Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 47 |
Mobilspel
Pågående | 19 464 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
bujum | 2012-03-17 15:38 | |
![]() | Nu när våren är här?????????????? Här har vi 70 cm snö | |
annelöf - Ej medlem längre | 2012-03-17 16:00 | |
![]() | varför inte murgröna, finns massor av roliga sorter som man kan måla med i alla de gröna kolörer | |
annelöf - Ej medlem längre | 2012-03-17 16:00 | |
![]() | kulörer | |
gittan59 | 2012-03-17 20:05 | |
![]() | kaukasisk förgätmigej är jättevacker och brer ut sig och trivs bra i skugga | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-22 06:55 | |
![]() | har grävt ner 130 panseer det blir så fint alla är blå eller lila.gillar inte vita blommor då dom påminner om snö,jag ska plantra ett kanel äppelträd,äpplena doftar kanel,sen blir det att brottas med kirskålen den har redan börjat komma upp,kanske jag sak plantera in brokbladig kirskål för att få lite variation på rensandet | |
gnill | 2012-03-22 07:01 | |
![]() | kul att se den här tråden vakna till liv. Jag väntar med spänning på att se vilka av fjolårets tulpaner som kommer tillbaka i år. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-22 09:47 | |
![]() | det är alltid spännande och se,vad som överlevt,vilken zon bor du i Gnill?mitt mullbärsträd har överlevt,och knopparna har blivit lite större i syrenhäcken,jag har köpt många olika frön av vallmo dom är så tacksamma,sen har jag mycket dill i rabatterna det blir fint när dillen går i krona tilsammans med vallmon,har börjat ställa ut alla utemöbler, | |
IngerGM - Ej medlem längre | 2012-03-22 10:04 | |
![]() | Till grannens friggebod föreslår jag klätterhortensia. Växer relativt snabbt och har vackra blad när den inte blommar. | |
proMiLLan | 2012-03-22 11:01 | |
![]() | Wisteria sinensis , Blåregn. Kan det va nåt? Inget jg har själv men tycker de har nåt magiskt över sig..:) www.graines.be/photo...ne nsis.jpg 4.bp.blogspot.com/_z...5r egn1.jpg 3.bp.blogspot.com/_Q...MG 0694.JPG | |
gnill | 2012-03-22 12:23 | |
![]() | Jag bor i zon 4, men har lyckats med turen att ha zon 2-3 på framsidan av trädgården (sk microzoner) så där har jag växter som inte skulle klara sig i min zon egentligen. Jag älskar när det blommar "stökigt", precis som slånbär gillar jag inte raka linjer, överestetiska färgval eller "golfbanegräsmattor". Här blommar det galet mycket från försommar till höst. Vilket också betyder att jag har jättemycket humlor och fjärilar i trädgården. Nu när trädgården är ganska "full" satsar jag på blommor i buskarna, så i mina rosor klättrar massa klematisar (ännu ganska små, satte dem förrförra hösten) och vialer. Och så skördar jag mina egna fröer och ser vad jag kan få att växa. Nästan bara perenner här, tycker ettåringar är lite tråkiga. Men krasse och luktärt måste jag ha varje sommar trots att de är ettåriga. Det enda som är knepigt är min stora kärlek till pioner som är totalt obesvarad (efter sex år blommar bara en enda av de fem jag har). | |
taylor made | 2012-03-22 13:11 | |
![]() | Pioner är lite slöa i starten men sen bara blommar de, år efter år. De gillar inte att bli "störda", flytta bara dem i nödfall. | |
gnill | 2012-03-22 13:35 | |
![]() | Jag vet allt det (har läst allt jag kan) men sex år! Och den enda som blommar är den jag faktiskt flyttade. Året efter flytten blommade den och har fortsatt. | |
STIP | 2012-03-22 16:14 | |
![]() | Förslag på blommor som rådjuren ratar? Här har vi ett gäng rådjur som kommer och går som de vill på vår tomt. Nyinflyttade sen i november, så det ska bli spännande att se vad som kommer upp mer än blåsippor och snödroppar. | |
gnill | 2012-03-22 17:42 | |
![]() | Jag har köpt råodör och det funkar rätt bra (illaluktande klegg som man sätter på pinnar i rabatterna), men sen går de heller aldrig i närheten av digitalis (jättegiftig men fin perenn) så jag har spritt ut digitalis lite här och var bland blommorna (men digitalis vill man inte ha i sin trädgård om man har småbarn). | |
nettan23 | 2012-03-22 17:43 | |
![]() | Vi ska för första gången odla i pallkragar. tips för det? Planen är att fylla med sten längst ner, sen "sämre" jord eller grus, sedan ett lager "bra" jord ovanpå. | |
-Delika-tess | 2012-03-22 17:58 | |
![]() | Det beror lite på vad ni ska odla. Vissa saker behöver nästan bara sand och gräsklipp :) Har man för "bra" jord för vissa plantor utvecklas mest bara bladen, jag testade med smultron och jordgubbar och det blev ett grönt hav med fååå små röda prickar :/ Jag har kört gräsklipp mellan plantor dels för att det innehåller näring och för att man inte behöver rensa så mycket ogräs :) | |
nettan23 | 2012-03-22 18:03 | |
![]() | Tess: Okej, gräsklipp var ett bra tips, det blir det ju under sommaren ;) Vi tänkte odla potatis, morot, lite sallad, sockerärtor, ev. jordgubbar och kryddväxter :) Sen för att helt säkra mot sniglar och rådjur, ngn nät eller duk över? Haha verkligen nybörjare som ni kke märker! | |
slånbär | 2012-03-22 18:13 | |
![]() | Nät eller duk hjälper absolut inte mot sniglar. Det finns egentligen ingenting som direkt hjälper faktiskt. man kan strö ut snigelmedel eller ställa ut fat med tex öl som lockar till sig dom så dom drunknar men det bästa är ju att varje kväll gå och plocka bort dom och klippa dom mitt itu. Det är det snabbaste sättet att avliva dom på-salt som en del använder är inte snällt. | |
-Delika-tess | 2012-03-22 18:15 | |
![]() | Vi odlade morot i sand och gräsklipp, tyvärr överlevde de inte för att katten tydligen måste RULLA sig i sanden precis just där *haha* Duk kan man ha i början, sen nät för att inte fåglar och annat ska förse sig av jordgubbarna. Tror inte de stänger ute sniglar, men sniglar gillar ju öl.... Har inga bra tips då varken sniglar eller rådjur är ett problem för oss. Snyggt är att ta ett par pinnar och binda ihop dem upptill och sticka ner med i jorden i en cirkel (som en strut) och sedan låta ärter slingra sig upp. Finns en massa olika "design" på sånt. Vissa kryddväxter växer som ogräs (tex timjan) och det kan man motverka genom att klippa botten ur en hink och sätta ner i jorden för att sedan plantera timjan där. Jag trodde inte riktigt på det så jag gjorde inte så vilket resulterade i jättemycket timjan lite överallt :) | |
nettan23 | 2012-03-22 18:24 | |
![]() | Slånbär: Ojdå är det så illa alltså :O tror du de klättrar upp på pallkragarna med? (4 st på höjden) jag kan ju inte ens ha ihjäl flugor ;) När mamma hade trädgård klippte hon dom, nee fy det klarar jag inte :( Tess: Okej haha ja katter ligger ju ALLTID där de inte får ;) Ärttipset var ju fräsigt, det ska jag nog ordna! Även hinktipset mot förökande växter...åhh så mkt bra tips! Tack, tack, tack! | |