Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade53
Mobilspel
Pågående18 755

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pichipichi - Ej medlem längre2011-02-04 17:53
Antal inlägg: 1188

le-lou
Det är bland annat sånt här jag tänker på:

www.aftonbladet.se/n...29 36754.ab

- Han skrev något liknande för inte så länge som om utförsäljningen av Apoteket, men det hittar jag inte just nu (bland många andra intressanta artiklar som han har skrivit).

"Jag vet inget land som styrs med riktlinjen empati - hur skulle det se ut?"
Ja du. Jag tycker att ett medmänskligt samhälle borde vara möjligt. Och hur skulle alternativet se ut då? Ett cyniskt sådant? Är det att föredra?

Fast jag tror att vi gör nog lugnast att inte ge oss in i en evighetsdiskussion om det här eftersom vi tycks stå så väldigt långt ifrån varandra i uppfattningar (räckte väl med köttet ;).

Och dessutom så har jag ingen större lust att framstå som försvarare av såsse-politiken heller, för även de har gjort många och grova fel. Men jag vidhåller ändå att högern är definitivt värre och mer cynisk.

Jag kan inte annat än kräkas på deras (högerns) politik.

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-04 17:56
Antal inlägg: 1188

*så länge SEN om utförsäljningen....

le-lou2011-02-04 19:38
Antal inlägg: 17500

Jamen det är ju inte så konstigt att Guillou tycker så? karln har ju alltid romantiserat extremvänstern, det är väl inget konstigt med det - de är inte för fria val på individnivå, det är inget nytt.

""Jag vet inget land som styrs med riktlinjen empati - hur skulle det se ut?"
Ja du. Jag tycker att ett medmänskligt samhälle borde vara möjligt. Och hur skulle alternativet se ut då? Ett cyniskt sådant? Är det att föredra? "

Lite realism kanske?
Och nej, jag är inte ute efter ett cyniskt samhälle, hade jag varit det så hade jag flyttat men skillnaden är väl att jag inte ser cynism spöka överallt som vissa här påstår den göra. Du har fortfarande inte förklarat vad som är så cyniskt ? Det är ju inget familjeförtetag regeringen driver, det är ett land.

Här har du en blogg som säger som det är : Karln tycker alla luras och han har kanske en poäng med det.
slowfox.wordpress.co...lu rar-oss/

Elsa_89 - Ej medlem längre2011-02-06 02:04
Antal inlägg: 45

Att vänsterfolk är dumma och lata är högerfolks favoritslag under bältet. Ärligt talat, vem använder ens det som argument? Ändå genomsyrar det ofta politiska diskussioner. Man behöver inte vara arbetslös eller "underklass" för att vara vänster. Jag säger som Mona: det är coolt att betala skatt.

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-06 08:32
Antal inlägg: 37631

Kära Tvålis ,du skriver att vi aldrig haft det så bra som nu.där tycker jag att du har helt fel,på 1980 talet var det bättre mycket bättre,vi har aldrig haft så många hemlösa som nu eller så många människor som mår dåligt,det är många barn som inte har det bra det finns inga arbeten,det är många som är psykiskt sjuka,så mycket jag hinner hjälper jag människor som inte har det lika bra som vi,med kläder skriskor till barn och mat,tyvärr fins det inte så många som mig som det skulle behövas.och alla här ni är en arbetsgivares dröm bråka med varandra i stället för att slå uppåt det är presis så regeringen vill ha det

teamgrens2011-02-06 09:03
Antal inlägg: 763

ttiittii: Det kan inte beror på att populationen ökat radikalt de senaste 30 åren? Att vi faktiskt är fler invånare än vad det finns jobb och bostäder till???
Men det är lätt att skylla på moderaterna, tänk inte ens tanken på vad socialdemokraterna gjort under alla sina tidigare år.....

Sen tycker jag att de människor här som anser att i sverige får inte de svaga samma rätt. Inte sjukvård och inte utbildning... bla bla bla bla...
Vet ni vem som får sjukvård? Det är alla dessa svaga som inte jobbar. De upptar telefonköerna till vårdcentralen och hela väntrummet. För dem har tid. Vi som jobbar har inte tid eller råd att förlora inkomst för att köa. Dem som har det sämst (majoritet menar jag, inte varje enskild människa för det finns alltid undantag) är vi jobbar. Som drar in pengar till staten.

