Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 18 975 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2011-09-02 16:37 | |
![]() | Jaha, ok, ja det kanske fungerar annorlunda då. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-09-02 21:00 | |
![]() | Tess, vad konstigt du läste mitt inlägg. Vad jag sa var att jag har läst att mammor uppmanas att inte sluta med amningen trots att de röker eftersom amningen bedöms så viktig. Jag tycker givetvis som de flesta att man är idiot om man röker och ammar. | |
| le-lou | 2011-09-02 22:59 | |
![]() | Sp skrev : "´"Jag respekterar inte att man inte ammar sitt barn om man har en fullt fungerande amning. Mina sympatier ligger hos det värnlösa barnet som inte valt att födas med en egoistisk förälder." Jag håller med. Det är en grej jag inte kan begripa. Mammor som frivilligt avstår från en fungerande amning. | |
| le-lou | 2011-09-02 23:09 | |
![]() | men jag antar att det är samma tänk som så mkt annat. I vår strävan att förnya oss så tar vi det för långt, bort från det naturliga i att vara människa. Naturligt har blivit översatt till "tråkigt traditionellt" och det är gammalt. Gammalt.... och jag läste tom på en blogg att amning var kvinnoförtryck :D. Vilken sopa men ursäkta. Jag blir så trött. Låt oss fortsätta. Man kan ju överleva utan ganska mycket och nu kan barnen överleva utan bröstmjölk, där var saken biff. Strunt samma vad som är det optimala, vad som är bäst för barnet. Undrar vad vi kan överleva utan nästa gång? Jag håller tummarna för att vi försakar allt naturligt på en gång, - naturligt är otrendigt, tråkigt och bara så 1980. Kanske kan vi helt sluta med sex while were at it? Vi behöver ju trots allt inte ha det för att bli på smällen. | |
| le-lou | 2011-09-02 23:13 | |
![]() | och nu pratar jag om folk som väljer bort en fullt fungerande amning. Väljer. | |
| Midna79 | 2011-09-02 23:17 | |
![]() | Tror att en mamma som mår bra är den bästa mamman - oavsett om hon ammar sitt barn eller ej. | |
| le-lou | 2011-09-02 23:36 | |
![]() | Så en mamma mår inte bra av att amma (om hon kan)? för att brösten blir fula eller vad? | |
| slånbär | 2011-09-02 23:41 | |
![]() | Jag tror att den bästa mamman är den som sätter sitt barn fört. Alltid, i alla lägen oavsett hur hon själv mår. Men det är så jag tänker. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-03 00:02 | |
![]() | Jag tror att den bästa mamman ligger någonstans mittemellan den självupptagna och den självuppoffrande. Där ligger de allra flesta, och det brukar gå vägen. "Good enough" är en klyscha, men en bra sådan. Folk borde vara mindre fördömande och mer förlåtande när det kommer till föräldraskapets brister. Jag har en känsla av att de flesta föräldrar har nog mycket bryderi med sin egen känsla av att inte räcka till... att därtill bli bedömd och granskad i sömmarna av andra verkar rätt besvärande. Så tänker jag. Men jag är inte mamma, så jag har säkert fel. Så brukar det ju vara i diskussioner om barn :) | |
| annwid | 2011-09-03 00:08 | |
![]() | När jag väntade mitt första barn funderade jag på om jag ville amma eller inte, det var inte alls någon självklarhet. Fördelarna är ju flera med att inte amma, som att pappan kan komma närmare barnet genom matningen. Visst kan han det endå, men min erfarenhet säger mig att det inte blir så. Amning är ett starkt band mellan mamman och barnet. Min yngsta lillebror ammades inte då amningen inte fungerade medans vi andra syskon ammats, och det har inte gått sämre för honom och han var inte sjukare än vi andra för det. Däremot var vi fler i familjen som kunde hjälpa till och sköta och ge honom mat och det ökade familjesammanhållningen. Intressant också att alla skriver att det är det bästa för barnet om man KAN amma, men om man inte kan blir barnen bra ändå, är inte det att lägga press på mammor om någonting? Om barnen mår bra ändå så behöver man väl inte amma? Och mår de sämre av att inte ammas så gör de väl det oavsett om mamman valt bort amningen eller inte kunnat amma? Kan ju även tillägga att jag ammat båda mina barn i ca 1 år, och det har varit underbart och fungerat jättebra. | |
