Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 331

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rob Robson - Ej medlem längre2010-09-11 13:28
Antal inlägg: 220

Såvida man inte jobbar ensam med maskinen med knappen. Maskinen med knappen blir aldrig förkyld.

magga2010-09-11 13:40
Antal inlägg: 2533

I mitt jobb som personlig assistent där jag är anställd direkt av brukaren skulle jag aldrig sjukanmäla mig om jag inte var sjuk på riktigt. Dels för att jag inte vill skapa problem för min arbetsgivare och de övriga anställda, och sen också för att det helt enkelt inte finns någon anledning då jag trivs med mitt jobb.

Men däremot har jag haft jobb där jag inte trivts så värst bra och då har det väl hänt att jag när jag känt mig lite krasslig eller trött sagt att jag är sjuk bara för att få vila mig en dag.

nettan232010-09-11 13:55
Antal inlägg: 4086

Liftactiv: Man kan ju undra vem som är mogen av oss två, det är ju bara att läsa dina kommentarer i denna tråden för att avgöra det.

Och ja jag tar åt mig eftersom jag tvingas att jobba sjuk, för att arbetsgivarna inte har någon förståelse för att folk är sjuka olika ofta och att man jämt måste behöva försvara sig istället för att koncentrera sig på att bli frisk.

Lolli pop2010-09-11 14:01
Antal inlägg: 65

Att utgå från sig själv som måttstock på resten av befolkningen är lite underligt. Om du hade varit sjuk ofta, hade det då varit något skumt med den delen av befolkningen som aldrig blir sjuk?

Jag var normalt sett hemma sjuk två gånger om året... strax efter terminsstarterna när ungarna dragit hem nya baciller. Innan jag fick barn var jag aldrig sjuk, och numera mera sällan. I år var det istället en mindre begåvad arbetskamrat som kom till jobbet vrålförkyld. Asförbannad. Kan inte folk lära sig att det vettigaste är att stanna hemma och inte slå ut en hel avdelning, om man blir riktigt förkyld?

Nasty Nimrod2010-09-11 14:14
Antal inlägg: 1063

Jag utgår alltid från mig själv som måttstock, fast majoriteten tycker jag är jätteskum...

emmylicious2010-09-11 14:25
Antal inlägg: 4501

Senast jag var riiiiktigt förkyld var december 2007, hade precis börjat ett nytt jobb och vi hade utbildning. Det var bara att gå dit. Jag hade jättehög feber, hosta, snuva, ont i halsen - ja allt. Tog 2 veckor innan det gick över, antar att det berodde på att jag aldrig fick tid att vila bort det förrän vid jul.

Innan det var det väl högstadiet, kanske början på gymnasiet.. dvs nån gång mellan 2001 och 2005..

bj-olle2010-09-11 14:27
Antal inlägg: 3350

jag är aldrig sjuk, märkligt nog..

Gautama2010-09-11 14:38
Antal inlägg: 6854

Kopierar mitt inlägg sen innan i tråden och undrar fortfarande vad TS vill ha ut av tråden??

"Frågan är vad Jorick vill ha ut av tråden??
Att någon ska svara något i stil med,
- Ja, får se nu... Varannan gång jag sjukskriver mig så är jag riktigt sjuk de andra gångerna tar jag bara lite ledigt!!

Eller att vi ska spekulera i om våra arbetskamrater är sjuka på riktigt eller är fuskare?"

För du tror väl inte på fullaste allvar att någon skulle säga i tråden att de fuskar om de nu gör det??

Araknoidea2010-09-11 14:40
Antal inlägg: 783

Det är både och det där, sjukskriver mig nästan aldrig, har sjukt bra immunförsvar =). Men till vissa arbeten kan man gå trots att man är lite "småsjuk" men ska man arbeta med svårt sjuka som har nedsatt immunförsvar så bör man nog stanna hemma.

blue_moon2010-09-11 14:51
Antal inlägg: 9713

Le-lou 2010-09-11 13:10
Sjukskrivningarna är högre i den offentliga sektorn än i den privata."

