Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 31 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-09-12 10:06 | |
![]() | DEt här med kredit är inte så unikt och skrämmande som många tror. Massor av människor lever på kredit och betalar räkningarna i efterhand. Det är varken speciellt psykiskt påfrestande eller än ond spiral ner i skuldfälla. Det är ingen slump att alla företag erbjuder kredit. Folk uppskattar att sköta sin ekonomi så också. Domedags scenariot förstår jag inte. Det går ihop alldeles utmärkt och det går faktiskt ingen nöd på oss. Självklart så strävar jag efter att vända på det, och jag har nu nått punkten att det är nästan där. Men så hemskt med kredit är det verkligen inte. | |
| Maja G | 2011-09-12 10:13 | |
![]() | Lever faktiskt ganska bra nu när boysen är stora. Det som blir över går till resor,frissan,restaurangb esök osv. Har så det räcker. Vi tankar bilen på kort. Det betalar man ju efteråt så det måste väl kallas kredit? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-12 10:14 | |
![]() | men tvålis,räntan 29% att leva på lånade pengar är inte frihet någonstans det är 29% dyrare för dig att leva | |
| chickenheart | 2011-09-12 10:18 | |
![]() | nja, jag tror tvålis menar att hon använder ett kreditkort, och betalar ALLT månaden efter. Ingen ränta, möjligtvis en avi-avgift. Ett ganska bekvämt sätt, man brukar dessutom få poäng på varje krona man handlar för, och därigenom få rabatter på olika saker. Ganska smidigt enl. mig | |
| pabster1 | 2011-09-12 10:19 | |
![]() | Kredit för konsumtion är korkat. Tvålis försök få ihop en buffert och låt den ta oväntade ekonomiska kostnader. Bättre än att göda andra med för hög ränta. | |
| teamgrens | 2011-09-12 10:20 | |
![]() | shit vad mycket vissa har över. Antingen tjänar ni bra eller så bor ni billigt... Jag har (tillsammans med sambon) räkningar för 23-26 tusen i månaden. Ingen chans att det blir över 10 tusen kvar... =) Hahaha... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-12 10:25 | |
![]() | jag har ingen inkomst,jag är parasit och lever på en man ,han sätter in pengar på mitt kort som jag har 10000 i kredit på men jag har aldrig använt den och kommer aldrig att använda den krediten,jag bor gratis det som kostar är el och sophämtning men det betalar inte jag ,jag har aldrig betalat en räknig i hela mitt liv,jag vet inte hur man gör ,om han dör måste jag lära mig,hoppas han lever länge så jag slipper | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-09-12 10:39 | |
![]() | Precis så chickenheart. | |
| blue_moon | 2011-09-12 10:46 | |
![]() | Mina räkningar = hyra, el, tele, bredband, TV, hem-, bil-, olycksfallsförsäkring samt medlemskap i STF och SNF - brukar uppgå till 6-7000 kr/mån. När jag jobbade hade jag ca 12000 kvar till mat, kläder, hygien, läkare, tandläkare, glasögon, resor, nöjen och sparande. Sista året före pensioneringen sparade jag närmare 10000 i månaden och satte i placeringskonton på banken. Nu är jag pensionär sen ett år tillbaka och får bara ca hälften av min tidigare nettolön. Tur att jag har en bostadsrätt med låg hyra och har kunnat dra ner på onödiga utgifter som dagstidning och även kan ställa av bilen under vintern. | |
| blue_moon | 2011-09-12 10:47 | |
![]() | Ska väl tillägga, att jag inte har några lån och aldrig handlar på kredit! | |
| storråda | 2011-09-12 11:17 | |
![]() | Oj vad mycket pengar alla har kvar efter räkningarna är betalda! Själv är jag student och har ca 4000 kr kvar att köpa mat och annat för. De 4000 kr går till mat (såklart), kaffe, öl, kläder och andra nöjen. Pensionssparar 200 kr i månaden (så jag ska kunna leva gott som pensionär hehehe) | |
| Maja G | 2011-09-12 11:22 | |
