Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 357

Forumkategorier

Användare Inlägg  
golden2010-09-23 17:07
Antal inlägg: 1431

ja det är viktigt.. jag skulle inte gärna del mitt liv med en borgare eller någon annan egoistisk person.

Satyra2010-09-23 19:47
Antal inlägg: 4561

TakeAim - Ok, jag förstår och jag skulle nog kanske också egentligen vilja fråga rätt omgående av ren nyfikenhet, men är nog för gammaldags väluppfostrad för det?!? För av någon anledning känns den frågan för mig ungefär lika "för" framfusig som att fråga vad folk har för årsinkomst, det första man gör.

Menar absolut inte att du gör fel, är nog mer lite avis på att jag inte är lika brutalt omgående med frågan. ;-)

Satyra2010-09-23 19:51

golden - Mm, så har jag nog också ungefär resonerat tidigare. Finns säkert en anledning till att jag nu "tvingas" försöka leva med en Moderat. Mitt tålamod och storsinne ska väl prövas, eller något sådant. ;-)
------------------------- ---------
För säkerthets skull, för att ingen ska tro något annat, så vill jag tillägga att jag faktiskt tycker ofantligt mycket om min Mansfigur, sin politiska åsikt till trots. :-)

nettan232010-09-23 20:30
Antal inlägg: 4086

Jag och sambon har röstat likadant de senaste 2 ggr, efter många och långa diskussioner.

Men det har aldrig varit ett problem för mig i tidigare relationer heller...

E_Cantona2010-09-23 20:34
Antal inlägg: 1765

Har inte något problem med vilken politisk övertygelse ev flickvänner haft, är ju egentligen bara vart fjärde år som temperaturen stiger till en kritisk nivå i såna fall och det kan ju bara vara gott att rensa luften lite...haha

Däremot så sa en bekant upp bekantskapen med mig pga min poilitiska övertygelse(moderat) nyligen pga av ett skämt om Mona och hör och häpna...Toblerone:)

Hon tyckte det var lågt av mig för hon hade aldrig kunnat tro att jag var moderat och hon krävde tom att jag skulle ompröva mina värderingar.
Jag förklarade min ståndpunkt och då sa hon att hon inte ville ha såna människor i sitt liv vilket måste vara tråkigt för att ha vänner omkring sig som bara tycker som jag skulle man ju ruttna ihop totalt av...

Helig dykare - Ej medlem längre2010-09-23 20:36
Antal inlägg: 343

Med moderater som vänner behöver man inga fiender. :-)

_abc_2010-09-23 22:10
Antal inlägg: 2200

Håller med om att politisk syn kan ha med person att göra. Likaså religion. Och jag ser det inte omöljigt/fel att en oreligios är tillsammans med en religiös, eller att två olika religioners utövare är tillsammans.

Jag ser det mycket givande för barnen från dessa konstellationer, de får nog en mycket mer objektiv grundsyn på saker och ting.

ramsay - Ej medlem längre2010-09-23 22:14
Antal inlägg: 9204

"Min erfarenhet är tvärtom så att de Vänstermänniskor jag känner är väldigt engagerade och insatta, i motsats till högerfolk som mest verkar gå efter någon/några sketna sakfrågor här och där. (som dessutom nästan alltid handlar om hur de ska kunna få ut så mycket pengar som möjligt ...)"

eh va, går du i klinch över huruvida mitt ex var insatt eller inte. oootroligt:)

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-23 22:23
Antal inlägg: 4429

Jag dejtade en stolt kommunist ett tag. Men det gick inte att komma förbi. Ingen av oss hade vår politiska åsikt av rent egoistiska skäl utan hade hamnat i våra åsikter av vår syn på samhälle och individer i stort. Ett jäkla muckande blev det och jag blev helt avtänd faktiskt. Vi vek ungefär lika mycket båda två, dvs inget.

För mig är det jäteviktiga frågor och det är inte nödvändigt alls för mig att min partner brinner för samma lösning som jag. Däremot så är det viktigt att vi ser samma problematik och värdesätter samma rättigheter.

