Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 18 917 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-05-14 21:19 | |
![]() | vad gulligt rob. krigen vi utkämpar utkämpar vi så ensamma. sådant är livet. | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-14 21:24 | |
![]() | Ja, du vet, vi vandrar som oftast allena. :-) | |
| Dersu | 2011-05-14 21:27 | |
![]() | Är väldigt skeptisk till hämnd och hade även varit väldigt skeptisk till både relation och vänskap med någon med den typen av tänk. Att anse sig ha rätten att hämnas bara man är tillräckligt kränkt känns som ett farligt steg att ha. I vilka situationer är det ok hur vet man det? Hur skiljer man rättfärdigad hämnd ifrån den som inte är det och vem är det som avgör? I förlängningen och i ett större perspektiv är det att göra anspråk på att ha absolut rätt i en konflikt, ngt som sällan brukar fungera bra. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-05-14 21:27 | |
![]() | din lille poet. nej men ärligt. konflikter är oftast personliga angelägenheter hur mkt vi än hem och skolifierar dem. | |
| le-lou | 2011-05-14 21:28 | |
![]() | mollee - du tror inte att under de här 3-4 månaderna, att hon har pratat? Eller vi, med både skola och föräldrar? Trodde det framgick i mitt inlägg men så är det iaf. Och ramsay har nog rätt, det där var försvar och inte hämnd. Eller kan man säga att skillnaden kan vara hårfin vissa fall? | |
| mollee - Ej medlem längre | 2011-05-14 21:30 | |
![]() | aha, okej. Hur mår dom nu då? är dom sams eller? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-05-14 21:31 | |
![]() | dersus tänk är ett perfekt exempel på det som styrt samhällets stigmatisering av hämnd. och ja, visst. det är farligt. men inte fel per automatik för det. | |
| Dersu | 2011-05-14 21:47 | |
![]() | Stigmatiserat känns som fel ord, men däremot förlegat, och med anledning. Vad ska hämnd leda till i längden? Den typ av hämnd vi pratar om här handlar ju om att man vill uttrycka sin frustration över den andres beteende, få denne att känna sig kränkt men också samtidigt ångra sina egna handlingar och hur ofta funkar det egentligen? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-05-14 21:53 | |
![]() | vart framgår det att det som utsatts för hämnden ska känna så? hämnd som straff gör möjligen att personen ångrar det den gjort när smärtan för hämnden är större än vinsten av det den själv gjort. ingen insikt nödvändig. ånger alls heller nödvändig. bara känslan av upprättelse, avslut hos den som hämnas. samma känsla som om straffet utdömts av samhället vid lagföring. | |
| Dersu | 2011-05-14 22:14 | |
![]() | Sant, kanske bara är önsketänkande från min sida. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-05-14 22:22 | |
![]() | men sant är ju att hämnd är farligt att tillåta pga frågan vem/vad som ska avgöra att den är befogad och rättmätig. det är ju det vi har rättssystemet till i annat fall. hämnd är straff, felaktigt eller rättmätigt på subjektiva grunder. men inte fel per automatik som sagt, eller eg annorlunda än den upprättelse brottsoffret känner då domen av laga domstol känner. | |
| Dersu | 2011-05-14 22:33 | |
![]() | Förstår inte riktigt vad du är ute efter när du säger att det inte per automatik är fel. Menar du att det alltid kommer finnas undantag då det är accepterat eller då det är den enda lösningen, eller vad? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-05-14 22:42 | |
![]() | knappast accepterat, för det är det ju inte med hämnd. hämnd är inte per automatik fel för att det inte är accepterat. straff är för den delen inte alltid rätt för att det är accepterat. huruvida det är rätt eller fel är en subjektiv bedömning. i båda fallen faktiskt. men men. | |
| Dersu | 2011-05-14 22:53 | |
![]() | Nu tänkte jag mer på när du skrev att det var farligt men inte per automatk fel, det var mer i det sammanhanget jag inte kopplade. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-05-14 23:11 | |
![]() | hämnd (egenutmätta straff) är farlig att tillåta för medborgaren av dee skäl du själv nämner, vem som ska avgöra vad som är rättmätigt etc. hämnd är dock bara straff. alltså rätt/fel beroende på vem du frågar. du misstolkar mig och krånglar till för att du tror att jag försöker ange ngnslags allmän sanning om hur man ska förhålla sig. det gör jag inte. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-14 23:24 | |
![]() | Hämd känns väldigt främmande för mig personligen. Men så är jag så äckligt lösningsorienterad att jag blir trött på mig själv ofta. Tror det är svårt att röra sig framåt om man fastnar i den gamla relationen. Mer det än att det är fult med hämd. Grejen är den att om du hämnas så äger den andra människan fortafarnde ditt liv. Du definieras fortfarande av er relation även om den nu är negativ. Världen är full av folk som hämnas och som slagträ använder dom sina barn och andra nära och kära. Jag kan förstå att tanken på hämd är skön om man inte kan acceptera att det man känner är sorg. Men hämd är en återvändsgränd, ett förtvivlat försök att väcka liv i något som är dött. | |
| Dersu | 2011-05-14 23:25 | |
![]() | Försöker bara förstå vad du menar. | |
| Minta | 2011-05-14 23:52 | |
![]() | Jag roar mig ibland med att titta på Cheaters. En otrogen partner konfronteras av partnern och hela tv-teamet (cheaters) och den bedragna/bedragne går loss på den skyldige och ibland den andra inblandade parten. Det är ganska kul att se, de blir ofta rasande på ett sätt som ser löjligt och förnedrande ut, hur billig den otrogne än verkar så att man tycker att det borde vara skönt att bli av med honom/henne, men jag tror faktiskt att de kommer bättre ut på andra sidan när de skrikit och vräkt ur sig inför fait à complit. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-05-15 00:12 | |
![]() | håller med tvålis. det är lite för mycket amerikansk film över att hämnas och få ett bättre liv. | |
| Minta | 2011-05-15 00:17 | |
![]() | Det mest fruktansvärda att se är föräldrar som låter ilskan och hatet mot en partner gå ut över barnen. Att barnen inte hålls borta från deras hemska konflikter och ännu värre - hämnd genom barnen. | |