Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 286 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slånbär | 2010-08-25 17:19 | |
![]() | Det är inte särskilt uppskattat med lösa katter heller kan jag tala om. Det finns inte mycket som skapar sån osämja mellan grannar som lösa katter. I mitt villaområde är det ett jävla gissel med alla katter som skiter på alla andras tomt än sin egen, ligger eller pinkar revir i grannens trädgårdsmöbler, går in genom öppna fönster och altandörrar, springer på bilarna och repar dom (har själv sett detta upprepade gånger) för att inte tala om när dom löper eller slåss. Jag gillar katter men absolut inte när det är någon annans lösa katt som kommer och gör som den vill hemma hos mig-då blir det vattenslang eller så får hundarna skrämma iväg den. En katt på gatan ligger och lurar under folks bilar men skulle den bli påkörd då blir det väl ett jävla liv. | |
| micro113 | 2010-08-25 17:22 | |
![]() | slånbär Där jag bor bryr man sig inte -- här får katter komma och gå, de stör ingen. De tassar förbi bara. Grannen har lock på sandlådan - så hon stänger den om natten - grannkarlns konstruktion med inbyggt säte i locket. I övrigt får katter, rävar, rådjur och en och annan älg korsa tomterna bäst de gitter. Bor man som oss så ingår djur. | |
| apbur | 2010-08-25 17:35 | |
![]() | Mina föräldrar har tre fågelholkar på sin tomt. Där har det varit liv i holkarna varje år, flera kullar per år. Tills grannen skaffade katt. Den satt nedanför och käkade upp varenda fågel. Min mamma fick bevittna denna slakt, hon blev jätteledsen eftersom hon hade blivit vän med fåglarna. Jag tycker naturlighetsargumentet är fånigt. Varför mata husdjur öht då? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-08-25 17:37 | |
![]() | Slånbär: Ja, men det är mer gnällnivå med förargelse över kattpiss på garageporten än den bedrövelse som följer när hundar river får eller sliter en knähund i stycken ;) Hundbajs från kopplade hundar kan också vara ett hett ämne i villaområden. | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-08-25 17:41 | |
![]() | Mina kattor har inte halsband (öronmärkta) och därmed inga pinglor (vilket de inte skulle ha även om de bar halsband). De är blyga och undviker andra människor och skiter gör de då bara i lådan inomhus, så jag tror absolut inte att de stör någon annan. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-08-25 17:43 | |
![]() | Apbur: Ja, man borde kunna ta in katten när fåglarna har ungar. Bara det inte kommer en naturlig räv och sätter sig under fågelholken. | |
| apbur | 2010-08-25 17:50 | |
![]() | Jag har lärt mina katter att vara ute med mig. Då har jag hela tiden uppsikt över dem och ser vad de gör. Har bara hänt några fåtal gånger att den ena katten lurat på fåglar. När han ser ut att kunna bli lite för framgångsrik har jag distraherat honom. Nu är ju faktiskt tamkatter ett stort problem för småfågelpopulationen. | |
| slånbär | 2010-08-25 17:54 | |
![]() | Det är betydligt fler katter som pissar revir hos grannar och slaktar fåglar än det är hundar som river får och småhundar. Och om en granne måste sätta lock för sin sandlåda eller ta in trädgårdsdynorna varje kväll för att skydda mot grannskapets katter så är väl det ändå ett viss störningsmoment även om dom kanske inte säger något. Jag säger inget till min granne heller men jag skulle inte bli särskilt ledsen om deras katt blev påkörd eller sprang bort. Jag är minst sagt skittrött på att den knallar in och skiter hos mig ofta i min carport. Jag har börjat ta upp skiten men en spade och slänga in den till grannens tomt istället. Jag har dock ingen lust att starta en fejd över detta men det betyder inte att det inte är jävligt störande. Och det är ingen ide att be dom ta hänsyn till detta för dom kan ju naturligtvis inte kontrollera vart katten går utan bara att det går ute men det är ju redan försent så att säga. . Det jag kan hålla med om är att det är elakt att försöka stänga in en utekatt efter ett par år. Släpp inte ut den alls. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-08-25 18:08 | |
