Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2011-09-10 11:35
Antal inlägg: 2239

Ingen match med bil? Prova med 25 meter lång, fullastad långtradare...

jaws68 - Ej medlem längre2011-09-10 11:36
Antal inlägg: 422

Lagen säger så här:
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Kirkelina2011-09-10 11:49
Antal inlägg: 972

Ja, när det finns vägren. Men i stadstrafik med parkerade bilar utefter trottoaren och så pass trångt att det i alla fall inte går för bilisterna att ta sig förbi utan att riskera att cyklisten råkar illa ut då måste det väl i alla fall vara bättre att cyklisten cyklar mitt på körbanan.

Det är inte så att jag stör mig på cyklister i körbanan utan det är för att det ju måste vara mycket säkrare för dessa oskyddade trafikanter att cykla på cykelbanor när dessa finns. Och naturligtvis ska cyklisterna inte cykla på gångbanorna. Det är också ett otyg som man tyvärr ser alltför ofta.

När jag googlade runt efter cykelreglerna så hittade jag reglerna för Finlands cyklister. Där verkar det i stort sett gälla samma som här utom att barn under tolv år får cykla på gångbanan om det inte finns cykelväg. Det tycker jag verkar vettigt. För barn är ju inte mogna att cykla i trafiken. Men någon sådan regel har vi väl inte i Sverige vad jag vet. Här sätter vi bara hjälm på huvudet på dem.

tipitina2011-09-10 13:45
Antal inlägg: 2687

Helt uppenbart är att inte alla vuxna heller är mogna att cykla i trafiken.

De allra värsta är de som envisas med att cykla två i bredd på bilväg vilket händer här i Uppsala i stort sett hela tiden. Men med er logik är det säkert okej det också, vi bilister får helt enkelt anpassa oss...

Kirkelina2011-09-10 15:10
Antal inlägg: 972

Att cykla i bredd på körbanan kan inte vara okej eftersom det bryter mot den första grundbestämmelsen i trafikförordningen kap. 2 www.notisum.se/rnp/S...98 1276.htm

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Mr Fit2011-09-10 15:49
Antal inlägg: 2

Måste lägga mig i diskussionen. Bilister tar i allmänhet hänsyn till oss cyklister, men det finns många idioter bland bilförarna. Prova använda cykeln lite mer och då menar jag ni som inte visar hänsyn till oss cyklister. Ni skulle bli lite mer ödmjuka och förstående om ni inte körde bil hela tiden, och ni skulle må bättre:).

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?