En kommentar till artikeln i SVD som le-lou länkade till:

"Jag har som privat anställd sjuksköterska har hela 3500kr MERA i månaden än mina väninnor som jobbar kvar i sjuka-landstinget.

Dessutom bättre schema
bättre organiserat
mindre pappersarbete och trevligare arbetsmiljö och t.o.m en chef som tar ansvar och är närvarande.

//Mvh Leena som efter 22 år i landstinget ÄNTLIGEN kan jobba"

Dino782010-09-11 15:00
Antal inlägg: 194

Jag blir sjuk typ vart 4:e år. Och då spyr jag och får feber. Det går över på mindre än ett dygn.
Under min skolgång var jag sjuk två gånger. Öroninflammation på dagis och sen magsjuka (första och enda gången) när jag var typ 11-12. Sen dess inget. Blir lite småförkyld men inte mer än att jag klarar av mitt dagliga liv så att säga. Brukar känna att jag börjar må lite risigt så jag lägger mig tidigt och sover bort det för jag vaknar pigg som en nötkärna dagen därpå.

PowerYoga2010-09-11 15:03
Antal inlägg: 713

Om jag är sjuk, då är det väl på riktigt?! Jag har bra immunförsvar = minns inte när jag var sjuk senast.

Smulanbus2010-09-11 15:10
Antal inlägg: 116

Varje dag

Jorick2010-09-11 15:16
Antal inlägg: 372

Så här i efterhand skulle jag kanske inte skrivit hur ofta jag är sjuk, det hade kanske räckt med ett: När jag sjukskriver mig så är det för att jag är sjuk. Har fått en del till synes ärliga svar och du Gautama, ursäkta om jag har gjort mig svårförstådd med vad jag vill få ut med denna tråd. Jag var endast lite nyfiken, därav hamnade tråden under "snack". Bara för att jag är bra på att vara frisk så betyder det inte att jag är bra på allt. :)

blue_moon2010-09-11 15:20

Instämmer, Jorick!

Jag kanske ska erkänna att jag några gånger tagit ut svängarna vid sjukskrivning, dvs inte chansat utan blivit hemma någon dag extra för säkerhets skull. :)

blue_moon2010-09-11 15:21

Däremot har jag aldrig sjukskrivit mig utan att vara sjuk!

annakarineli2010-09-11 16:54
Antal inlägg: 2519

Det har hänt några få gånger att jag varit hemma utan att varit ordentligt sjuk. Efter att ha haft det grymt trubbligt i en relation som höll på att ta kål på mig där den ektuelle partnerna kunde hålla mig vaken till mitt i nätterna med ändlösa gräl och utskällningar. Då var det inte alla dagar man var fit for fight bland 20-25 barn. Inte sjuk, men absolut inte i skick att jobba. Sen kan jag tycka att man ofta mår bättre hos en bra arbetsgivare där stressen inte helt tagit över än på en plats där man "går på knäna". Har upplevt båda och det är ju helt klart så att migränanfallen och magkatarr med kräkningar och diarréer tenderar att drabba åtminstone mig oftare då jag känner mig stressad. Antar att det är kroppens sätt att säga ifrån och immunförsvaret som inte orkar med.

annelille2010-09-12 10:54
Antal inlägg: 500

...jag har ett grymt immunförsvar=).... jag utsätts dagligen för smitta men är sällan sjuk - är hemma när jag behöver, men det är sällan.... jag arbetar på en småbarnsavdelning där barnen nyser-hostar-snorar precis överallt.... t.o.m i min mat.... hade det inte varit för mitt fantastiska immunförsvar skulle jag vara hemma var och varannan vecka...

Loppan652010-09-12 11:06
Antal inlägg: 644

Var och en har sitt ansvar. Det kostar att stanna hemma så nog tror jag att det känns efter ordentligt innan man sjukskriver sig. Samtidigt är jag övertygad om att vissa "vilar upp sig" ibland....men det är ju deras pengar och beslut.

Loppan652010-09-12 11:06
Antal inlägg: 644

Jag har få sjukdagar under mina 25 år på jobb. Varit sjukskriven en gång.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?