Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 651 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Malva01 | 2010-12-14 09:42 | |
![]() | Ibland blir jag lite förskröckt över hur präktiga vissa människor är. Skämts för att man handlar sprit med barnen? Varför, det är väl hur man hanterar den sen? Ska man göra det i smyg? Varför är det fel att dricka till maten om man kan hantera det? Varför är det värre för familjen att någon dricker under julen än annars? Om man ligger i startgroparna för alkolism är det väl inet en sämre eller bättre dag att dricka än annars? Jag dricker vin varje kväll, sedan dansar jag disko med hundarna och spelar lite betapet. Kanske värmer jag lite mat i micron. Jag är inte alkoliserad, jag är aldrig full. På alla fester dricker jag minst och kör ofta. Jag har inga barn. Hade jag haft barn hade jag nog haft andra vanor, men jag hade fortfarande druckit glögg på julen. | |
| Tess 08 | 2010-12-14 09:51 | |
![]() | Mlva- Det var nog kanske inte just för att jag hade med mig dotter, snarare att jag köpte så pass mycket under ett och samma "shoppingtillfälle"... Sen har jag kanske en fundering på ditt vindrickande, men tror jag skippar kommentaren. | |
| Bitte - Administratör | 2010-12-14 09:52 | |
![]() | Jag kan bara hålla med TS om en vit jul,, hittade också min tråd www.betapet.se/forum...am p;page=0 från 2008 i samma ämne och svaren är väldigt lika i denna fråga Bitte | |
| slånbär | 2010-12-14 10:01 | |
![]() | Trådens titel är ju faktiskt "en vit jul för barnens skull" och om man ser på det ur det perspektivet enbart så tror jag att dom allra flesta barn mår bäst av att det inte finns alkohol inblandat i firande av vilket slag det än är. Om vi nu ser till barnens bästa. För vi kan ju vända på frågeställningen och undra på vilket sätt blir julen roligare, trevligare och meningsfullare för barnen om det finns alkohol med i bilden istället för att det inte gör det? Vad i själva drickandet är det som är positivt för barnen? | |
| Måns_E | 2010-12-14 10:04 | |
![]() | Ja och många verkar ju ha en väldigt skev alkoholsyn, då man verkar tro att antingen dricker man inte alls eller så är man stupfull. Själv tycker jag snarare att julöl och snaps fungerar oerhört bra ihop med julmat. Det handlar alltså om en smakförhöjare, och inte om att supa skallen av sig inför barn. | |
| Malva01 | 2010-12-14 10:04 | |
![]() | Tess08, du kan ha hur mycket funderingar kring mitt vindrickande som helst, det är helt ok. | |
| Malva01 | 2010-12-14 10:08 | |
![]() | Slånbär, är julen bara för barnen? Det känns som om julen kanske skulle vara för familjen, och om jag tittar på min bekantskapskrets så är julen mest presenter för barnen. Båda mina föräldrar är nykterister (NTO), det har knappast gjort mig till en bättre människa än om de druckit som medelsvensson. | |
| slånbär | 2010-12-14 10:12 | |
![]() | Malva-du dricker vin varje kväll, du dricker fast inte lika mycket som dom andra på fester och kör ofta???? Hur tänker du då? Dricka och köra bil? Spelar väl ingen roll om du så sitter ensam i bilen du kan ju köra ihjäl nån annan ändå. Och att dricka vin varje dag är faktiskt inte ett särskilt sunt beteende-precis så som du uttrycker dig-jag är inte alkoholiserad- det är alkoholisternas mantra. | |
| slånbär | 2010-12-14 10:15 | |
![]() | Malva-tråden handlar om en vit jul för barnen så det är det jag skriver om. | |
| aih | 2010-12-14 10:22 | |
![]() | Jag har alltid en vit jul. Är inte nykterist men julen har alltid varit o är fortfarande en vit helg för mej. Har varit så för mej närjag växte upp o så har jag fört de vidare till mina barn som då inte är små längre utan tonåringar o äldre.Så skönt o se att dekänner likadant nu när de edags för dem o kanske fira jul i andra familjer=) | |
| kompiskarin | 2010-12-14 10:38 | |