Lika bra2010-09-23 22:43
Antal inlägg: 437

Allt är politik, politik är allt. Det går inte att särskilja poltik från privatlivet. Jag skulle kunna sträcka mig till att inleda en relation med en poltiskt ointresserad person men att vara i en relation med en som röstar borgerligt hade ALDRIG kommit på tal. Jag umgås inte ens med personer som är "aktiva" högersympatisörer. Det funkar helt enkelt inte. Vad man än pratar om så berör det poltik. En av mina äldsta barndomsvänner är folkpartist och vi umgås knappt med varandra längre. Det blev helt enkelt för mycket diskussioner. Tröttsamt i längden. Det är kul att föra hetsiga politiska diskussioner ibland, men inte dagligen.

Jag håller helt med tvålis, det kan finnas olika lösningar men som vänster och borgerlig värdesättar man helt enkelt alldeles för vitt skillda fri- och rättigheter.

_abc_2010-09-23 22:51

"Allt är politik, politik är allt. Det går inte att särskilja poltik från privatlivet. Jag skulle kunna sträcka mig till att inleda en relation med en poltiskt ointresserad person men att vara i en relation med en som röstar borgerligt hade ALDRIG kommit på tal. Jag umgås inte ens med personer som är "aktiva" högersympatisörer. Det funkar helt enkelt inte. Vad man än pratar om så berör det poltik. "

Det här tycker jag säger mer om dig än om vikten av politik i generella människors liv.

Jag förstår tvålis, men håller inte med.

Hur resonerar ni två kring om ni skulle vara religiösa och ställas inför valet av en partner som har en annan religion än er?

Lika bra2010-09-23 22:58

abc
Jaha, och vad säger det om mig? Jag sa inget om politik i genrella människors liv, jag beskrev min upplevelse och mina åsikter kring relationer och politk.

Om jag skulle vara religiös... Det är en väldigt hypotetisk fråga. Om jag var starkt troende skulle jag resonera exakt likadant som jag gör nu gällande politik. Nu tror jag inte på någon religion och finner därför frågan svår att besvara. Däremot skulle jag antagligen inte ha några problem att ha en relation med en religiös person, så länge hon var vänster då förstås! :)

Lika bra2010-09-23 22:59

Däremot skulle jag inte ha några problem att ha en relation med en religiös person utifrån mina förutsättningar som de ser ut nu, så länge hon var vänster då förstås! :)

Skulle det stå

Satyra2010-09-23 23:28

R - "Politiskt åskådning är inte ett vidare tungt vägande argument i jämförelse med häcken. :-)"

Tss ... ;-) Fast jag är inte så intresserad av häckar så att det skulle kunna "kollra bort" mig så. Däremot andra sidan på en man, möjligtvis det då och det är väl i det läget jag är också. hahaha

nettan23 - Ni kom fram till att ni skulle rösta likadant, menar du, eftersom du lade till "efter många och långa diskussioner"? Och hur lät de förhandlingarna i så fall? :-)

E_Cantona - Nja, i vårt hem kommer nog politiska diskussioner in lite nu och då (ibland ofta) även när det inte är valår. Just eftersom så mycket går att koppla till politik. Jag är en allmänt diskussionslysten, analytisk, nyfiken person som inte gillar att prata väder/vind och matrecept (eller liknande totalt "ofarligt") mer än korta stunder. ;-)

Din bekant däremot verkar ju trist. Jag har aldrig sagt upp bekantskap med någon pga. politiska åsikter. Riktigt så radikal är inte ens jag.
Däremot har det hänt att jag sagt att "vi kan väl hoppa över politiksnack så jag slipper bli så förbannad" till bekanta/vänner jag vet står långt ifrån mig politiskt. Och så kan vi smågnabbas lite om det en stund, typ "visst fröken kommunist", "tack herr bracka". Brukar funka rätt bra. :-)

_abc_ - "Jag ser det mycket givande för barnen från dessa konstellationer, de får nog en mycket mer objektiv grundsyn på saker och ting."

