Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 356 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vinter | 2010-09-02 17:47 | |
![]() | Några få av de klassiska (urvattnade?) saker som ofta sägs av SD-anhängare: "alla andra är så 'politiskt korrekta', SD är iaf inte 'politiskt korrekta' " Vad menar ni _egentligen_ med politiskt korrekt? Det som majoriteten verkar tycka och säga men som ni inte håller med om? Är det så hemskt med majoritetens åsikter i ett demokratiskt land? "jag är inte rasist, men..." "jag har många invandrarvänner, faktiskt, så jag KAN INTE vara rasist" Klart man kan. Men känner jag XX så är ju XX såklart helt okej, det är de där ANDRA som är så himla jobbiga/dumma/farliga/lat a. Egentligen lika jobbiga/dumma/farliga/lat a som vilken annan svensson som helst... "Vi säger bara det som NI ANDRA inte VÅGAR säga" Ursäkta? Skulle jag tycka annars skulle jag säga det. Det skulle nog de flesta. Och då skulle vi nog i lugn och ro rösta på det vi trodde på i valstugorna också, där vi faktiskt röstar anonymt... Vilka är de där ANDRA? Jag har sett SD-anhängare i flera forum o dyl svara icke SD-anhängares argument med "det där är en så typiskt svensk åsikt". Ursäkta igen? Var det inte det "svenska" som skulle värnas? Jag är också osäker på om folk _verkligen_ har läst SDs partiprogram grundligt och faktiskt kollat upp olika uttryck de använder och vad de faktiskt står för och betyder. Försökt skapa en bild av hur de faktiskt menar att samhället ska vara uppbyggt. Det kräver lite tanke att bygga upp det i huvudet medan man läser, kanske lite slå upp ord och begrepp för att se vad de hänvisar till. Vill ni ha en nationalstat? Vill ni att folk ska "assimileras" (=göras likadan)? De som röstar på SD får väl tycka vad de vill, men jag förstår det verkligen inte. Jag vill att vi ska få vara individer. Vill man minska kostnader och "strukturera upp i samhället" så tror jag personligen inte att SD är rätt väg. Men, alla är vi olika... | |
| Gautama | 2010-09-02 17:49 | |
![]() | Så bra skrivet vinter!! Håller med dej! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-09-02 17:58 | |
![]() | Ja Vinter, hatten av för att du kan uttrycka det jag känner. Tack! | |
| clinton | 2010-09-02 18:13 | |
![]() | Gautama som kallar folk för outbildade bönder, kan du ärligt svara på vilken utbildning du själv har för jag tycker du verkar väldigt enkelspårig i ditt tänkande. Jag säger inte att jag är av en annan åsikt än du, men tycker att man borde kunna vara mer öppen för, och ha förmåga att sätta sig in i andra människors synsätt istället för att kategoriskt idiotförklara alla som har andra åsikter/värderingar än en själv. | |
| Gautama | 2010-09-02 18:19 | |
![]() | Jag idiotförklarar absolut inte oliktänkande människor i allmänhet. Tvärtom så försöker jag vara så fördomsfri som möjligt. Just därför t.ex. så gillar jag mångfalden i ett samhälle som invandring ger. Men när det gäller de som röstar på SD är jag grymt fördomfull kan jag erkänna. Jag anser att det är människor med lite respekt för medmänniskor på vår jord. Och min utbildning är väldigt fattig, jag är barnskötare i grunden. Sen har jag läst lite småkurser bara. Så jag är inte så värst utbildad, men jag har ändå vett i huvudet att förstå vilka idioter SD är. Kan tillägga att jag trots min usla utbildning driver ett eget företag. | |
| Gautama | 2010-09-02 18:22 | |
![]() | Jag säger inte att alla outbildade är på ett sätt eller att välutbildade människor är bättre. Det jag menar med outbildade människor innebär också att man inte är så påläst i allmänhet om man lägger sin röst på SD. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-09-02 18:47 | |
![]() | som carl bildt sa "alla är vänster som unga." ju äldre ju klokare. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-09-02 18:48 | |
