Spelrum
Giraffen11
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade19
Mobilspel
Pågående18 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2011-05-09 12:37
Antal inlägg: 4429

Det är egentligen inget fel på kvällspressen. Dom har faktiskt ett ansvar att sälja så många lösnummer som möjligt och tjäna så mycket pengar dom någonsin kan på reklaminteckter etc. Expressen har nog aldrig haft fler träffar påsin hemsida än nu. Så sätt ur den näringens perspektiv, så borde detta vara extremt lyckat. Sen kan man kanske känna att det inte är just det yrket man själv skulle vilja ha.

Problemet är vi som läser skräpet. Pöbelns behov av uthängning. I brist på gladiatortävlingar i forna romarriket eller dom offentliga avrättningarna så har vi idag kvällstidningarna.

Kvällspressen är inte bristande moral. Den är ett symptom på det.

Dersu2011-05-09 12:49
Antal inlägg: 461

Tvålis: Håller det argumentet egentligen? Det du säger egentligen är att det är ok att bete sig hur som helst för att sälja och tjäna pengar.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-09 12:58
Antal inlägg: 4429

Nej moraliskt så har ju såklart ett sådant resonemang stora hål. Men det största problemet är ju inte att folk kan tänka sig göra allt för pengar, det största problemet är att vi ber dom göra allt för pengar.

Dersu2011-05-09 13:05

Tvålis: Kan jag hålla med om. Skulle inte uttrycka det som att vi ber dom göra det men det finns ju tydligen en marknad för det dom säljer. Svårt det där, har marknaden uppstått för att det finns ett verkligt intresse eller är det ett skapat behov?
I slutändan så blir det ju ändå någonstans här debatten kommer ligga, dvs hur media beter sig, då det faktiskt är dom som utför handlingen. Att förändra folks syn på det hela känns svårare (omöjligt?) också.

le-lou2011-05-09 14:35
Antal inlägg: 17500

Dersu. vad gäller media drevet så har det väl ändå att göra med vad en person misstänks ha gjort och hur pass trovärdiga uppgifterna är? Vad jag tycker, är att svenska tidningar överlag är ganska försiktiga med att publicera namn och bild baserat enbart på rykten. Man kan nog säga att när de väl gör det, finns det välgrundade uppgifter och en motivering (mer än att sälja) för det.

TooTicki2011-05-09 14:41
Antal inlägg: 113

www.aftonbladet.se/n...29 96674.ab Är på Sandahls sida.

slower2011-05-09 15:28
Antal inlägg: 16

TooTicki: "Om" nu Ola är skyldig, så tror jag knapast han hade sådan otur att han åkte dit första och enda gången han provade kokain. Plura har kört den, Persbrandt med. Vem tror på riktigt på de rövarhistorierna?

Och "om" Ola nu är skyldig, så ska han givetvis inte sitta på de posterna som han gör eftersom han faktiskt är en förebild för barn.

Nu tycker väl jag att expressen kunde lugnat sig lite till de fått en eventuell dom. Finns ingen anledning att gå ut så hårt redan nu. Även om jag tror att det blir svårt att förklara det positiva testresultatet.

Men vi är ju alla oskyldiga tills motsatsen bevisats.....

koksiken2011-05-09 16:30
Antal inlägg: 304

Gautama: det är klart att det är ofint att läsa något så oseriöst som kvällspressen. Jag förstår inte varför man ska köpa något som man inte kan tro på?

Jag försöker alltid att tänka på vad jag ser och vad som är troligt, egentligen, även när jag ser på tv-nyheter på reklam- eller statliga kanaler, hör på radion eller läser andra typer av tidningar.

koksiken2011-05-09 16:34
Antal inlägg: 304

Tvålis och Dersu: Har inte vi ett ansvar att INTE köpa dessa tidningar? I alla fall om vi sedan ska sitta här och gnälla över att de uppför sig så omoraliskt?

Jag har i ärlighetens namn inte köpt någon av kvällspressens tidningar på flera år! Varför skulle jag vilja stödja denna tveksamma näring?

Dersu2011-05-09 16:41

le-lou: Det är inte vad man gör, det är hur man gör det. Själv förstår jag inte varför man känner att man behöver rapportera om sånt här men förstår samtidigt att tidningarna så klart kommer att skriva om det, det är inte där problemet ligger. Problemet är hur dom skriver och hur dom skaffar information.

