Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 337

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bommarna2011-08-26 22:23
Antal inlägg: 366

Barn vet allt redan om vad som är idealet, hur man ska se ut, det tjatas om överallt i media. Att vi bedömer människor efter hur dem ser ut är ingen nyhet. Barn bantar redan i unga år.
En bok kan inte ändra på det, det är vår egen inställning som måste ändras.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 22:25
Antal inlägg: 11661

le-lou; Det kanske han ville, men han var inte rätt man för jobbet.

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 22:26
Antal inlägg: 6334

Nä jag drog inte upp Mein Kampf tillsammans med tjejtidningar. Jag pratade om boken. "Ska boken bannlysas?", om jag får citera mig själv.

Men vilket som. Tjejtidningar eller barndietbok eller Mein Kampf. Ja det är bättre med öppen debatt. Vad har ICA-utbudet med saken att göra?

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 22:27

Tycker du att det går att jämföra tjejtidningar (som finns på ICA!) med Mein Kampf?

Tvålis - Ej medlem längre2011-08-26 22:29
Antal inlägg: 4429

Le-lou, barn som hittar offentliga vägar till viktminskning kanske oftare lider av något annat än övervikt.

Jag vet inte. Är antagligen lite halvtjurig här och orkar bara inte föra en intelektuell diskussion om något som jag tycker är helt sjukt.

Barn, speciellt små barn, måste kunna lita på sina föräldrar angående kost. Brister det så har vi i Sverige fri sjukvård för alla upp till 20.

Jag var själv fet som unge, det sista jag hade behövt var att någon kastade en bok i huvudet på mig och sa till mig att läsa den. Jag hade nog på mina axlar ändå.

Jag skulle vilja se den överviktiga tjej (för det var värom det boken handlade om) som använder sin veckopeng till att gå och köpa en bok om just hennes problem.

Min gissning är att hon köper godis i stället om hon inte har vägledning och den tjejen som inte köper godis, köper boken.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 22:30

"crooked rain 2011-08-26 22:14
Antal inlägg: 1845

Bättre med öppna diskussioner och att våga #prataomdet än att hålla på och gömma och förbjuda. Låta ungen läsa den och sen diskutera den med hen, vore väl riktigt givande t.o.m. Som dom där kidsen som fick läsa Mein Kampf i skolan."

Lite svårt att inte feltolka det där. Vilket du tyckte att jag gjorde.

le-lou2011-08-26 22:30
Antal inlägg: 17500

idealet att inte vara tjock är mycket ett bra ideal. Precis som att inte röka är ett mycket bra ideal.
Alla ideal som är sunda och hälsosamma är bra. Allt annat är rätt dåligt.

ttiittii - Ej medlem längre2011-08-26 22:30
Antal inlägg: 37631

en 4-åring bryr sig inte det mista om att hon är tjock

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 22:34

Men åh, det är väl ingen som tycker att det är hälsosamt att vara fet eller röka le-lou? Du verkar ha missuppfattat vad kritiken handlar om.

le-lou2011-08-26 22:36

tvålis, tror det är en förälder som läser boken och så läser de den ihop. Den är ju inte för äldre barn, utan för yngre. Dock inga fyraåringar som det sas i början. Vet inte ens om den kommer släppas i Sverige heller, det står inget om det.
I usa däremot är detta ett jätteproblem. Och när det inte verkar kunna bankas in hos föräldrarna så är det bättre att påverka barnen tidigt, i skolan, med böcker osv.Jag har full förståelse för att de försöker på alla sätt. Det blir trots allt svårare för en förälder att köpa hem skitmat och godis om ungen skriker att han/hon vill ha frukt istället.
Visste ni att över 40 % av barnen i USA lider av fetma?

Läs här och förfasas: paleofriend.org/2011...l- kollaps/

le-lou2011-08-26 22:38

"När vi tittar på fetmakartorna får vi inte glömma att det handlar om just fetma.
I tillägg till detta ska läggas de överviktiga, och då handlar det om totalnivåer på 60-70 % av befolkningen"

Det är helt horribelt faktiskt.

magnusito2011-08-26 22:38
Antal inlägg: 4985

USA är ett tydligt exempel på hur pervers världen är. 40% feta! barn samtidigt som svältkatstrofer härjar och resurserna på detta klot överförbrukas!

