Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-05-17 16:28 | |
![]() | apbur>> ny lag från 2007. | |
| le-lou | 2011-05-17 16:29 | |
![]() | ja vi har kattpiss i hela vår trapp. Det är väldigt ohärligt och jag älskar ändå katter. | |
| Gautama | 2011-05-17 16:29 | |
![]() | Nej nulltj så ska man inte tänka. Sorry men du verkar tro att jag vill fråntas ansvaret och så är det inte. Jag undrade vad som gällde och hur man kan göra. Jag vet att jag har ansvar men jag vet inte hur jag ska göra. | |
| le-lou | 2011-05-17 16:33 | |
![]() | med en sån sur granne som du har gautama, så hade jag varit rädd om min katt. Tänk om han blir så förbannad nästa gång att han skadar katten? Det har hänt andra. Jag hade satt upp lapp och gått runt till grannarna och förklarat problemet och låtit Åke vara ute och hämtat in honom istället. Katter vänjer sig snabbt vid såna rutiner. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-05-17 16:34 | |
![]() | Du har ansvar för vad din katt gör, hur du löser det är ditt problem. Tror du i förlängningen kan bli ålagd att ha sele & koppel till katten när den vistas utomhus. | |
| Gautama | 2011-05-17 16:35 | |
![]() | Jag är rädd och kommer inte låta Åke gå ut förän jag har pratat med honom igen och se om det går att få till en överrenskommelse. ¨Går inte det vet jag inte riktigt hur jag ska göra:-( | |
| Gautama | 2011-05-17 16:36 | |
![]() | Men herregud Nulltj jag vet att det är mitt problem! Jag försökte bara få lite råd. | |
| apbur | 2011-05-17 16:36 | |
![]() | Om den nytillkomna lagen säger att kattägaren har fullt ansvar för vad katten gör kan ju katten således inte gå lös och då får man hålla dem inne. Tråkigt med en lag som gör det omöjligt för utekattsägare att ha kvar katten. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-05-17 16:36 | |
![]() | Och jag är varken katthatare (har haft flera katter under uppväxten) eller paragrafryttare. | |
| Gautama | 2011-05-17 16:39 | |
![]() | "Problemet" har uppstått EN gång på ett halvår som grinolle har bott här och han väljer att klaga som en besatt. Han bäddar inte för grannsämja kan jag tycka. Ska kanske bli en pina för honom med när han spelar musik eller parkerar sin motorcykel i cykelstället. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-05-17 16:40 | |
![]() | apbur>> Ja, det kan man ju tycka. Men samtidigt är det ju kattägaren som har valt att ha katt och inte den som ofrivilligt får besök av katten hemma. Och det är kanske inte rimligt att katten & kattägarens väl ska vara normgivande? gautama>> Förlåt då. Tror att lösningen (som någon redan påpekat) blir att antingen ha katten inne, och rasta den med sele, eller att omplacera den. Jättetrist, såklart, men nog inte så mycket att göra åt om grannen inte ger med sig. | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-05-17 16:41 | |
![]() | Hur din granne beter sig är irrelevant, det är lätt att fokusera på andras beteenden i sådana här situationer istället för det verkliga problemet. Han ogillar när katten springer in i hans lägenhet - DET är problemet, inte att han är otrevlig. Tyvärr är det nog bara för dig att lösa det på ett bra sätt, din katt är ditt ansvar :/ | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-05-17 16:42 | |
![]() | >> Ska kanske bli en pina för honom med när han spelar musik eller parkerar sin motorcykel i cykelstället. Ja, varför inte? Om du orkar med dramat. | |
| le-lou | 2011-05-17 16:43 | |
![]() | Gautama, som kattägare tittar man på om man varit oaktsam, så du har inte samma strikta ansvar som tex en hundägare har.. och det är ju som du säger, pga av att lösa katter strövar fritt omkring och det är svårt att ingripa direkt när nåt händer. Däremot är det i praktiken samma sak, för händer det något : alltså att katten gör något, skitar ner , går in till grannen och pinkar i hans säng så är du ansvarig just med anledning av att du varit oaktsam (i och med att du faktiskt lät katten gå lös). Så det är lite vanskligt, paragraferna är som i de flesta fall en ite luddig tolkningsfråga. | |
| Gautama | 2011-05-17 16:45 | |
![]() | Nää, jag orkar inte med dramat och jag är inte en sådan person. Jag ska försöka prata med honom igen och går inte det får jag väl hålla Åke inne helt enkelt. Omplacering är inget alternativ, vi är allt för fästa vid vår baby och så har han haft ett helvete som utkastad katt i ett helt år. Tänker inte utsätta honom för ett svek till:-( | |
| apbur | 2011-05-17 16:51 | |
![]() | nulltj, det blir lite märkligt bara när en lag som ska vara till för att skydda våra djur innebär att de istället blir väldigt begränsade. Antingen får man acceptera utekatter med allt vad det innebär eller så får man förbjuda utekatter vilket kommer innebära lidande för många katter som är vana att gå ute. Det känns lite perspektivlöst att gnälla på katter i bostadsområden i Sverige. Men i Sverige så är man ju lite av renlighetsfascister och anser att det är en sanitär olägenhet att äta en smörgås med en hund inom tio meters radie. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-05-17 16:54 | |
![]() | apbur>> Jag håller med dig till viss del, men nu diskuterade vi ju inte rimligheten i lagen, bara vad som faktiskt gäller. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2011-05-17 16:55 | |
![]() | Instämmer med kverulantens inlägg kl 16:41. Tyvärr är det inte grannens reaktion som är en sakfråga här, utan det gäller ditt ansvar som kattägare. | |
| Gautama | 2011-05-17 16:57 | |
![]() | Jag förstår att inte lagen ser annorlunda ut bara för att grannen var en otrevlig skit. Det är inte det som jag pratar om. Jag talade om allmänt hur han betedde sig och det kan man väl ändå hålla med om att det är ett otrevligt beteende som inte bäddar för att lösa problem på ett smidigt sätt. Men att inte mitt ansvar förändras efter hans humör är jag på det klara med. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2011-05-17 17:04 | |
![]() | Klart han inte bäddar för en smidig lösning eller god grannsämjan, men han har kanske heller inget behov av någon smidig lösning utan vill helst ha en omedelbar sådan från kattägaren, vilket i detta fallet naturligtvis är du, och skiter fullständigt i god grannsämjan. Hur man än vänder och vrider på det är problemet tyvärr ditt. Hoppas det löser sig till det bästa. | |