Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 18 642 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slo0308 | 2011-02-19 09:40 | |
![]() | le-lou: håller med allt du skriver! cheiz: tack för att du delar med dig av dina tankar och åsikter! | |
| ingson | 2011-02-19 09:44 | |
![]() | Enligt crooked rain blev personen i fråga omplacerad, inte avskedad. Vi ska kanske vara överens om vilket sakförhållande vi diskuterar? | |
| slo0308 | 2011-02-19 10:05 | |
![]() | ingson: tycker det har mindre betydelse i sammanhanget. | |
| Mimikryp | 2011-02-19 10:17 | |
![]() | (Jag har inte läst hela tråden.) Jag tycker att det är fel att han blev avskedad. Jag tycker att det ska krävas mer än så för att få sparken. Visst, det var ett jävligt klumpigt och ogenomtänkt uttalande, men om man nu kanske var lite på lyset eller bara upprörd just när han skrev det och han sedan ångrar sig, så tycker jag inte att det är så farligt. Han är ju bara människa. Men visst köper jag argument som skrivits om sponsorer och så, att de inte vill sponsra en klubb med ett ansikte utåt som uttrycker sig så. Och om han nu är så högt uppsatt i klubben så borde han ju faktiskt tänka ett steg längre, att han faktiskt ses som en halvt offentlig person, och då får man ju inte uttrycka sig politiskt inkorrekt. | |
| Bitte - Administratör | 2011-02-19 10:36 | |
![]() | En sak som slår mig är ju att ingen fler än han och klubbens styrelse vet vad som står i hans anställningsavtal eller hur?? Men klubben har enligt artikeln denna policy ""– H43 har en policy där vi värnar om alla människors lika värde. Var och en som jobbar i klubben måste naturligtvis leva efter den principen. "" Bitte | |
| nettan23 | 2011-02-19 10:39 | |
![]() | Rätt! Har man ett sånt ansvarsfullt jobb får man f_n tänka efter lite. | |
| Samla poäng | 2011-02-19 11:00 | |
![]() | Facebook är inte privatliv. Om jag som lärare skulle skriva något kränkande om en elev eller ett uttalande likt marknadsföringschefen Mohlin Fagerström på min Facebooksida skulle jag garanterat bli polisanmäld. Anmälningen skulle förstås leda till att jag ansågs olämplig att jobba som lärare, detta utan att någon av mina chefer skulle behöva sitta och lusläsa de anställdas statusuppdateringar. "Ironi" som denna kan Mohlin Fagerström ge utlopp för på en middag med vännerna, men så fort han publicerar kommentaren på Internet är den offentlig. H43-logon i profilbilden är ju inte heller någon förmildrande omständighet. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-02-19 11:51 | |
![]() | helt rätt. tror man att fb är privatlivet är man inte mogen för en befattning av representerande karaktär. att skriva en sak på fb är som att gå med ett plakat med det skrivna på stan. kan man det så skriv, kan man inte gå med plakatet utan att skämma ut sig, barn, familj, riskera jobb skriv inte utan spara till dina glada, nära och slutna sällskap. | |
| Gautama | 2011-02-19 12:53 | |
![]() | Många bra kommentarer som jag delar här i slutet. Le-lou och ramsay har alldeles rätt. Facebook är inte att prata med några vänner hemma i soffan utan mycket större än så. Och har man ett förtroendeuppdrag och ansiktet utåt för en klubb så säger man inte så helt enkelt. I min länk i början där han intervjuades så lät han inte speciellt ångerfull utan mer försvarande för att han får säga vad han vill utanför sitt jobb. Och att man får ta hans uttalande med en "glimt i ögat"!! Hur fan kan man ta det uttalandet med en glimt i ögat? Det är inte kul någonstans utan bara oerhört obehagligt! | |
| chelz | 2011-02-19 12:54 | |
![]() | ramsay: Om det är din syn på Facebook tror jag att det är dags att du omvärderar värdena på saker i ditt liv. Facebook är en personlig sida där man adderar och subtraherar vänner och skeenden i livet. Såvida du inte är med i en grupp då är det öppet för allmän beskådan och innefattar inte längre ditt privatliv på samma sätt. Facebook börjar skrämma mig. Det är ett socialt fenomen som har alldeles för stort inflytande på människors liv. Förövrigt är jag håller jag med dig om man inte skriver det hela med en ironisk underton så ska man stå för det när som. Det han skrev är dock varken roligt eller ironiskt. Det är bara klumpigt. Rätt eller fel? Kan egentligen inte uttala mig då jag inte är tillräckligt insatt i sakfrågan och vad som står i hans anställningsavtal. Jag har överdrivit min dumhet och ändock fått vettig respons. All heder till le-lou som behöll god ton. Elak kanin försökte inte ens och vände och vred på orden trots tydligt framförande. Tack för diskussionsunderlaget. | |
| Fru_J | 2011-02-19 14:02 | |
![]() | Är det någon som borde få sparken så är det den ansvariga för facebookchaten ju. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-02-19 14:03 | |
