Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 912

Forumkategorier

Användare Inlägg  
justforfun2010-09-29 17:37
Antal inlägg: 406

Sköljmedel har jag slutat använda (förstör stretchtyger) och jag varken sminkar mig eller färgar/slingar håret.

Att jämföra olika försäkringsbolag beträffande villkor och premier är en bra idé, likaså att kolla olika elbolag.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 17:43
Antal inlägg: 11661

Jag sparar alla mina kvitton och sätter ihop dom månadsvis och räknar ut hur mycket jag handlat för den månaden. Är man riktigt duktig kollar man kvittona och tittar vad som är dyrt och billigt och jämför mellan olika mataffärer. ;D Bor i sthlm och handlar på olika mataffärer men har man bara en att tillgå blir det ju inte så knepigt.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 17:46

/Hon som inte vill hamna i Lyxfällan. Blä

le-lou2010-09-29 17:47
Antal inlägg: 17500

Köp en låda Guldfågel Kycklingfile på Willys. Kostar ca 150 pix men du har mat i en vecka på det :)

YamahaJet2010-09-29 17:53
Antal inlägg: 2239

Att spara kvitton, studera dem, anteckna priser i affären och sedan åka runt till olika affärer (med buss, cykel, fötter) för att inhandla en och samma matkasse - det tar, förutom självrespekt, gissningsvis minst tre timmar extra i månaden?

Om ni arbetade tre timmar mer så hade ni istället tjänat mer än vad ni lyckats spara på samma tre timmar.

bitteb2010-09-29 17:55
Antal inlägg: 433

När jag flyttade hemmifrån, tyckte jag att alla saker som man va tvungen att ha i ett hem drog iväg...husgeråd, sängkläder, möbler, gardiner osv. många år senare som ensamstående morssa till 3 killar så fick vi klara oss på 3500 i månaden till mat o annat. Mycke storkok! å det e ju gott! (absolut inga nudlar) Du verkar va så klok o förståndig så du/ni kommer att klara detta. Lycka till o kram!

schmuppisch2010-09-29 18:00
Antal inlägg: 596

Kastruller, tallrikar, stekpannor, udda muggar med mera har jag i stort lass. Min förra födelsedag fick jag sjukt mycket just inför flytt så jag har tre flyttkartonger stående med endast köksgeråd. Dammsugare, kaffekokare, säng, tv, dator, soffa... ja allt har vi redan samlat på oss.
EN dyr sak vi faktiskt saknar är micro, men tur är så nalkas både födelsedag och julafton så nu ska jag hinta loss till familj och släktingar.

justforfun2010-09-29 18:00
Antal inlägg: 406

Mycket av det som behövs till hem och hushåll kan inhandlas på loppis och auktioner. Man måste inte ha så förfärligt mycket! Några funktionella grejor av bra kvalitet räcker.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 18:02

YJ, Det tar mig max tjugo minuter att räkna ihop summan av alla kvitton. Man kan ju inte sätta en budget om man skiter i att kolla hur mycket man handlar för. Tittar man på kvittot och ser att en ask vindruvor kostar säg 30kr och en påse äpplen 20kr kanske man väljer att köpa äpplen istället om det inte spelar någon större roll i smakväg. Sen hade ts inget jobb nu om du missade det.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 18:09

Varför skulle man inte gå till en annan affär om dom hade extrapris på kött? Här på söder är det inte direkt långt mellan affärerna iaf. Ser man det så så sparar man ju in på gymkortet om något :P

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-29 18:10
Antal inlägg: 4050

YamahaJet, kan inte din matkostnad delvis ha att göra med att du är stor och stilig? Jag tror inte ens alla småtjejer här skulle klara att vräka i sig för 4000-5000 kr/månad om de hade pengarna.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 18:12

"Jag är sjuksköterskan som hellre jobbar över än att se på Svenska Hollywoodfruar".. eller vadå?

reallynx2010-09-29 18:23
Antal inlägg: 534

Ett litet tips är att leva riktigt snålt några månader så att ni får ihop en liten pengabuffert på typ 10-20 000 kronor eller mer om ni kan.
Det kan vara jäkligt skönt att ha om typ tv:n pajar eller något sådant.

reallynx2010-09-29 18:24

Och lycka till med sambolivet =)

YamahaJet2010-09-29 18:28
Antal inlägg: 2239

Larvbrud, det stämmer förvisso. Jag är 110 kg och kom på att TS sannolikt bara väger halva mig, och följaktligen är energiomsättningen avsevärt lägre också. Däremot finns en person i hushållet som kanske äter lika mycket som mig, men matbudgeten är ändå satt avsevärt lägre.

Min stilighet är dock i sig inte matkrävande - däremot är det just en väldimensionerad matbudget som givit upphov till denna stilighet. Jag är byggd av kött och kött har format mig till den jag är. Det är därför jag är stor, stark, frisk och har en enorm arbetskapacitet. En bra kost möjliggör evig framgång och ständiga erövringar. En nedprutad, okvalitativ kost gör människan blek, svag, trött, feg, exposed, småväxt och bristande grundläggande maktegenskaper borgar för en oförändrad livssituation fram till döden.

Frågan är då, vill man vara en blek mus som spenderat hela livet i en vrå funderandes över matpriser, eller vill man erövra världen?

Caligatia2010-09-29 18:32
Antal inlägg: 2187

Storkok är bra eftersom det dels blir billigt, och del är smidigt att plocka fram när man har noll intresse av att laga mat.

Skippa ALLA hel- och halvfabrikat är också ett rätt bra råd. Det blir ändå godare när du gör det själv.

Här storhandlar vi grejer vi kan stoppa i frysen, typ kött och bröd, och alla torrvaror allt eftersom det behövs. Alla färskvaror typ grädde, frukt och grönt köper vi i lilla butiken på hörnan. På så vis slipper vi slänga en massa grejer som vi tänkte använda men som aldrig blev av. Jag kollar aldrig direkt priser, utan plockar det jag vet är gott - vi landar på runt 3000-3500 per månad för två personer, och då räknar vi ändå in katternas mat och sand i våra matkostnader.

reallynx2010-09-29 18:32

Mycket bra skrivit Yamaha =)

Caligatia2010-09-29 18:34
Antal inlägg: 2187

Haha, YJ, jag gillar din inställning faktiskt, och mitt mål är att mina smaklökar ska få fira orgier varenda dag. Fast jag tänkte plugga färdigt innan jag tar över världen. :D

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-29 18:36
Antal inlägg: 4050

Jag håller också med Yamaha, samtidigt som jag tror gul lök skyddar bättre mot cancer än rött kött.

Det är inte alla som kan jobba utan att känna att de förlorar självrespekt, därför vill vissa äga sin tid och hellre vara fattiga.
Det är en smaksak det där.

Men verkligen, kul att ni krossar bohemtipsen (trots att jag är bohem).

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 18:36

YJ Blir aldrig sjuk och kommer aldrig att bli det heller

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?