Mindymoo2011-05-10 13:56
Antal inlägg: 1743

Har jobbat på kvällstidning i många år. Allt är inte skit med dem, och allt är inte bra heller.
Hur tidningarna skaffar information är lyckligtvis hemligt. Vi har meddelarskydd och vi ska vara tacksamma för det.
Om det missbrukas nån gång är det ändå värt det. Tänk Wikileaks...

En vändning till: Om dina ungars jättetrevliga förskollärare drogar sig, vill du inte veta det? Rentav på misstankestadiet?

Minta2011-05-10 14:03
Antal inlägg: 20042

Expressen har inte agerat märkligt, det är naturligtvis ett allmänintresse när det handlar om en person med gediget fötroendekapital. De har gett Ola möjlighet att komma till tals vilket han har avböjt. Trots det boggar han om hur illa behandlad han blivit av Expressen. Men SVT som gett honom sparken innan han ens är dömd när de i fallet med Annie Wegelius, som inte betalat skatt för aktieförsäljngar utomlands för hundratusentals kronor, kommenterade det med att det är "en privat angelägenhet som inte har med SVT att göra".

grönöga - Ej medlem längre2011-05-10 15:00
Antal inlägg: 5570

Mindymoo: "En vändning till: Om dina ungars jättetrevliga förskollärare drogar sig, vill du inte veta det? Rentav på misstankestadiet?"
----

Frågan var inte ställd till mig, men här är min åsikt ang. den.

Absolut inte!
Jag räknar med att vederbörandes chef har kompetens nog att analysera situationen och hantera det hela till misstanke övergått till ett konstaterat faktum eller blivit avfärdat/avskrivet.

Att delge folk information när det handlar om misstanke kan vara förödande. Människar har en helt fantastisk (läs skrämmande) förmåga att låta det som kommer in i ena örat förvängas någonstans i hjärnlobens alla banor och komma ut ur vederbörandes mun med helt andra betoningar, extra ord, fråntagna, kryddat med egna spekulationer när denna serverar det till nästkommande villiga lyssnare.

En misstanke är en misstanke och ska inte spridas som en eventuell sanning. När man Vet sanningen då kan man vidta åtgärder och upplysa de som upplysas bör.

eeistan2011-05-10 15:29
Antal inlägg: 1542

ingen rök utan eld.

grönöga - Ej medlem längre2011-05-10 16:00
Antal inlägg: 5570

Många gånger ryker det för att "skvallergottare" gnuggar spekulationer hit och dit så hårt att friktionen till slut skapar rök.

Säger inte att det är eller inte är så i det här fallet, men det är i det stora hela både vad gäller i media och i den "vanliga" människans vardag alltför ofta förekommande.

Uttrycket "ingen rök utan eld" är ett bra psykologiskt bränsle att slänga på "misstankar" man vill ska växa lite.. ;)

Dersu2011-05-10 17:25

Ingen rök utan eld känns lite medeltiden... :P

socker_vadd - Ej medlem längre2011-05-10 17:35
Antal inlägg: 122

Bra skrivet, grönöga. Det finns inga rimliga anledningar att sprida rykten om misstankar och starta bränder. Så många offentliga personer och oskyldiga har fått sina liv mer eller mindre förstörda av dessa illvilliga sensationsrapporter.

pabster12011-05-10 17:55
Antal inlägg: 707

Saker som slår mig.... att åka runt i olika förorter och ta de uppenbart påtända missbrukarna är väl inte lika kul som att gå på fotboll och se favoritlaget utan att betala inträde och sedan greppa en kändis som man kan sälja till media för en inte obetydlig peng. Tror Ola är oskyldig testerna är tydligen inte tillförlitliga och inte poliserna heller....

Minta2011-05-10 18:32

Jag tycker att det vore renhårigare av Ola Lindholm att erkänna, om han nu inte fått i sig en våldtäktsdrog sig själv ovetande. Mänsklig svaghet är ganska lätt att förlåta, men feghet lite svårare.

Minta2011-05-10 18:33

Så det är väl snarare Ola heder som fått sig en törn.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?