Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 18 803 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nystan1 | 2011-04-06 13:23 | |
![]() | Visst gör det?! Dessutom att det bara finns ett korrekt sätt att göra saker på, annars får man inte ihop det. Gud så tråkigt, säger jag! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:24 | |
![]() | Jag tror inte man ska ta det så bokstavligt? | |
| slånbär | 2011-04-06 13:25 | |
![]() | nulljt- men vad är det för fördomsfullt med det jag säger. Vad händer om du stänger av telefonen en kväll? Du kanske missar ett o annat samtal men du har ju ingen unge som ligger och skriker i skitoga blöjor och inte kan ta hand om sig själv. Det är väl klart att man utan barn också har ansvar för saker och ting men du har inte ansvar för en annan person som är beroende av att du finns till hands för att klara sig. Hänger du med i det resonemanget? Du skrev ju själv i ett tidigare inlägg att du kunde göra det valet så vad är det som är annorlunda i det jag skriver? Eller missförstog jag det inlägget helt kanske? Får nog kolla igen....... | |
| nystan1 | 2011-04-06 13:26 | |
![]() | Jag tror att man ska ta det som man vill. Menar bara att det är ett uttryck jag inte riktigt får ihop. Lite som ett taskigt livspussel :) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:33 | |
![]() | slånbär>> Jag menar bara att det inte endast är människor som har barn som har svårt att få livet att gå ihop ibland, och jag förstår inte varför man måste få det att låta som att vi utan barn alltid har en enklare tillvaro? Visst har vi det i många avseenden, men det är väl inte så att man (oftast) blir påtvingad barn? Det är ett frivilligt val att bilda familj (oftast), och då tycker jag man ska ge sjutton i att nedvärdera andra människors utmaningar & livssituationer. För mig utan barn är inte kärnfamiljen normen, och min egen vardag en förenklad och förskönad variant. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:33 | |
![]() | nystan>> Ja, det ska man ju såklart göra. Jag ser det inte som ett fysiskt pussel. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:33 | |
![]() | nulltj: Jo men grejen är att många som svänger sig med ordet "livspussel" drivs av föreställningar om alla bitar deras liv måste innehålla, för de lever i symbios med hur den perfekta tillvaron skildras via kändisar i media. Man SKALL vara mamma samtidigt som man SKALL vara snygg och vältränad samtidigt som man SKALL ha ett spännande sexliv (givetvis med en man som är jämställd) samtidigt som man SKALL ha en hobby eller flera (dvs egentid) och man SKALL baka sitt surdegsbröd själv. Puh! Sen sitter man där och gnäller över att livspusslet inte går ihop, men man har själv valt att ställa orimliga krav på sin tillvaro. Den här sortens människor blir aldrig nöjda, det är det som är det sorgliga - de är ständigt överbelastade samtidigt som de ständigt söker något mer. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:36 | |
![]() | nulltj: Ja, man väljer att skaffa barn. Ändå sitter man där sen i sitt torn och gnäller över allt jobb det innebär. Kanske borde man inte alls ha skaffat de där barnen, men man trodde att livspusslet krävde det? I vissa fall, givetvis. Folk är mer eller mindre självständiga. | |
| bobo flux | 2011-04-06 13:36 | |
![]() | Man borde kalla det för livslegobygge istället. Lego öppnar ju för mer flexibla lösningar jämfört med ett pussel. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:37 | |
![]() | SP>> Ja, den inställningen till 'livspussel' har jag lite svårt att identifiera mig med. För mig är det mer ett evigt pusslande för att hinna med allt jag åtagit mig att göra, men samtidigt hinna med att sova/pausa/umgås/bara vara. Men jag får oftast ihop pusslet på ett eller annat sätt, så jag gnäller inte. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:39 | |
![]() | SP>> Ja, och det har jag så svårt för. (Undrar om jag ger ett helt förvirrat intryck, vet inte var jag började?) Att man skaffar barn, men gnäller på folk som inte har barn för att dom har mer tid för sig själva. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:39 | |
![]() | Livsmeccano. | |
| slånbär | 2011-04-06 13:41 | |