![]() | "jag är inte rasist men" haha, ja. allttså DU e ok men... är också en klassiker:) | |
| clinton | 2010-09-02 19:06 | |
![]() | Jag har röstat rött hela mitt liv, men för första gången är jag inte säker att min röst kommer att gå åt det hållet. kan erkänna att jag tänkt tanken att rösta på SD. inte för att jag känner till deras partiprogram så mycket utöver invandringsfrågan eller för att jag är invandrarfientlig. utan mer för att göra en markering till övriga partier att invandringen är en stor fråga som behöver tas på allvar och inte bara viftas bort hela tiden. Anser jag att invandringen har medfört problem i samhället?...ja Är jag emot invandring?...nej Möjligtvis motsätter jag mig den typ av massiv invandring vi hade i början av 90-talet då vi tycktes ta emot alla som knackade på helt urskiljningslöst. En stor del av problemet ligger i integrationen och där har samtliga i samhället en skuld, såväl politiker som svenssons som invandrarna själva. Det finns både en ovilja från svenskar att integrera invandrarna i det svenska samhället såväl som det finns en ovilja från invandrare att låta sig integreras i sverige med allt vad det innebär i form av språk, samhällsvärderingar mm (detta gäller givetvis inte alla i någon av ovanstående grupper) Sen finns det så otroligt många gråzoner i den här frågan att det är omöjligt att peka ut en specifik grupp människor eller frågan om invandring i sig som det egentliga problemet. T ex (det här är information jag fått av en som säger sig ha insyn i verksamheten, kan inte själv belägga riktigheten i detta) så är majoriteten av internerna på kumlaanstalten invandrare, vilket givetvis är en sådan sak som kan göda tron att invandrarna står för en stor del av den riktigt grova brottsligheten. Å andra sidan så är en stor del av dom ILLEGALA invandrare som inte ens har rätt att vara här, men ändå kostar det svenska samhället stora summor pengar. och det är ett exempel på det jag menar med gråzoner. Jag kan inte heller säga att jag förespråkar sverige som ett mångkulturellt samhälle. Jag vill ha ett sverige som associeras med röda stugor, sill å nubbe, midsommarstång, spelmän med fiol och knätoffsar, jag gillar attityden lagom är bäst, och det mesta annat som anses vara typiskt svenskt. Men om nu det svenska folket i demokratisk anda röstar för ett mångkulturellt samhälle så får jag naturligtvis försöka finna mig i det och göra det bästa av situationen och försöka vara en del av lösningen istället för en del av problemet. jag har många åsikter i denna fråga, en del av dom är baserade på fakta, endel på personliga erfarenheter och en del på rena fördommar. Den människa som anser sig själv vara helt fördomsfri har nog en oerhörd brist på självinsikt. tack för ordet. | |
| Tunnelbanan8 | 2010-09-02 19:20 | |
![]() | Jag undrar Bokmärke, har du belägg för det du talar om angående utbetalningar som görs? Du tror inte man blir återbetalningsskyldig? De som röstar på SD måste ha många skruvar lösa. Det finns ingen annan förklaring. Otacksamma personer som bara kan gnälla och tror att en sjubarnmamma blir rik av att komma till Sverige. HAHHAHAAH. Vilka argument. Som vanligt, utan grund. | |
| Behringer | 2010-09-02 19:41 | |
![]() | Att kalla de som röstar på SD för "saker " är kanske inte rätt väg att gå om man vill få dem att lägga sin röst på ett annat parti. Bättre då att bemöta argumenten vid fikarasten på jobbet etc. Vad gäller TS:s frågeställning om åldersfördelning, så har yngre väljare alltid tenderat att rösta lite radikalare än föräldragenerationerna och FB kan nog inte anses vara en statistiskt säker referens. Sen lite OT men ändå: jag tvivlar på att det finns någon enda yrkesgrupp som har så bred utbildning som just bönder! Jag tänker inte ta upp plats i den här tråden med att förklara men den som är intresserad av bönders kunskap kan pm:a mig | |
| Lollannnn | 2010-09-02 20:09 | |
