Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 336

Forumkategorier

Användare Inlägg  
reson - Ej medlem längre2010-09-13 20:17
Antal inlägg: 408

Jag tycker att det inte var en så smart ide´!!

LisaLong2010-09-13 20:18
Antal inlägg: 2725

lustigt det där med mobil i bil, i england tex är det förbjudet om man inte använder sig av handsfree

Sote2010-09-13 20:31
Antal inlägg: 3557

Lisa-såna som ni=ni som tar åt er. Är man emot farthinder och ser dom som ett enbart störande inslag så tolkar jag det som att man tycker att det helt enkelt borde få vara fritt från hinder så man kan köra i den hastigheten man tycker passar bäst. Själv kör jag 30 om det är 30 oavsett om kl är tre på natten och inga människor är ute. Jag blinkar och stannar alltid vid rödljus och övergångsställen om någon vill över.
Jag har själv upplevt hur förödande det är för en hel familj att bli drabbad av idioter som anser att dom kan köra efter eget huvud och egna regler. Har man någon i sin närhet som fått sitt liv förstört genom tex en som kör för fort, på lyset eller mot rött då har man större förståelse för konsekvenserna av "trafikovett".

945LTT - Ej medlem längre2010-09-13 20:38
Antal inlägg: 234

Varför inte införa obligatorisk fartbegränsning i alla bilar. Teknik finns redan idag som kan utnyttjas. Via GPS kan Länsstyrelsen förutbestämma att på en viss sträcka ska bilarna inte gå att köra mer än i 30 km/h. Bilens GPS kopplad till farthållare begränsar sedan hastigheten till max 30! Bra eller hur?

Sote2010-09-13 20:42

945-Jättebra ide tycker jag.

Guldplate2010-09-13 20:43
Antal inlägg: 1212

Sote:

Jag är med dig i ditt resonemang.

Fast jag reagerade också på samma ord som Lisalong gjorde, dvs "ni". Att man inte gillar farthinder innebär nämligen inte per automatik att man inte anpassar sig efter fartregler och annat trafikvett. I mina öron lät det som en lika grov tolkning som att föräldrar som tappar siktet över sin unge för en sekund är en slapp, lat och oansvarig förälder ifall den ungen råkar bli påkörd under just den sekunden.

Att bara för att man är emot en säkerhetsdetalj så betyder det inte att man är en oansvarig människa för det.

mrperfect2010-09-13 21:14
Antal inlägg: 11437

945

det går inte att genomföra eftersom GPS kan vara alldeles för otillförlitligt, annars är principen bättre än min idé

Min idé:

Där det är 30 hoppar en metallsiluett fram från sidan som föreställer ett barn ifall man kör för fort. Resultat: Tvärnit av föraren

Sote2010-09-13 21:47

Mina barn gick hos dagmamma när dom var små. Dom bodde vid en lugn villagata där det visserligen var en del trafik men det var 30 och folk respekterade detta-förutom en idiot som varje eftermiddag vid samma tid brände förbi i runt sexti. Grannen som också hade småbarn var en av dom som var skitirriterade på den här personen så en eftermiddag stog han och väntade , och väntade. Till slut kom han farande och precis då kastade grannen fram en trehjuling framför bilen vilket naturligtvis resulterade i en smäll. Killen i bilen for ut helt vansinnig och började skrika att han inte var klok. Grannen sa helt lugnt till killen att " du -det kunde ha suttit ett barn på cykeln..." Killen sa inte ett ord, satte sig i bilen och körde aldrig förbi igen.
Jäkligt effektivt.

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-13 22:01
Antal inlägg: 4429

Måste erkänna att jag kan köra ganska snabbt ibland. Håller sällan hastigheten på motorvägar. Men den här tråden, och det jag har läst på vägverkets hemsida om detta har gett mig en fin tankeställare. Jag ska gå från att vara försiktig till att vara överdrivet försiktig när jag kör i barntäta miljöer.

Och angående telefonen i bilen. Såg en skylt härom dagen där det stod "Honk if you love jesus! Text if you want to meet him!"

Att pratat telefon i bilen är illa nog men jag tillhör den hemska skaran som vid tillfälle har sneglat på mailen...

gammal ost2010-09-13 23:02
Antal inlägg: 67

Vore toppen om det inte behövdes farthinder, tycker de är störande och lite bökiga. Å andra sidan har jag bott vid en 30-väg (innan det blev på modet med farthinder) och sett fartdårar (säkert 7 av 10) bränna förbi i 50-80 km/h.

Man sätter inte hastighetsbegränsningar till 30 utan anledning, de finns uteslutande i tättbebyggt område, vid skolor och liknande. Håller man hastigheten så är ett farthinder inget större besvär. Det är när man kör för fort som det stör.