![]() | Egentligen går det inte att jämföra. Vi är ju alla i olika stadier av våra liv. Klart en student inte har lika mycket över som en som jobbar och har vuxna barn.. | |
| Sigrids mor | 2011-09-12 11:22 | |
![]() | Riktigt imponerad av vilka summor ni har kvar efter allt är betalat. Ni måste ha riktigt stora inkomster! :-o Kan tillägga att jag inte tycker det är det minsta märkligt det system som Tvålis familj har. Det är många många många som har det så - och tyvärr många som inte har pengar till att betala med. (vilket tvålis verkar ha) Vi köper också dyrare saker (vitvaror, bildäck, virke mm mm) på kreditkort för att man får poäng då och kan använda dessa till andra saker. Pengar som pengar - vi betalar ju innan får någon straffavgift. | |
| Maja G | 2011-09-12 11:26 | |
![]() | Jag jobbar ju som uska och min man är fabriksarbetare.Inga stora löner alltså,men man för rätta mun efter matsäck ( eller vad det nu heter:) Vi har inget hus,bor i billig lght. En bättre begagnad volvo, 02a,inga större lån. OCH inga småbarn. De kostar en hel förmögenhet:) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-12 11:27 | |
![]() | att handla på kredit blir jätte dyrt 1/4 av pengarna går bort till ingenting,men poängen går inte ens jämt ut med räntan det blir dyrare iaf | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-12 11:27 | |
![]() | Studerar, ingen csn, jobbar extra under sommar/jul och utöver det egen firma. Kanske 5-6000 över varje månad, varav ca 1000 går till mat och resten till skoj, minus the occasional tandläkarbesök och liknande. OT>> Klart man kan ha enskild firma och ändå separera sin privata ekonomi från företagets; det är ju inte så att de pengarna man drar in på firman går rakt ner i fickan? Sen att man får ta smällen själv om det skiter sig, så är det ju, men du måste ju ändå kunna redovisa för vilka pengar som är vilka. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-12 11:30 | |
![]() | att bo i hus är billigt ,när man flyttar från en lägenhet får man betala för slitage,+ och det har getts bort en förmögenhet till ett bostadsföretag,när huset säljs så går man + ett par mille | |
| SueAnne | 2011-09-12 11:31 | |
![]() | Vi tjänar ganska bra båda två, och får väl en sisådär 5-6000 över varje månad. Det blir ju lätt så att man unnar sig lite mer när man har pengarna, så vi försöker dra ner på utgifterna nu när vi snart tänkt skaffa barn, så vi har vant oss tills dess att vi får mer utgifter och mindre pengar att röra oss med. Vi använder oss faktiskt också av kreditkort, och det funkar väldigt bra för oss. Vi köper precis allt på det, både mat, bensin och allt övrigt. Så länge man har en buffert som klarar att betala den räkningen minst en månad framåt utan inkomster så är det ju inga problem. Fördelen som vi ser det är att vi har full koll. Jag går ofta in under månaden och ser vilken summa vi är uppe i, och vi kan då säga tex "oj, denna månaden börjar det dra iväg, vad har vi köpt nu, och hur kan vi dra ner lite extra resten av månaden". | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-12 11:34 | |
![]() | (Se'n är det inte automatiskt dyrare att bo i bostadsrätt; jag kommer förmodligen sälja lägenheten med en betydligt större vinst än vad jag totalt lagt ner i räntekostnader + hyra under den tid jag bor här. Så enkelt räknat och sett över tid så bor jag gratis.) | |
| Gautama | 2011-09-12 11:36 | |
![]() | "OT>> Klart man kan ha enskild firma och ändå separera sin privata ekonomi från företagets; det är ju inte så att de pengarna man drar in på firman går rakt ner i fickan? Sen att man får ta smällen själv om det skiter sig, så är det ju, men du måste ju ändå kunna redovisa för vilka pengar som är vilka." Exakt så nulltj! :-) | |