stämpla in och stämpla ut och ta inte något jobb med sig hem. Vore nog skönt för den del av lärarkåren som sliter ut sig och en kalldusch för de slappisar som kör samma lektionsplaneringar som de kört de senaste 20 åren. | |
| dashuri - Ej medlem längre | 2010-05-05 18:59 | |
![]() | @granit69 "Tror du att de flesta föräldrar är ointelligenta på nåt sätt?" - absolut inte. Men att kolla igenom läxan med barnet och anse det vara att rätta och därmed överta lärarens jobb det verkar lite ointelligent. "Ska jag lyssna på läsläxan och sedan fylla i ett kort med ett omdöme på hur jag upplever att läsningen funkat och vart det eventuellt stakade sig,så gör jag det." - tycker du att det är att göra lärarens arbete? | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-05 18:59 | |
![]() | Men så länge eleverna har sommarlov verkar det väl rätt korkat om lärarna skulle jobba på sommaren? | |
| AnkieE | 2010-05-05 19:04 | |
![]() | Jag tror inte kommunerna i alla fall kommer att genomföra semestertjänst för lärare eftersom de kommuner som har testat anser att det blir för dyrt när lärare kan ta sin semester när de önskar och att de då måste plocka in en vikarie och betala för. | |
| boyakasha | 2010-05-05 19:36 | |
![]() | 40 timmar= dåligt för eleverna och bra för lärarna | |
| granit69 | 2010-05-05 19:48 | |
![]() | Jag ger upp,ni vet bäst ni som är lärare.Det är en lärare som startat tråden.Han verkar själv tycka att det är en bra ide med 40 tim.vecka Jag tycker det är sunt att kolla över ferietjänsterna. Är det inte lättare att hävda sin övertid när man har 40-timvecka. Då är ju tiden "slut" när 40 timmar gått. Jobbar man mer så får man ju få övertid eller tidskomp. Sen är det väl fler yrkesgrupper med extremt hög arbetsbelastning och stress. Det finns många lärare som gått över till semestertjänst och är väldigt nöjda med det! | |
| boyakasha | 2010-05-05 19:55 | |
![]() | Jag är inte lärare, utan fritidspedagog som arbetar både i skolan och på fritidshem | |
| dashuri - Ej medlem längre | 2010-05-05 19:59 | |
![]() | Samma här. | |
| granit69 | 2010-05-05 20:05 | |
![]() | Ok,då har du väl inte ferietjänst? | |