Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 677

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2010-12-20 19:20
Antal inlägg: 2239

Du avslöjar din egna politiska ståndpunkt genom den halvdolda skattepropagandan i ditt senaste inlägg, när du försöker göra gällande att skattenerskärningar skulle medföra minskat anslag till skolor och sjukvård. Det är seglivad socialdemokratisk myt som syftar till att skrämma upp medborgarna och kunna fortsätta inkassera stora mängder skatt. Andra länder lyckas producera samma välfärd till en betydligt lägre kostnad. Av alla förslag du räknade upp, varför inkluderades inte en halvering av adminstrativa tjänstemän inom den offentliga sektorn?

Det är en fullt genomförbar idé men genererar sådana ovänner att inte ens våra "höger"partier vågar stå för det längre.

Vad beträffar A-kassan så är den för hög i den mån att folk väljer att sitta hemma istället för att arbeta. Det har mycket litet att göra med min subjektiva bedömning om levnadsstandard, det handlar istället om produktionsbortfall och offentliga kostnadsökningar. Under hela min tid som arbetsgivare hade jag och liknande företag problem med arbetskraft som valde A-kassa istället för att arbeta, trots att arbete fanns, helt enkelt eftersom man klarar sig så fruktansvärt fint på detta bidrag. Det är ett högst reellt problem som jag vill inflika i debatten om bidragsnivåer, men frågan behandlas inte alls ur denna synpunkt idag eftersom den politiska eliten består av livstidsakademiker utan erfarenhet i produktionsled, och istället försöker överträffa varandra i givmildhet.

Minta2010-12-20 19:42
Antal inlägg: 20042

A-kassan i Sverige är den 7: e lägsta av alla OECD-ländernas. I din värld ska väl ingen ha a-kassa eftersom det alltid finns något jobb, varför inte lågavlönat och riskfyllt att ta istället.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-20 19:53
Antal inlägg: 1377

"Andra länder lyckas producera samma välfärd till en betydligt lägre kostnad."

Ja, detta är faktiskt alldeles sant.

"Av alla förslag du räknade upp, varför inkluderades inte en halvering av adminstrativa tjänstemän inom den offentliga sektorn?"

Ja, det vore nåt...

Behringer2010-12-20 19:54
Antal inlägg: 3575

Det var ett tag sedan jag ens funderade på att rösta s ( och har heller aldrig gjort ) och att skyhögt högre beskattning av arbete än energi och råvaror skulle ge annat arbetslöshet ser jag som en utopi.

För en som aldrig varit i närheten av offentlig verksamhet är det enkelt att ge sig på administrationen. Och hur vet du att den inte ingick i "etc"?

Men säg mig: vem ska beräkna behovet av utbildning, vård, omsorg och annan verksamhet, så att du som borgmästare kan fatta rätt beslut och anpassa verksamheten utifrån föreliggande behov, om inte administrativa tjänstemän?
Och vem ska betala fakturorna från gatukontorets entreprenörer om inte administravtiva tjänstemän?
Vem ska ta emot anmälningar om missförhållanden i äldreomsorgen om inte administrativa tjänstemän?
Jag skulle kunna ge dig fler exempel

Nej inte ens högerpartier vågar.
Men! den rödgröna oppostitionen lyckades skapa majoritet för att dra ner på regeringskansliets administration med 300 miljoner kronor!

Som politiker är det bra att vara påläst....

YamahaJet2010-12-20 20:12
Antal inlägg: 2239

Jaha, så jag är inte påläst därför att jag aktivt inte använde de rödgrönas riksdagskupp som argument för att oppositionen är ett lågskattealternativ till Alliansen? Ok.

Beträffande dina andra frågor - hur löser andra länder detta avsevärt billigare än oss?

Om det är mig du avser i gruppen "aldrig varit närheten av offentlig verksamhet" så har du även där fel. Jag har varit underleverantör till offentligt beställda arbeten och byggprojekt. Då brukade vi bygga lerhögar i skogen och vara på rast halva dagen.

poke ball2010-12-20 20:43
Antal inlägg: 205

Låter som ett drömparti med lite inslag av gammaldags skön fascism och
övermänniskoideal, helt rätt i tiden. Ouack!

limpan__22010-12-20 20:54
Antal inlägg: 2847

"Beträffande dina andra frågor - hur löser andra länder detta avsevärt billigare än oss?"

De prioriterar annorlunda och några är rikare. Till exempel är den svenska vården bedrövlig när vi jämför väntetider men i världsklass när det gäller cancerbehandlingar. Den amerikanska vården är bra på alla sätt men lämnar många utanför samt kostar betydligt mer sett i andel av BNP.