Absolut, vilket jag också skrev till wildman tidigare i tråden.

ramsay - Mitt svar hade inget med ditt ex att göra utan baserades på följande uttalande från dig, såklart :-):
"bara så där blattevänster som många är på rutin"

Tvålis - "Ett jäkla muckande blev det och jag blev helt avtänd faktiskt. Vi vek ungefär lika mycket båda två, dvs inget."

Det är precis det som oroar mig ska kunna hända med tiden, att det blir rent avtändande. :-o Så brukar jag känna normalt nämligen, är därför oerhört förvånad över att det ännu inte skett med min M-mansfigur. Han måste helt enkelt ha så stor dragningskraft på andra områden att det tar över. ;-)

Lika bra - Jag kan umgås med människor även om de är högersympatisörer, men pratar helst inte om något som direkt berör politik då. Det fungerar ju om man inte umgås för ofta och för tätt. Att däremot, som jag gör nu, leva med en Moderat ... DET är lite mer en utmaning. :-)

"Däremot skulle jag inte ha några problem att ha en relation med en religiös person utifrån mina förutsättningar som de ser ut nu, så länge hon var vänster då förstås! :)"

Har alltid tyckt att det är lite motsägelsefullt att religiösa människor oftast verkar vara högervridna - de jag känner i alla fall - vilket för mig inte alls går ihop med hur jag anser att en kristen människa bör se på tillvaron och människorna i den. Men det är ju min tolkning av vad kristen betyder förstås ...

Jo_Johanna2010-09-23 23:32
Antal inlägg: 5

Skulle verkligen inte gillat om min sambo hade röstat på SD.

Subutai2010-09-23 23:34
Antal inlägg: 234

Jag har väldigt svårt att se mig själv med någon som brinner för kommunism eller allt för mycket åt vänstern.

micro1132010-09-23 23:41
Antal inlägg: 17542

_abc_
Om man är religiös - aktivt troende - så är det givetvis ett ganska stort problem om den andra är aktivt troende av en annan religion.

Faktum är att det nog är en ganska ohållbar kombination.

Två personer från olika religioner kräver nog att den ena är ganska sekulariserad -- dvs icke religiös/aktivt troende för att det ens skall komma ifråga.

Skilj då på att utöva och att aktivt tro, eftersom man kan utöva en religion av kulturella/traditionella skäl utan att vara djupt troende.

anneli72 - Ej medlem längre2010-09-23 23:44
Antal inlägg: 11612

Då ska inte vi va ihop,subtai-

_abc_2010-09-24 00:00

Micro, tvålis och lika bra.

Jag håller med micro, därav drog jag till med mitt exempel. Enligt mig borde det vara ännu jobbigare i ett förhållande där partnerna har olika religioner. Två heliga böcker mot varandra, ingen kan någonsin påstå att sin heliga bok har fel. LIkadant är det inom politiken fast MYCKET beskedligare skulel ajg vilja säga.

Jag kan faktiskt tycka att det verkar konstigt att inte kunna ha en relation med någon pga politiskt skilda meningar. Jag hade nämligen en flickvän som var religiös och jag är inte religiös och kan tycka att jag gjorde rätt val i att inte ta religionsdiskussioner med henne, det leder ingen vart kan jag tycka. Jag uppskattade hennes andra vettigare sidor istället.

Det var det jag menade med att det nog snarare sade mer om lika_bra själv än vad de flesta anser kring trådfrågan. Alla är inte så högt känslomässigt involverade som lika_bra utgav sig för att vara. Då spelar det givetvis mindre roll i ett förhållande hur ens partner röstar/tycker inom politik. Det lika_bra stod för är som att säga att högern besår utav 100.00% människor som i mina ögon är idioter. Har aldrig hört på maken av dra alla över en kam-exempel.

klobba2 - Ej medlem längre2010-09-25 09:24
Antal inlägg: 2332

Jag förstår då inte alls poängen med att frivilligt
prata politik med en partner, Bäddat för gräl.
för att inte tala om , totalt ointressant.
ska man gnabbas lite, kan jag tänka mig andra topics..

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?