Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 572

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2011-01-23 18:41
Antal inlägg: 9699

Resurrection, drar småbarn lättare lemmar ur led än vuxna? Givetvis borde det inte behövas riktigt lika mycket kraft att dra ett barns arm ur led som på en vuxen just för att barnet är mindre. Det krävs ju då att man aktivt drar i lederna eftersom kraften automatiskt blir mindre när man svänger runt kroppen om man inte väger så mycket.

Jag tror att man luras lite när man tittar på klippet, det ser ut som att barnet utsätts för större krafter än det egentligen gör. Man ser också att barnet spänner sina muskler genom hela proceduren, det gör att barnet har tonus i kroppen som i sig minskar riskerna avsevärt att dra något ur led.

Givetvis utsätter man barnet för mindre risk att dra något ur led om man håller barnet still. Men jag undrar om riskerna är så höga i det klipp vi ser att det är befogat att skrika barnmisshandel och annat.

Jag tvivlar också på att man vinner särskilt mycket på att svänga runt med barnet på det här viset men jag tycker allt att folk överreagerar en del på klippet.

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-01-23 18:56
Antal inlägg: 3451

Man bör nog öva på någon annans unge tills man har fått in tekniken.

kajix2011-01-23 20:18
Antal inlägg: 7767

Jag håller med apbur. Och grundsnygg.

Resurrection - Ej medlem längre2011-01-23 20:19
Antal inlägg: 11463

apbur skrev: "Resurrection, drar småbarn lättare lemmar ur led än vuxna?"

Det var i alla fall vad läkaren sade när min dotter hade dragit sin armbåge ur led. Men vad vet jag, han kan ju ha fel.

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-01-23 20:45
Antal inlägg: 3488

Lika lite som det är okej att uttala sig om andra skribenters intelligens i forumet, är det att uttala sig om huruvida de bör skaffa barn eller inte.

Två inlägg raderade, alltså.

Fobikern2011-01-24 14:05
Antal inlägg: 5

Bäbis + visuellt + stora rörelser + nyhet = skrämmande. Det är som taget ur en handbok i hur man lyckas lura folk till rädsla.

Jag tycker kvinnan hanterar bäbisen mjukt, följsamt och smidigt. Riskerna är därför antagligen mycket små, även om det ser stort och hemskt ut.

Så, med allting nytt måste man öppna sitt sinne, och ju räddare man blir för något förhållandevis ofarligt, desto mer behöver man öppna sitt sinne.

Bäbisen tränar faktiskt många muskler samtidigt, och träning ger färdighet. Jag är övertygad om att bäbisar som får denna träning får en fördel jämfört med bäbisar som inte får det.

Hoodman - Ej medlem längre2011-01-24 14:14
Antal inlägg: 2826

Med vilka muskler motverkar ett spädbarn sina leder att gå sönder?

Fobikern2011-01-24 15:11

Tycker du inte att det är överdrivet att påstå att spädbarn inte alls har några muskler? Det är klart även spädbarn har muskler och det är dom musklerna som tränas..

Fobikern2011-01-24 15:32

Spädbarn har mjuka leder, och rörelserna var mjuka och följsamma. Risken att leder skadas verkar liten. Kom ihåg att barn är designade att klara av rätt dåliga föräldrar.

Hade jag inte vetat bättre, hade jag exempelvis kunnat tycka att babysim ser farligare ut, eftersom ingen riktigt vet när ett spädbarn får för sig att öppna munnen för att andas.

Guldplate2011-01-24 15:57
Antal inlägg: 1212

Jag kan hålla med om att babysim kan verka farligt vid en första anblick. Fast det räcker med att ta reda på väldigt lite fakta för att man ska börja förstå att det inte är i närheten av så farligt som det ser ut.

Sen alla de experter som media hänvisar till är som brukligt negativt inställda till saker som media vill chockera oss med.

Tar man babysimsliknelsen igen så slog jag på det nyligen (sökord: Babysim, farligt). Första experten som var "emot" babysim sa enligt rubriken bara att det är farligt. Titta man närmare på det så handlade det inte om simningen i sig utan om själva vattnet barnet simmar i.