![]() | "Det är betydligt fler katter som pissar revir hos grannar och slaktar fåglar än det är hundar som river får och småhundar." Jag tror det finns en anledning till att man lagt över mer ansvar på hundägare än på kattägare. Är det ett stort problem med katter och fåglar kommer det kanske bli ändring på den saken. Hålla katten inne om man har fågelungar som flygtränar, kan vara en god idé. | |
| eeistan | 2010-08-25 18:09 | |
![]() | Katterna gräver åtminstone ner skiten. | |
| LisaLong | 2010-08-25 18:10 | |
![]() | Nu har jag inte läst alla inlägg men halsband behövs inte idag då man kan chip märka dom. ramsey jag tycker man ska värna och älska alla djur. Alla djur fyller en mening och utan dom skulle varken du eller jag funnits. | |
| micro113 | 2010-08-25 19:16 | |
![]() | slånbär Grannen har katt - inte jag - min är död. | |
| slånbär | 2010-08-25 20:32 | |
![]() | Micro- jaha? jag antecknar....... | |
| le-lou | 2010-08-25 20:42 | |
![]() | "Nej - jag har inga rabatter, jag är för bekväm för att rensa ogräs så vi körde ner dem med gräsklipparen och gjorde lekplan åt barnen när vi flyttade in." Ursäkta men hahaha, jag skrattade åt det här. Jag skulle göra EXAKT likadant, det är redan planerat när vi köper hus! Snodde tråden lite. Förlåt. Men tack micro för kvällens leende om inte annat. | |
| dinodog | 2010-08-25 20:45 | |
![]() | Min katt går fint i sele. Där jag bor gillar man inte lösspringade katter. Har förståelse för det inte så kul att komma ut och upptäcka, att ett katt har legat på dina dynor alternativt pinkat på dom. Vilket har hänt i vårt område javisst du kan ju alltid ta in dina dynor när du inte är där. Vår förra katt var både ute och inne, men nu när vi har flyttat vill jag inte ha katten lös. Dels för att vi bor nära en trafikerad väg och dels för att det finns så elaka människor. Annars är ju katterna bra på att hålla efter möss och råttor inte kul att få in dom i huset eller på vinden. | |
| Mamik | 2010-08-26 07:20 | |
![]() | Om man har sin katt ute och har halsband på tycker jag att pinglan ska tas bort. Om katten är ute ska den inte förhindras att leva efter sina instinkter. I tätbebyggt område anser inte jag att det är lämpligt att ha sin katt ute öht. Jag bor i utkanten av en liten by och har alla mina katter, tre stycken, lösa. De är öronmärkta så att det syns. Jag tror inte att alla känner till chipmärkning. Ang. småfåglarnas minskning så är jag tveksam till om det är katternas fel. Ser jag på vad mina fångar så är det inte särskilt ofta fågel, däremot möss och sork i mängder. Ngn huggorm och ekorre har dykt upp bland fångsten också. | |
| Evil Angel | 2010-08-26 07:35 | |
![]() | Personligen så tycker jag att om man har utekatter, öronmärk dom och skippa halsbandet. | |
| Liz1 | 2010-08-26 07:53 | |
![]() | Håller med Evil Angel. De kan fasta med halsbandet och det är mest ivägen. Med både chip och ID-märkning går det ändå lätt att spåra katten till sin ägare. | |
| Snowlion | 2010-08-26 09:27 | |
![]() | Liz1.. du skrev precis de jag tänke skriva.. Jag instämmer helt med dig. Chip/ID märkning räcker för att katten skall kunna spåras till rätt ägare. Sen är det även i kattens natur att jaga, så nej, ingen pingla för min del. | |
| wildman | 2010-08-26 09:35 | |
![]() | Enbart chipmärkning och ingen annan ID är inte tillräckligt i många kommuner, då riskerar dom att skjutas. I många lokala ordningsstadgar står det uttryckligen att dom ska vara märkta med synlig ID, tatuering eller halsband. Bara som ett tips. | |