Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dinodog2011-09-18 15:13
Antal inlägg: 4973

Skulle nog inte skada alldeles för stökigt i en del klassrum. Elever som pratar med andra elever, elever som går runt och stör andra elever.

Vad är det för fel att sitta still och vara tyst?

Men nu finns det det finns elever som har koncentrationssvårigheter som helst inte skall vara i stora klassrum, eftersom dom stör undervisningen. Som skolan ser ut i dag finns det nästan ingen skola som ser dessa elever och deras behov tyvärr. Men jag ser inget fel i att ha uppförande som betyg, för jag tror att en del elever bara hänger på dom som "stör".

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-18 15:22
Antal inlägg: 37631

barn som är ifrågasätter mycket kommer dom få sämre uppförande betyg en dom som är tysta och inte märks,ja förmodligen

Liftactiv2011-09-18 15:25
Antal inlägg: 783

"Men nu finns det det finns elever som har koncentrationssvårigheter " Dessa elever fanns "förr" också. Om än att de kallades ouppfostrade då. Skolan är inte längre något man har respekt för. Föräldrar ifrågasätter ALLT : när, var, hur, vad, varför osv. vad gäller ALLT utan att ta den minsta hänsyn till att lärare faktiskt KAN det de håller på med. Orka vara lärare för 25 ungar med 50 korkade (har bara rättigheter en masse, aldrig några som helst skyldigheter, ens att hjälpa ungarna med läxan osv.) föräldrar. Hur blir barnen tror ni? Fick de betyg i uppförande kanske de skulle ta eget ansvar för den biten.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-18 15:42

barn som sitter still och är tysta.är det så jävla friskt ?barn ska vara barn och hämmade barn är inte kul vad ska vi säga till ungarna tig i skolan och var tyst så får du bra betyg i uppförande vad hemskt det låter

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-18 15:45

mina barn är ganska mycket barn dom skriker ganska mycket och svär en hel del,ingen sätter sig på dom,ska barn bli förtryckta i skolan hålla käften och vara söta och prydliga nä jag tror inte det,

Liftactiv2011-09-18 15:51

Vad har sitta stilla med uppförande att göra? Det är stor skillnad mellan att vara rörlig och vara rent jäkla odräglig.

Liftactiv2011-09-18 15:55

Ungar som skriker förresten? Är de under två år alltså?

recidivfara - Ej medlem längre2011-09-18 15:58
Antal inlägg: 2385

dåligt. dessutom påverkar redan ordning och uppförande betygen.

tötis - Ej medlem längre2011-09-18 15:59
Antal inlägg: 106

Är du allvarlig Titti? Självklart ska ungarna kunna uppföra sig under lektionstid! Räcka upp hand om de vill säga nåt och respektera sina lärare! Leka o stoja får de göra på raster och fritid.

Cassano2011-09-18 16:03
Antal inlägg: 335

Om det blir betyg i ordning och uppförande kommer det naturligtvis betygskriterier på det. Jag GISSAR att det kommer att rikta in sig på de förmågor som idag anges som övergripande mål dvs. ta ansvar för sin arbetsmiljö och sina studier , respektera människors egenvärde, ta avstånd från kränkande behandling osv...men också att kunna ta ställning utifrån demokratiska värderingar, att kunna uttrycka en åsikt etc.

Det handlar inte om att den som kan sitta stilla och vara tyst skulle få ett bättre betyg.

Nya läroplanen:

www.skolverket.se/pu...er ?id=2575

Lemon pie2011-09-18 16:06
Antal inlägg: 52

Något måste göras med alla ouppfostrade ungdj*vlar men tror knappast dessa barn bryr sig om vad de får för betyg i ordning och uppförande eftersom de troligen inte bryr sig vad de får i något ämne.

Cassano2011-09-18 16:07
Antal inlägg: 335

Du har en poäng där Lemon....

eeistan2011-09-18 16:08
Antal inlägg: 1542

Möcket bra!

slånbär2011-09-18 16:44
Antal inlägg: 5539

Håller med Tetis. Det är alldeles för mycket av lektionstiden som går åt till att bara få igång en lektion och detta bara för att ungarna inte kan gå in och bara sätta sig, lyssna och börja jobba. Dom elever som vill lära sig och fattar att det lönar sig att faktiskt lyssna på läraren har det rött tufft i dagens skola. Hur ofta är det inte så att en skötsam och lugn elev får jobba i grupp med någon stökig bara för att "h*n har så positiv inverkan på gruppen" men det är den lugna eleven som får göra jobbet och gruppen som helhet som får credit för det. jäkligt tröttsamt i längden för dessa elever.
Mina ungar har fått omdöme i ordning och uppförande nu på gymnasiet och varken dom eller jag som förälder har tyckt att det något märkligt med det men så är dom ju också skötsamma. Dom stör inte och snackar och går omkring utan har lärt sig att skolan är ett jobb som ska skötas trots att allt inte är så roligt. Jag tycker det är pinsamt med föräldrar som tycker det är ok att ungarna gapar och skriker och inte visar respekt varken för vuxna eller jämnåriga. Det handlar inte om att förtrycka barn utan att lära dom att visa respekt för andra. Nu pratar jag naturligtvis om äldre barn/ungdomar och inte om lågstadiebarn.

slånbär2011-09-18 16:44
Antal inlägg: 5539

Nä det är Tötis jag håller med......

blue_moon2011-09-18 17:04
Antal inlägg: 9713

Håller också med.
Vart har det sunda förnuftet tagit vägen?

tötis - Ej medlem längre2011-09-18 17:05
Antal inlägg: 106

Har 4 barn,som nu är stora och har gått ur skolan. Yngsta tjejen hade lite "attitydsproblem" när hon gick i 6an,jag bad hennes lärare skriva i en liten bok de dagar det inte funkat + att hon fick ta med sig böckerna hem och jobba ikapp det hon inte gjort på skolan pga att hon babblat eller gjort annat. Hon lärde sig ganska snabbt att de var bättre att göra det hon skulle i skolan så att hon slapp göra det hemma,efter det var de aldrig några problem.
Sen är de ju faktiskt så att de i så gott som varje klass finns barn med koncentrationssvårigheter mm. de barnen har ingen som helst chans att hinna med eller få nåt gjort i en störig klass.
Rent jäkla folkvett har nog ingen dött av.

Yamma2011-09-18 17:27
Antal inlägg: 2285

Bättre som tötis skriver. Att det dokumenteras men inte betygsätts.

kverulanten - Ej medlem längre2011-09-18 17:56
Antal inlägg: 1130

Vad betyder ordning då? Snyggt i skolbänken?

Hinken76 - Ej medlem längre2011-09-18 18:20
Antal inlägg: 1194

Jag är emot. Tror att det skulle bli ett slag i luften med fler negativa effekter än positiva. Måste finnas andra sätt att få ordning på kidsen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?