Varför skulle inte denna baby-yogan drabbas av samma fenomen?

Det ser skrämmande ut och media vill chockera oss och skaffa sig läsare. Receptet är att ta in en "expert" som är negativt inställd och vips så har man skapat en folkstorm!

malman2011-01-24 16:25
Antal inlägg: 1457

en detalj är ju kanske att en bebis ligget i vatten i magen, så det är inget som bebisar tycket är obehagligt, i regel det finns ju alltid undantag,

sen värkar det ju inte vara något nytt kvinnan har pysslat med det i 30år
så jag skiter fullständigt i om det ser mjukt och smidigt ut, hjärnan sitter ju inte fast i skallen på en bebis, så risken får skador är stor, att kasta runt en bebis på det viset kan inte vara bra det är sunt förnuft

Bettanse2011-01-24 16:49
Antal inlägg: 258

Det där kallar jag för ren misshandel utav barn! Tänker på småbarnen som lindas så hårt så dom inte kan röra några armar eller ben. Allt detta är inte alls till fördel för en barnkropp, snarare tvärtom. Varför inte göra som de afrikanska mödrarna som har sina barn i ett skynke på ryggen när dom jobbar m.m.

apbur2011-01-24 19:57
Antal inlägg: 9699

malman, hjärnan sitter inte fast hos en vuxen heller. Hjärnan klarar av så milda svängningar, det är värre med slag.

Bettanse, barnet på ryggen? Har du tänkt på klämskador och kvävningsrisk då?

Fobikern2011-01-24 20:09

Hjärnan sitter inte fast i skallen på en bebis, säger du (Malman). Nu är det ju så att rörelsers storlek inte har med risken för skador att göra. Allt har helt och hållet med mjukhet och smidighet att göra. En nätt liten skakning kan helt klart vara mycket värre än hela detta träningsprogram.

För övrigt, "sunt förnuft" är endast sånt som passar ens eget förnuft, eller hur?

Guldplate2011-01-24 20:16

De fallen där barn har fått hjärnskador pga skakningar eller dylikt så har det handlat om att någon vuxen person hastigt och okontrollerat skakat barnet. Något som man skulle kunna likna vid direkta slag mot huvudet, som apbur redan är inne på.

Guldplate2011-01-24 20:17

Argument som "sunt förnuft" går aldrig att använda i en diskussion då sunt förnuft är olika mellan olika grupper och människor. Det handlar också om ovetenskaplig tankar och åsikter och flertalet gånger har det sunda förnuftet visat sig ha fel när mer fakta har tillkommit i ämnet.

MalanMos2011-01-24 21:10
Antal inlägg: 202

Mamman i mig ville slå sönder idioten.
Tvivlaren i mig önskade att det var en docka.
Realisten i mig inser att "bebisen" faktiskt "går" efteråt och rör på fingrarna :(

HEMSKT!!!

malman2011-01-24 23:06

jag har i allafal inte ord för vad jag tycker om den behandlingen av barn, om det nu inte ger fysisk skada så finns ju risken för allvarlig psykisk skada,

Zmurfy2011-01-24 23:15
Antal inlägg: 117

Jag tillhör dem som brukar vara skeptisk, i synnerhety till film-klipp på nätet, men även till "stackars"-barn nojjor. Men det här...fy fasen jag sållar mig till dem som nästan inte kunde se klart klippet, hela magen vände sig ut och in, usch och fy och psykisk skada tror jag väl inte direkt på, men den fysiska, herregud jag behandlade mina dockor bättre som barn.

malman2011-01-24 23:23

jag kan inte riktigt förstå dom som tycker att detta är okej. självklart får man tycka vad man vill. men jag kan bara inte förstå.
sen blev det lite fel i ett av mina inlägg förut, på en bebis är mellanrummet mellan skallben och hjärnan mycket större än på en vuxen, så det behövs inte så mycket för att barn ska ta skada av att kastas runt, sen kan det ju se ut som om det är mjukt och smidigt, men vad händer om bebisen kastar över huvudet åt fel håll??

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?