![]() | chelz 2011-02-19 12:54 "Jag har överdrivit min dumhet och ändock fått vettig respons. All heder till le-lou som behöll god ton. Elak kanin försökte inte ens och vände och vred på orden trots tydligt framförande. Tack för diskussionsunderlaget." Aha du. "Jag har överdrivit min dumhet..." Så du menar att det var det du sysslade med här i tråden? Knappast hördu - om jag ska tycka till. Nu har jag läst samtliga av dina inlägg här i tråden, och tillsammans med den sista framstår du inget mindre än en gravt förvirrad figur. Först skriver du på fullaste allvar en massa korkade och provocerade inlägg och sedan påstår du att allt egentligen var....hm..vad? dumma överdrifter? OMG! 1. Det är precis såna som du som gör att det till slut kan det bli svårt att ta någons inlägg på allvar här. Inte ens när det gäller seriösa, viktiga frågor. 2. Har man det minsta vett i skallen så bör man också ha känsla för när det definitivt inte är läge för vare sig överdrifter eller dumheter. 3. Jag köper inte ditt sista inlägg - alls. För mig framstår det som ett försök att släta över alla dina tidigare inlägg, OCH försöka att idiotförklara folk här. Sluta upp med det. 4. Usch för alla förvirrade tomtar som bara förstör. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-02-19 14:20 | |
![]() | jag har inte ens fb nu. när jag hade det så hade jag naturligtvis inte bara bästa vänner so jag kan säga vad som helst till (vilket är typ 4) där utan ex-arbetskollegor, kursare, nuvarande arb kollegor, mostrar och kusiner. varför ska jag omvärdera mina värden i livet tycker du? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-02-19 14:26 | |
![]() | Jisses, tror någon på fullt allvar att facebook är privat? Tror någon att något som skrivs på nätet utan alias är privat? Du har inget privatliv på nätet. Det är liksom hela meningen med att komunicera via internet. | |
| Lystnaden - Ej medlem längre | 2011-02-19 14:37 | |
![]() | Det spelar väl förvisso ingen större roll om FB är "privatliv" eller ej. Förstår inte hur man skulle kunna vara humanist i arbetslivet och sedan förvandlas till rasist när man kommer hem och sätter sig framför datorn. Hobbyrasist, eller vad? Nej, det man skriver på nätet speglar nog ens personlighet. | |
| ingson | 2011-02-19 14:39 | |
![]() | Har väldigt svårt att förstå slo0308 s kommentar 10:05 Om man gör något klandervärt bör det enligt min (och troligen allas) uppfattning få konsekvenser, dels från omgivningen och även ofta från arbetsgivaren och eventuellt också från rättssystemet. Men konseskvenserna/straffet/ påföljden måste stå i rimlig proportion till den felaktiga handlingen. Därför tyckte jag det var intressant att utröna huruvida personen ifråga blev avskedad eller omplacerad | |
| Måns_E | 2011-02-19 16:00 | |
![]() | Äh, alla har väl kläckt ur sig något korkat nån gång? Och hurpass privat en Facebooksida är skiljer ju från fall till fall, Jag tror fortfarande mest att det är ett svepskäl för att sparka honom, om han hade varit kompetent i övrigt så hade han aldrig blivit sparkad av en plump engångshändelse. Däremot så vet jag inte om jag tycker att arbetsgivaren skall få avskeda någon på så vaga grunder. Jag menar i princip så kan man ju bli av med jobbet om någon har kapat ens Facebookkonto och skrivit något olämpligt, och det kan väl ändå inte vara bra? | |
| Optimisten | 2011-02-19 16:16 | |
![]() | Japp Måns, alla har kläckt ur sig något korkat ngn gång. Och alla får ta konsekvenserna för det korkade man sagt. Har man en position som detta nöt blir konsekvensen så här. Det är inte en dum fjortis utan en person med förtroendepost det handlar om. Alla borde vid detta lag veta att ens facebook-kommenatrer inte är förbehållet en lilla ankdamm utan är tillgängligt för allmenheten. Det är ju inte förtsa gången ngn blir avskedad pga av facebook. Vissa saker skämtar man om i privata sällskap där man kan kontrollera effekten, vet man inte skillnade mellan det och ett inlägg på nätet skall man definitivt inte jobba som marknadschef. Kapade konton kan bevisas, men att den risken finns är också allom bekant. Man måste ha koll på vad man gör och inte vara så jäkla naiv att tro att bara för lilla datorn står i mitt sovrum kan jag ´skriva vad som helst. | |
| Optimisten | 2011-02-19 16:18 | |
![]() | hmmm...... kommentarer, ens ankdamm och allmänheten. Kanske skulle man kontrollerat fingervalsen det är ju trots allt skrivet på betasidan med ordspel. :o) | |
| Måns_E | 2011-02-19 16:44 | |
![]() | Och på Facebook har du dina vänner, jag skulle nog inte adda min chef, nä jag tycker fortfarande att det är överdrivet att bli av med sitt arbete p g a vad man skriver i ett privat sammanhang. | |