Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 70 |
Mobilspel
| Pågående | 18 803 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| promenad - Ej medlem längre | 2011-04-08 13:03 | |
![]() | ..och jag tror det är vad du menar tvålis. | |
| Tess 08 | 2011-04-08 13:03 | |
![]() | Tvålis- Tror det inte finns många adresser där barnen aldrig någonsin blir bestaffade på något sätt... Tror dock att det är stora skillnader i var, hur, när och varför man bestraffar dom. | |
| pimpim1 | 2011-04-08 13:14 | |
![]() | Men det beror ju på hur vi på olika sätt definierar ordet "bestraffning"?En tillrättavisning eller att vara konsekvent är för mig är inte en bestraffning! Bestraffning för mig betyder att man är ELAK och att barnet mår dåligt, och det ingår inte i barnuppfostran för mina barn! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-04-08 13:18 | |
![]() | För mig hade det varit lyx att slippa bestraffa mina barn. Det finns inget jag tycker sämre om än att tillrättavisa barnen. Det är möjligt att jag lägger in mer i ordet bestraffning än vad ni gör. Men att skälla på barnen efter att dom har förstört ett nytt badkar i en lek är ett exempel. En annan gång slängde jag en godispåse för att dom bråkade och vara dumma mot varandra över den. I en drömvärld så hade jag aldrig behövt vara sträng i rösten eller möta felaktigt beteende med någon form av motaktion. Men jag har ju tagit på mig ansvaret för dom här barnen och det ska mycket till för att jag ska smita ifrån det ansvaret för att jag tycker så illa om att vara sträng. Jag tror på fullt allvar att jag tar värre vid mig än vad dom gör när jag måste hålla en fast linje. Som tur är så börjar dom bli större och är grymt starka och trygga i sina jag och klarar av att diskutera på en skön nivå när det uppstår situationer och så smått börja ta ansvar för deras roll. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-04-08 13:31 | |
![]() | jaja, tycker det var fel användnng av ordet LYX | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-04-08 13:47 | |
![]() | Tvålis: Bra jobbat! Det är mitt intryck iaf. US-engelskan har ett uttryck - "to discipline a child" som säger en hel del om deras, generellt sett iaf, missfärgade/obehagliga syn på barn. Alltför ofta anser jag att vi misstolkar barns avsikter till det negativa tex om att utforska omgivningen vilket fatiskt är deras "jobb". Barn ska inte bestraffas för att dom gör misstag, bara ges alternativa förhållningssätt. Bara en sak; LJUG ALDRIG för ett barn! Och då menar jag även den välvilliga(?) lögnen om jultomten. Barn har en lägre chans att utveckla sitt intellekt om de en stor del av tiden måste avkoda de vuxnas ofta helt omotiverade lögner och halvsanningar. Barndomar är allvarliga ting och förekommer enbart i helt unika exemplar, eller hur? Men svårt är det för vi vuxna är ju inte heller färdigutvecklade (jfr syndafallet) och bär oss åt fast vi inte vill. | |
| Gautama | 2011-04-08 13:50 | |
![]() | Jag har fostrat mina barn i nämn ordning: Kärlek, normer, regler och en liten, liten gnutta verkan och konsekvens. Gillar inte när man är för hård mot sina barn, i synnerhet när de börjar bli lite äldre, de är egna individer och inte mina ägodelar. Ge och ta så kommer man långt. Prata och lyssna är också en viktig bit. Att de får lära sig av sina egna misstag. | |