Och angående utbildning är det till och med lättare för den svaga gruppen att få studera vad dem vill.... Det vet jag av egen erfarenhet

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-06 09:09

bostäder finns det i drivor norr om stockholm,men ingen bor i dom,nej det är inte lättare att studera nu,för har du betalninhsanmärkning så får du inte studielån,och utan studielån inget studerande människor som lever på soc får inte studera dom får bara söka jobb,skatte pengarna som skulle gå till skola vård och omsorg går någon annan stans nu,Teamgrens,du skriver att du inte har råd att köa till läkare ,du har inte en bra situation då.tånk om du behöver en operation?och du har inte råd .hur kan du tycka att du har det bra?

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-06 09:15

men dom psykiskt sjuka,dom som aldrig mer blir friska är ochså människor,dom som blivit skadade för att de blivit utsatt för grymheter ,dom människorna har ochså behov,av pengar och till ett drägligt liv vad kommer att hända med dom?ingen talar för deras sak ingen bryr sig om dom 70000 vårdplatser bort för dom psykiskt sjuka är det ett välfärds sammhälle att sparka på dom som inte kan försvara sig?dom som medicinerar med psykofarmaka,för att bara kunna vara människa ,då tar dom bort 20000 vårdplatser till detta drabbar ochså dom som jobbade innom vården ,vem vinner på att så många psykiskt sjuka är hemlösa?dom ka n vara farliga både för sig själva och andra om dom inte tar mediciner nu har dom ingen

le-lou2011-02-06 14:34

betalningsnmärkning beror väl i högsta grad på en egen dålig koll på sin privatekonomi - felprioriteringar ihop med rent slarv och ren nonchalans.
att man inte får studielån med betalningsanmärkning är fel.
Däremot om det är till CSN själva du har anmärkningen till.

Tittiii... du får kolla upp fakta innan du blandar ihop allt för mycket. Din slutsats att fattiga människor får betalningsanmärkningar är fel. Kolla statistiken över vilka som får dem i majoritet.
Sen drar du vidare på att lever man på soc så får man inte studera heller - också fel.

ja se...

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-06 15:05

i denna komun är det förbjudet att studera och leva på soc samtidigt då blir man återbetalnings skyldig,då ska det tas studielån ,vilket är omöjligt om det finns en betalningsanmärkning,var med klient förra veckan till soc ,så dom är glasklara,så det är du som inte har koll Le-lou,vilka som får betalningsanmärkningar är dom som inte betalar sina räkningar och det är klockren vilka det är

le-lou2011-02-06 19:27

mja. men du har fel. Jag är ett levande exempel på det tex. Och många andra.

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-07 09:59

le -lou inte mja,det är så i denna komun men tydligen inte i din komun

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-07 10:07
Antal inlägg: 4429

Vi har det faktiskt mycket bättre nu än förr.
www.ssd.scb.se/datab...ve Show.asp

Mycket bättre faktiskt. Utvecklingen kommer alltid att drivas åt det hållet oberoende av vad vi vill eller inte. Regeringar är symptom på verkligheten, inte skapare av den.

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-07 10:10

FYI så gjorde jag en sökning på disponibel inkomst de senaste 15 åren. Det har stegrats rejält. När regeringen inte förvaltar våra pengar till belåtenhet så byter vi. Det är inte konstigare än så. Just nu så vill vi som folk att våra pengar förvaltas på det sätt som regeringen nu gör.

le-lou2011-02-07 11:03

tiittii - det är ju inte upp till kommunen. Det är upp till CSN - om det är studierna du pratar om. Annars får du förklara hur du menar.

milla392011-02-07 11:04
Antal inlägg: 211

Vad jag vet så är det vi svenskar som själv röstar fram den regering vi har nu.Att tänka en gång till innan man röstar är ett sätt att slippa bli sparkad på.Men tvärr hjälper det inte att gnälla utan att försöka få så många som möjligt att tänka om och rösta bättre när det är dags igen.
Sjukvården idag är ett stort samtalsämne och idag får man *vara frisk för att orka vara sjuk*.
Att behöva slåss med mynigheter och annat *skit* är väl inte vad man tänkt sig när man väl är så dålig att man inte ens orkar arbeta!!

eeistan2011-02-07 11:09
Antal inlägg: 1542

Tro fan det finns pengar nu när alliansen sålt ut alla statliga kassakor, frågan är bara hur länge?

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-07 11:26

Nja, staistiken går 15 år tillbaka sedan år 2008. Även om ökningen är näst intill obefintlig vissa år så är det utan tvekan en trend vi inte kan ignorera. Oavsett vem som har hållit i ratten de 15 åren, så har dom gjort ett bra jobb. Och om inte jag missminner mig så har det varit lite gott och blandat ur regeringsperspektiv. Vi som väljare accepterar ingen annan långsiktig utveckling. 2009 bör se något sämre ut än 2008, men jag misstänker att 2010 ser mycket bra ut.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?