![]() | SD är ju ett missnöjesparti som folk röstar på för att de är förbannade på de sittande politikerna. Det stora problemet med SD är bara att deras argument inte håller. Exempel: "Det förekommer ofta påståenden från Sverigedemokrater att invandrare skulle ha låg utbildning. En jämförelse mellan utbildningsnivån hos invandrare och Sverigedemokraternas väljare visar att en avsevärt större andel av invandrarna har hög utbildning. Det gäller särskilt nyanlända invandrare." Källa: sites.google.com/sit...in vandrare | |
| Gautama | 2010-09-02 20:16 | |
![]() | Vill bara förtydliga om någon missförstod ,att när jag skriver bönder så menar jag inte en människa som har bondgård utan mer människor som sitter i en avlägsen byhåla och knappt har kontakt med omvärlden. Folk som inte tar del av omvärlden speciellt mycket. Riktiga bönder röstar ju på centern ändå:-) | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-09-02 20:25 | |
![]() | Behringer tack för att du tråden (och mig själv) till dess grundtanke. Unga kan vara radikala... Men jag undrar hur den där främlingsfientligheten smög sig in i skolbänken. | |
| Lollannnn | 2010-09-02 20:25 | |
![]() | Tycker att det är oroväckande när man drar en stor grupp människor över en kam och använder så låga argument som att en viss grupp kostar pengar (vilket kan diskuteras om invandrarna gör) för att inte ta emot dem. Det finns även andra grupper av människor som kostar pengar, exempelvis sjuka och handikappade, ska vi slänga ut dem med? Och snacket om att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistik gör mig så less. För det första: Det är fortfarande en LITEN MINORITET av alla invandrare som begår brott. För det andra: Det finns även andra grupper som är överrepresenterade i fängelser, exempelvis män. Ska även dessa kastas ut? Eller som Martin Niemöller skrev: "När nazisterna hämtade kommunisterna, teg jag; jag var ju ingen kommunist. När de spärrade in socialdemokraterna, teg jag; jag var ju ingen socialdemokrat. När de hämtade de fackliga, lät jag bli att protestera; jag var ju inte med i facket. När de hämtade judarna, lät jag bli att protestera; jag var ju ingen jude. När de hämtade mig, fanns det ingen kvar som kunde protestera." | |
| Måns_E | 2010-09-02 21:42 | |
![]() | Folk som röstar på SD är lite mer historielösa, lite mindre bildade och lite längre ner på samhällsstegen ganska ofta. Likaså är SD-politiker lite oftare rättshaverister som lever på bidra, än andra politiker. Bara en sådan sak som att SD i förra valet lyckades att få plats i ett ganska stort antal kommuner genom ett valmanifest som på punkt efter punkt redan var genomfört säger ju en hel del om så väl SS och DDR som röstar på detta parti. De 15-åringar som vill rösta på SD kommer förhoppningsvis mogna efter hand. | |
| Måns_E | 2010-09-02 21:43 | |
![]() | SS=SD DDR=de | |
| Träsmak | 2010-09-02 21:49 | |
![]() | Det är inte femtonåringar som röstar i valet. Det finns folk i alla åldrar som röstar på SD. Det handlar inte om omognad utan idioti. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-09-02 21:51 | |
![]() | Jo men som jag ursprungligen sa.... ähhh jag försöker länka istället: apps.facebook.com/ri...?s tats=yes Om det inte funkar så säg till. | |
| clinton | 2010-09-02 21:55 | |
![]() | Såg just SD´s reklamfilm på youtube som gautama länkade till och för mig verkar det ganska tydligt vilken målgrupp dom vänder sig till med den filmen. d v s alla förstagångsröstare. Tycker nog att dom tar krokben på sig själva och mer eller mindre "slarvar bort" alla de potentiella väljarna som möjligtvis skulle kunna ha tänkt sig att rösta på SD om de varit ett lite bredare parti än det enfrågeparti de utpekas som(och som de uppenbarligen är) filmen gav ett högst oseriöst intryck och lär nog stjälpa mer än hjälpa dom i den här valkampanjen. | |