| Satyra | 2011-09-03 01:03 | |
![]() | Men fortfarande ... VARFÖR vill man inte amma om man nu kan och det fungerar? | |
| SkySpy_ | 2011-09-03 01:18 | |
![]() | Ja det undrar jag också.. amning är väl det naturligaste i världen. Så det ska vara | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-03 02:26 | |
![]() | Jag tror som sagt ingen mamma kommer vilja berätta om ett sådant val i den här tråden. Men eftersom somliga verkligen verkar vara innerligt intresserade så har jag googlat fram en berättelse för att stilla nyfikenheten www.mama.nu/Artiklar...-a mningen/ | |
| Satyra | 2011-09-03 11:53 | |
![]() | Tack för länken - utdrag ur den, som hon ger som skäl till att inte amma: "Jag måste kunna komma ifrån, stänga om mig, kliva ut, utan att behöva planera för det. Annars blir jag en ledsen människa. Sen har jag haft ett stort behov att få tillbaka min vanliga kropp efter graviditeten – därför har delamning eller pumpning heller aldrig varit ett alternativ." Med andra ord - egoism och fåfänga, precis som man kunde misstänka. ;-) Dock är det ju så att man snabbar får tillbaka sin "vanliga kropp" genom ATT amma! Livmodern drar ihop sig när barnet dia, vilket gör att magen blir stabilare, plattare igen snabbare. | |
| Gunilla _ | 2011-09-03 12:00 | |
![]() | Jag längtar till dagen mammor är mindre egoistiska när det gäller egentiden, då barnen börjat på förskola och skola t ex, som de tydligen är när det gäller under amningstiden. Några här kan ta åt sig direkt ;) | |
| Gautama | 2011-09-03 12:25 | |
![]() | ""Jag måste kunna komma ifrån, stänga om mig, kliva ut, utan att behöva planera för det. Annars blir jag en ledsen människa. Sen har jag haft ett stort behov att få tillbaka min vanliga kropp efter graviditeten – därför har delamning eller pumpning heller aldrig varit ett alternativ." Helt galet..., när man skaffar barn och framför allt när de är spädbarn så får man nog sätta sig själv åt sidan ett tag. Klarar man inte det så undrar jag varför man skaffar barn? Jag må vara föråldrad men jag gillar det "gamla" sättet att se på moderskapet. Och så gillar jag det naturliga. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-09-03 12:49 | |
![]() | Ja, herregud vilka patetiska anledningar. | |
| Labyrint | 2011-09-03 12:58 | |
![]() | Och att amma länge var vidrigt och perverst. Och att amma bland folk är bara okej ibland, men helst ska man sitta på offentliga toaletter för där är det säkert jättemysigt. Och fyyy på den mamma som dricker ett glas vin när hon ammar. Allt enligt andra betapettrådar. Jag förstår inte varför det är sådan jättepress kring amning, du SKA amma, men det ska samtidigt vara exakt enligt någon standardmall som knappast passar alla mammor. Eller alla barn. 97% av alla svenska barn på en vecka ammas ju, enligt statistiken. 3% som inte testar alltså. Är det så otroligt viktigt vilka skäl dessa mammor har när vi har rent vatten och bra ersättning? | |
| Labyrint | 2011-09-03 13:00 | |
![]() | Fisk är nyttigt, men måste man vara fiskallergiker för att ha rätt att få välja att utesluta fisk ur sin kost? Man kanske tycker det smakar vidrigt helt enkelt, då finns det annat som också är nyttigt man kan äta. | |
| StinaD | 2011-09-03 13:02 | |
![]() | Jag försökte amma min barn, men lyckades inte med något av dom min mjölk var helt enkelt inte tillräcklig. Första barnet skrek och skrek i tre veckor innan jag kom på vad det va som var fel, han åt hela tiden men va aldrig nöjd, och alla sa att han hade kolik..... Jag var ung mamma och vågade inte prova något annat, men till slut orkade jag inte mer utan köpte tillägg.... Glömmer aldrig hur han sov första natten han fått det, stackarna hade varit hungrig i tre veckor.... :/ Hade jag kunnat, hade jag gärna ammat mina barn.... men oavsett hur noga jag skötte mig så räckte inte min mjölk till. Är väldigt glad att det finns tillägg man kan ge.... | |