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 22:39

Det är såklart hemskt med fetman i USA, men en dålig barnbok kommer inte lösa det på långa vägar.
Det serveras skräpmat i skolorna och det finns automater med skräp i. Varför inte ändra på det till att börja med?

lubsan2011-08-26 22:44
Antal inlägg: 186

Fast när är man tjock då? när är ett barn tjockt? när är en vuxen tjock? vem bestämmer det? Vet att det finns en tråd om det, men bara för att en unge har några kilon extra, och då menar jag inte 30 kilo utan kanske 4-5 kilo är det då så himla fel? För idag är det skrämmande vad som anses vara tjockt, "mulliga" modeller är ju egentligen normalstora, på gränsen till smaala, vart är det mulliga i det? Idealet att inte vara jätte överviktig är bra just för att det är farligt, men idealet att alla ska se ut som barbiedockor och vara jättesmala, det är crap, om man vill ha nått extra kilo, som inte alls är farligt så tycker jag att det ska vara lika självklart och accepterat. Så jag håller med dig le-lou, halvt. Eftersom deifintionen av idealet av smalhet är ganska så vridet enligt mig.

Om en unge på 10 år med de här 5 kilona extra, som troligtvis har blivit kallas tjock eftersom barn är skoningslösa och alltid hittar någonting att reta andra för, så börjar denna råbanta. Jo det är nog rätt farligt ja.

lubsan2011-08-26 22:46
Antal inlägg: 186

lite off topic kanske men.

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 22:48

Asså feltolka vad? Om du trodde jag menade tidningen eller boken? Skitsamma vilket, det är väl samma grej. Feltolka all you want.

"Tycker du att det går att jämföra tjejtidningar (som finns på ICA!) med Mein Kampf?"

Nu tycker jag du argumenterar lite på samma sätt som aftonbladet sätter rubriker. Jag vet att du är smart och kapabel till att läsa mellan rader, men jag skriver ut min poäng lite extra tydligt ändå eftersom du verkar vilja det.

Jag tycker inte Frida är en bra tidning, men om min dotter skulle vilja läsa den skulle jag låta henne göra det. Däremot skulle jag nog gärna vilja prata med henne när hon läst den, se hur hon känner om innehållet och förklara hur jag känner. Sen låta henne tänka själv. Precis som läraren lät eleverna läsa Mein Kampf, inte för att bli nazister utan tvärtom granska boken kritiskt. Eller precis som mina föräldrar lät mig läsa Bibeln (jag blev inte kristen), Das Kapital (jag blev inte kommunist) och Solo (jag fick inga ätstörningar).

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-26 22:50

Det blev långt, förlåt.

Sen kan ni sluta tjata om 4-åringar, boken är ju till för äldre barn. Det är artikeln som är fel (och därför ska man aldrig starta en tråd baserad på en Wendela-artikel), det har vi ju redan konstaterat.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 23:04

Det beror ju på hur pass känslig man är, vad för föräldrar man har osv osv vad man drabbas av och inte. Du hade lika gärna kunnat bli kristen om du kände dig "tagen" av budskapet eller hade föräldrar som uppfostrade dig till att vara kristen utan val.
Det är här som står i boken, finns i tidningar och överallt är en konstig kultur med konsekvenser. Man behöver inte förbjuda men jag kan inte stå för att såna budskap är okej, för alla kan faktiskt inte värja sig och läsa mellan raderna. Särskilt inte barn.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-26 23:09

Förut var tjej/damtidningar ännu värre. Har läst gamla där de hade matscheman där det stod typ: Frukost - svart kaffe. Lunch: Ett äpple.
Jag skojar inte ens.
Men även om det är bättre nu är det fortfarande en sjuk dubbelmoral.

Midna792011-08-26 23:10
Antal inlägg: 1117

Delicious - du skulle läsa husmoderns lexikon från 60-talet. En riktig rysare.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?