![]() | Kan inte fatta varför julafton skulle vara så speciell. Barn bör vara förskonade från att uppleva sina föräldrar (och andra vuxna) berusade oavsett vilken dag på året det är, men jag kan inte se att de far mer illa av att se mig ta ett glas vin till lutfisken än till en grillad biff. Att förfasa sig över att någon köper 15 boxar billigt vin ("var är njutningen") är bara så drygt. Killen skulle kanske ha fest och hade inte råd att bjuda på något tjusigt. (sen kan man ju diskutera lådvinets avigsidor i en ny tråd) Både föräldrar och folk utan barn dricker för mycket året om. Det är ett problem och en tragedi för många. Löser en vit jul det problemet? Svar nej. | |
| Malva01 | 2010-12-14 10:41 | |
![]() | Slånbär, man kan dricka ett halvt glas vin och köra bil. Jag dricker väldigt lite, men jag dricker nästan varje dag. Jag häller ut en del av min bag-in-box för den är för gammal efter att varit öppen tre veckor. jag slängde gräddlikör i helgen för bäst före datumet gått ut. Vin/sprit är det enda jag slänger, jag slänger nästan aldrig annan mat eller dryck. Det är det som är problemet. bara för att någon inte har samma beteende som en själv så är det inte bra. Detta var exakt den reaktion jag ville få från någon. Jag dricker väldigt lite, är aldrig full, men jag dricker varje dag, då är jag ev alkolist. Däremot en människa som tar alla chanser att bli full är det ev inte. | |
| Maja G | 2010-12-14 10:42 | |
![]() | Har aldrig haft alkohol på julen hemma då jag var liten ( o jag är finne,tänkas:)))) Vi har inte mycket alkohol nu heller,kanske en julöl till maten eller en så tar jag en glögg eller lite gott rödvin framåt kvällen..det är det enda Nu har vi ju inga småbarn heller i närheten,eftersom våra är vuxna | |
| Malva01 | 2010-12-14 10:47 | |
![]() | Slånbär, det jag menar att för barnen är jul prylar, de flesta bryr sig säkert inte om föräldrarna tar en glögg eller ej. Det de minns är dessvärre prylarna, om vi nu pratar minnen | |
| phenningsson | 2010-12-14 10:50 | |
![]() | Kan aldrig minnas att jag har reflekterat över huruvida det dracks alkohol på julafton när jag var liten men det är jag ganska säker på att det gjordes. Nu är vi alla vuxna och vi dricker både glögg, julöl, snaps och kanske en drink. Ni glömmer ju att julen är lång, sprider man ut alkoholen så finns det knappast en risk att man ligger redlöst full och snarkar på soffan vid tio. Tycker definitivt att julöl och glögg hör till julen och skulle tycka att det vore jättetråkigt att bara dricka julmust en hel kväll.. Inte särskilt gott vore det till maten heller. | |
| Dino78 | 2010-12-14 11:10 | |
![]() | Självklart. Mina jular är alltid vita. Precis som mina påskar, midsomrar, nyårsaftnar och allt möjligt. jag dricker aldrig. Tycker inte man ska dricka i närheten av barn. En öl eller vin till maten är ok förstås men att dricka för att dricka gör man inte med barn. Jag är nykterist, har bara negativa erfarenheter av alkohol och får ångest om jag dricker. Dessutom är det dyrt och smakar inte gott :-) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-14 11:54 | |
![]() | ja ,jag har ett vitt liv alkohol förekommer inte hos oss,det finns inga gen vägar livet blir inte roligare vad man gör det till,alkohol vill bara förgöra människor och barn vet att föräldrar blir personlighetsförändrade efter 2 glas vin,vi vuxna borde föregå med gott exempel och inte dricka alkohol överhuvud taget,och inte när barn är med,lämna dom hos mormor eller någon när ni dricker så att barnen slipper uppleva det,Julen är barnens tid låt det så förbli köp alkoholfri glögg på ica det räcker | |
| jannixa | 2010-12-14 11:56 | |
![]() | Varför ens dricka när det finns barn i sällskapet? Onödigt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-14 12:10 | |
![]() | Jannixa ,håller med dej till100% | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-14 12:28 | |
![]() | En gång i mina yngre dagar hade jag ett barn med mig in på systemet och det var faktiskt med skam. Först och främst har ingen under 20 år inne på systemet att göra och sen är det sorgligt att barnet behöver trängas med darriga alkisar och "oj, vad många flaskor den där tanten ska ha". | |