Optimalt vore det om man kunde införa "automatiska" farthinder som känner av farten och höjs/sänks beroende på om bilen kör för fort. Då kan folk sluta gnälla - håll hastigheten så slipper du bulan.

Savi2010-09-14 05:03
Antal inlägg: 1176

Bra kanske till en början,tills bilisterna lärt sig att det inte är "riktiga" barn som är på vägen & börjar köra som vanligt igen.Olyckligt bara om det nångång skulle vara ett riktigt barn där.

LisaLong2010-09-14 12:52

sote...för det första gick du på en nit där eftersom jag ite har körkort hehheheh. Sen är det väl också frågan om hur man r som individ...min man kör tex ALLTID i 30 i villaområden, smågator, ute på landet där det finns barn etc oavsett om det är skyltar, farthinder etc...är väl liksom självklarhet

Sote2010-09-14 13:48

Lisa long-eh? vadå gick på en nit? Verkar vara jättebra att du inte har körkort tycker jag. Däremot förstår jag inte varför du irriterar dig på farthindren överhuvudtaget. Är det svårt att gå över dom? Eller är det för att det guppar när din man kör över ett och det är irriterande? Jättebra att din man kör i 30 och är försiktig men farthindren finns där pga att väldigt många inte respekterar hastighetsbegränsningarna och man helt enkelt måste tvinga folk att sakta ner för att minska risken för dödlig utgång vid en olycka. Olyckor händer ändå men det är större chans att man klarar sig ju långsammare fordonet kör.
Så visst kan jag förstå om just du tycker det är löjligt att det ska behövas farthinder eftersom ni är duktiga och kör rätt men om dom inte fanns då skulle fler allvarliga olyckor ske och är det ett bättre alternativ?

gnill2010-09-14 14:17
Antal inlägg: 1942

mr perfect, saker som får folk att tvärnita är inte kloka i trafiken. På Öland i somras hade några satt ut träkatter med glimmande ögon vid vägen som skulle ha den effekten (det ser ut som om en katt är på väg över). Min väninna som körde tvärnitade nästan och det var bilar bakom. Inte så himla klokt. Farthinder i form av gupp etc ser man (och vet vad det är) i förväg så man slipper "skrämseleffekten".

mrperfect2010-09-14 14:36
Antal inlägg: 11437

gnill

jag sa ju att mitt förslag var dåligt, fenomenet kallas självkritik :P

Kirgizistan2010-09-14 14:45
Antal inlägg: 1188

Det mest innovativa som hänt vägfartsindustrin sedan rondellen.

LisaLong2010-09-14 16:00

Sote så med andra ord kör folk inte fort i andra länder? Tror fan att sverige är det enda land som behöver ha skyltar och andra "hjälpmedel", för människan här ska fatta vad som annars är givet. Ja jag håller med Sote bra att jag inte har körkort..för folk kör som idioter här i sverige...och då menar jag inte hastigheten:)

-bollkalle-2010-09-14 17:06
Antal inlägg: 76

man kan ju måla på de redan befintliga guppen, måla dit små barn som ligger ner. för samvetet.

Sote2010-09-14 18:48

Lisa- Sverige ligger i topp vad gäller trafiksäkerhet i Europa. Vi har minst döda i trafiken per miljon invånare( förutom Malta som dock har mycket speciella trafikförhållanden). Om farthinder i stor eller liten grad bidrar till detta vet inte jag men jag kan inte förstå varför det ska ses som negativt ATT vi har dom. Om det är så att dom bidrar till att sänka hastigheten och därmed allvarliga olyckor så är väl det jättebra? Vad är problemet? Du har hittills inte gett något bra svar på varför det är så värdelöst med farthinder, bortsett från att dom verkar vara allmänt irriterande. Du jämför även hela tiden med att det inte finns ute i Europa även om du samtidigt skriver att dom kör för fort i andra länder. Det går liksom inte ihop det resonemanget. Om trafiksäkerheten är bäst i Sverige och bla farthinder kan vara en bidragande orsak (även alla "löjliga" varningsskyltar) hur kan du få det till något negativt? Vad är ditt förslag på alternativ? Att folk liksom fattar och håller fartgränserna och kör trafiksäkert alltid? Om det var ett realistiskt alternativ då skulle ju det ha funkat här för länge sen och även då ute i andra länder som bevisligen har många fler olyckor med dödlig utgång. Jättebra att ni kör säkert i er familj, det gör jag också men jag ser dagligen idioter som kör lite som dom behagar. Om det inte fanns farthinder utanför skolan där jag jobbar så skulle vi nog ha haft åtskilliga allvarliga olyckor. Jag är i allafall inte beredd att riskera andra barns liv bara för att det är lite besvärligt att köra över en vägbula.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?