När det gäller infrastrukturen har vi ett lite jobbigt läge med tanke på de långa avstånden och den långa vintern. Det kostar oss en hel del att hålla vägarna körbara under sex månader om året och under de andra sex måste vi laga de skador som vintern orsakar. Jämfört med t.ex Norge är våra vägar avgiftsfria och relativt breda vilket såklart ska betalas på något sätt. Dessutom kräver basindustrin i norr goda kommunikationer men det är ett plus i bokföringen hur vi än räknar.

Att undervisningen är avgiftsfri är troligtvis något som gangar oss i längden även om en ökad genomströmning vore av godo ur ett ekonomiskt perspektiv. Den fria undervisningen har även goda omfördelande aspekter och möjliggör en ökad social migration. Till skillnad mot mer utpräglade klassamhällen som USA och Storbritannien.

Men jag håller i grunden med dig om att det måste diskuteras hur vi kan bli effektivare och föra över resurser till sektorer som kan producera att högre mervärde. Blir vi ännu rikare får vi ju det bättre.

Lycka till med politiken!

mrperfect2010-12-20 21:05
Antal inlägg: 11437

Du förlorar ingenting på att gå på ett antal möten och/ eller besöka några moderater i din hemkommun ock framföra dina synpunkter.

Behringer2010-12-20 21:11

Dåligt påläst såtillvida att besparingar i administartion faktiskt genomförts.
Privat underleverantör som jobbar fyra timmar och fakturerar åtta. Jag börjar ana hur du fått ihop slantarna du nu spenderar

Vilka länder löser det avsevärt billigare? billigare i så motto att subvention + egenavgift blir lägre för samma nivå av offentlig service.

och vad gäller A-kassan, så riskerar man att bli avstängd därifrån om man nekar ett arbete för vilket man är kvalificerad.

men på allvar: gå med i M ( det var ju ändå frågan om eventuellt engagemang som tråden handlar om, inte att du och jag ska debattera ) och ventilera dina ståndpunkter, låt andra väga sina argument mot dina, försök bilda majoritet. Finnesen med demokrati är att en majoritet samlas kring en ståndpunkt som man gemensamt driver och utvecklar.
Om alla gör som dom vill utan gemensamma regler i sann anarkistisk anda havererar snart systemet och busschauffören som vill köra på vänster sida frontar din fina bil eftersom du vill köra på höger
Diktatur innebär att Tito visserligen samlar massorna men att massans underkuvenhet till sist leder spänningar som får samhället att explodera.
Det känns som demokratin är att föredra.

Ge det några år, återkom sedan med rapport huruvida du lyckats förändra, eller om alla andra är idioter som inte förstår att du har rätt.

Och som sagt; fundera på Grönköpings Veckoblad

jaapconrad_ - Ej medlem längre2010-12-20 21:17
Antal inlägg: 670

Jag skulle bara gå med i ett politiskt parti av karriärskäl. Har svårt att tro att de ens är intresserade av politik i sådana organisationer.

mrperfect2010-12-20 21:22
Antal inlägg: 11437

jag är med i Moderaterna och det är bara ett fåtal som sätter politiken före jobbet, jag sätter alltid jobbet före politiken

Behringer2010-12-20 21:34

OT, ursäkta mig så mycket men det blir så med trådar ibland

Har inte du framställt dig som arbetslös väldigt länge, Mr P? Hur kan du då sätta jobbet före politiken?

Tommy 19792010-12-20 23:02
Antal inlägg: 1188

Någon som tycker att demokratifrågan är en "icke-angelägenhet" skulle inte jag känna speciellt stort förtroende för, oavsett om personen var politiskt engagerad eller ej.

magnusito2010-12-20 23:02
Antal inlägg: 4986

Moderaterna är kejsarens nya kläder!

jaapconrad_ - Ej medlem längre2010-12-20 23:22
Antal inlägg: 670

Är moderaterna osynliga?

zlipzten - Ej medlem längre2010-12-20 23:27
Antal inlägg: 1466

Behringer: Jag måste faktiskt uttrycka min heder för dig och många andra, som kanske ses ned på av intellektuella. Det är ju ni som kämpar på, betalar skatt och fostrar en ny generation som gör att samhället rullar på och att det finns understöd till arbetslösa moderater.

Snoosy2010-12-20 23:32
Antal inlägg: 4273

Özz nujen borde bli politiker. Han är bara för bra i det mesta han säger =)

adami - Ej medlem längre2010-12-20 23:34
Antal inlägg: 526

Haha,du kollade på RAW!?

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-20 23:34
Antal inlägg: 1377

Finns det en sån indelning här på Beta?
De intellektuella och de icke-sådana?
Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken.
- Visserligen har jag tänkt att det nog finns en del andra kategoriseringar av folk här, men inte just en sådan...hm...

ramsay - Ej medlem längre2010-12-20 23:36
Antal inlägg: 9204

han är väl socialdemokrat?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?