![]() | Nulljt-det är ju det jag menar-jag gör ju det valet att skaffa barn och då innebär det att det är mitt (och ev den andre föräldern) ansvar att se till att allt fungerar. Jag kan inte förvänta mig att kunna lägga mig i ett mörkt rumm och gråta för att livet känns jobbigt för då skulle jag snabbt förlora mina barn till samhällets vård. Dom som använder detta uttryck är ofta folk som faktiskt kan få ihop det med hjälp av inhyrda tjänster eller ett socialt kontaktnät som kanske består av mamma,syskon, nära vänner m.m. Har man inte det så är det bara att gilla läget och se fram emot att ungarna ska bli så stora att dom faktiskt klarar sig lite själva. Mina är nu 17 och 19 snart och jag har äntligen dom senaste åren kunnat sitta en stund och läsa utan att bli störd tex men när dom var små så hade man knappt tid att gå på toa utan en unge som stog och bankade på dörren (när dom var riktigt små kunde man inte ens stöänga dörren) . Jag väljer alltså själv men har man gjort det valet att skaffa barn då finns det liksom ingen ångerrätt längre. Man kan inte skicka ut ungarna som någon annan kan byta jobb när det känns för tungt. | |
| nystan1 | 2011-04-06 13:42 | |
![]() | Bobo - där har du det! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:49 | |
![]() | slånbär>> Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara fult att använda sig av eventuellt kontaktnät för att kunna ha en lugn stund ibland, det är ju upp till sagda kontaktnät att säga nej i så fall? Det är ju inte ett fult utnyttjande bara för att inte alla har den möjligheten? Man har ju skaffat barn utifrån de förutsättningar man har (och såklart kan de ändras) och förhoppningsvis tänkt igenom att man inte har samma möjligheter (som människor utan barn) för ett långt tag framöver? Och vad har det med överklass att göra om man har ett kontaktnät eller inte? | |
| slånbär | 2011-04-06 13:50 | |
![]() | Nulljt-Vill bara förtydliga att jag ingenstans har gnällt över att folk utan barn har mer tid eller att det på något sätt sulle vara synd om mig. Jag har alltid valt att prioritera mina barn före precis allt annat och således inte förväntat mig någon egentid. Det jag stör mig på är precis som Sylvia skriver att man gör det valet och ändå gnäller över att livspusslet blir svårt att få ihop när man hela tiden måste överprestera. Jag har alltså valt att inte göra egna saker som att gå på bio, (gå ut överhuvudtaget), gå och shoppa utan barn, träna, åka på små weekendresor, bli vidbränd av alla krav eller ligga på soffan och pilla navelludd medan jag funderar över livets jävlighet. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:51 | |
![]() | slånbär>> Isf har jag helt missförstått dig, för DET retar jag mig också på. | |
| slånbär | 2011-04-06 13:54 | |
![]() | Nulljt- Jag ser så många i min omgivning som är helt beroende av sina mammors hjälp tex och då gör ju dom i så fall samma sak mot sina mammor-dom tar deras välförtjänta egentid. Skulle den personen försvinna så skulle deras värld rasa samman men trots att dom har den hjälpen så gnäller dom ändå över att det är svårt att få ihop allting- Då är ju någonting knas i tillvaron. Och det har naturligtvis ingenting med överklass att göra-det var en jämförelse med gamla tider. Men ska man idag kunna leja dessa tjänster så kan man i allafall inte vara ensamstående låginkomstagere med ett gäng ungar. Så då är det enbart nätet som gäller-om man nu har något. | |
| slånbär | 2011-04-06 13:57 | |
![]() | Kan även tillägga att från dagis och skolans håll så tar dom ofta för givet att man har det nätet när dom ska ha planeringsdagar och annat då dom kräver att ungarna ska vara lediga. Har hänt mig flera gånger att mina ungar var dom enda två på hela skolan eftersom jag inte kunde ta ledigt och inte hade någon annan hjälp. Har faktikt fått försvara mig flera gånger inför oförstående personal. Det är inte rätt tycker jag. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:57 | |
![]() | Ja, om man är beroende av sitt nätverk för att få ihop det, då är det ju en sak och en indikation på att man inte tänkt igenom det hela. Men om man har ett kontaktnät som inte har något emot att ställa upp, så anser jag inte att det är fult eller slappt eller oansvarigt att 'utnyttja' (i brist på bättre ord) det. | |