Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade15
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Emellertid2011-10-26 13:16
Antal inlägg: 154

Små barn tittar mycket på TV idag, och mord förekommer inte bara i vuxenprogram utan också i tecknade barnprogram. Siffran 6000 kommer från en amerikansk undersökning som man rapporterade om i svenska media för något år sedan. Låt säga att det inte är 6000 utan 500 – frågan kvarstår. Varför är det ok att låta barn titta på människor som mördar varandra, men inte människor som har sex med varandra? Är det mer omoraliskt att älska än att mörda?

slånbär2011-10-26 13:27
Antal inlägg: 5539

Sorry Ttiittii-du får läsa på lite mer-Jehovas vittnen räknas till ett kristet samfund. Det finns runt 9000 olika kristna samfund runtom i världen och bara i sverige runt 50-60 olika. Sedan kanske du och dina gelikar inte anser att dom är ett kristet samfund men det är ju förstås inte en sanning för det.

Tvålis - Ej medlem längre2011-10-26 14:56
Antal inlägg: 4429

Att prata med barn om sex är ju något som börjar jättetidigt. Helt plötsligt, när man minst anar det, så kommer frågor som man behöver besvara ganska odramatiskt. Så långt känns det som att föräldrarnas jobb är att navigera barnen i termen "sex". Men när barnets behov av information är av en rent subjektiv natur och handlar om det egna sexlivet, så tror jag inte att föräldrar är den bästa samtalspartnern.

Jag kan berätta om kondomer, sjukdomar och hur viktigt det är att det känns bra oavsett vad du gör och med vem du vill göra det. Här är det lätt att tala om sexet som en naturlig och viktig del av livet.

Men att börja tala om mer ingående som ställningar och olika former av sex, känns inte rätt. Det känns som att det behövs ett annat forum för det. Och då ska helst det forumet inte vara internet utan hellre då skolan.

rajden2011-10-26 15:24
Antal inlägg: 542

Absolut inte-problemet är väl att många äldre inte känner sig riktigt bekväma när det gäller att prata sex med yngre. Antingen blir det för flamsigt eller för grovt. Men börjar man bara prata om det som vilket annat ämne som helst så släpper snart det som hämmar och det känns lika naturligt som att prata om vilket annat ämne som helst som berör.

IcaPika2011-10-27 09:06
Antal inlägg: 118

ttiittii - Jag har stött på en hel del personer som varit helt emot och tyckt att barn ska hållas så lång ifrån sexuella omgivningar mm. En del kristna är även dem helt emot. Min sambos syster har en dotter på 18 år som måste klä sig heltäckande (de kommer från filippinerna och är katoliker) varje gång som de får hem gäster och klädsel kontrolleras innan utgång till skola, vänner etc. Sexprat kommer också långt ner på listan trots att hon nu är 18 år. Detta är vanligt bland filippiner och även andra kristna som jag känner, för att inte prata om muslimer. Stora familjer har dem men vad vet barnen om sexualitet? Oftast så får de inte vara med på sexualundervisningen i skolan och jag hade 2 st i min klass i högstadiet som fick sitta i ett annat klassrum och syssla med annat medan vi hade sexualkunskap.

Jag tycker det är så synd. Man ska ju inte bara undervisa med porrfilmer eller visar på hur man ska vara så sexig som möjligt och knulla som kaniner hur man stoppar in "den" in och ut, men inte heller bara om risker och könssjukdomar och hemska saker som kan hända. Sex är ett stort ämne och innehåller så mycket mer än bara samlag och konsekvenser av oskyddat sex. Kärlek, känslor, könstillhörighet osv. Det är ett brett spektrum och jag tycker att det borde utvecklas ett större program för just sexualundervisning i skolorna och att det inte ska vara pinsamt.

Jag tycker det är mer pinsamt att min son som nu är 6 år ser mord och misshandel på både "vuxen" och barnprogram än tex. att han kommer och frågar vad det är för något han har under snoppen eller går runt naken hemma. Kroppen är naturlig och sexualitet är en genomsyrande del av livet, inte bara i form av en sexakt oavsett om man vill eller inte.

MakeIllusion - Ej medlem längre2011-10-27 09:34
Antal inlägg: 244

Sex är något fantastiskt när det sker på "rätt" sätt!
En gåva vi har fått. Sexundervisningen i skolan ska vi vara rädda om men också att föräldrar tar sitt ansvar att prata med sina barn.
Kunskap är nyckeln till bra beslut.

Välutrustad2011-10-27 09:41
Antal inlägg: 167

Fanns det inte en sexklubb som hette Tabu?
Apropå ingenting.

IcaPika2011-10-27 09:41
Antal inlägg: 118

Välutrustad, faktiskt ingen aning men det finns det säkert. :)

Satyra2011-10-30 01:16
Antal inlägg: 4561

Ingen som tittade på serien "Sexualkunskap" som gick i svt (UR) i vintras? En serie i åtta program som tog upp ämnet sex på ungdomars villkor, som jag uppfattade det i alla fall.

Anledningen till att jag följde serien (trots mina 47 år ;-)) var att en av eleverna i klassen man följde är min systerdotterson.

Här kan man se alla åtta programmen om man vill:
urplay.se/161339

ElfWinter2011-10-30 01:28
Antal inlägg: 25

I Sverige har vi "byxmyndighet" vid 15 års ålder och det tycker jag att vi ska hålla på, för denna lag finns av en anledning - att ingen minderårig skall kunna sexuellt utnyttjas. Någon skrev här att den var 13 år vid sin sexualdebut och då är man ju bara barn. Ett barn ska inte ha sex!!

Däremot är sex inte tabu och skall inte vara, men det finns ju olika typer av sex. Sex är så mycket mer än bara penetrationen.
Jag tycker att skolan har en viktigt uppgift i att undervisa om sex. Många gånger är det lättare att höra en utomstående berätta om detta "pinsamma" (som många upplever det i tonåren) än att ta det med föräldrar. Dock anser jag att föräldrarna har en viktig roll också.

Att tro att om man inte hjälper sitt barn att skaffa p-piller eller dylikt också håller dem från att ha sex är bara naivt. Min mamma tog mig till barnmorskan när jag var 15, trots att jag inte hade stadigt förhållande, bara för att jag skulle ha p-piller och inte riskera en graviditet.

Såväl tonårsgraviditeter som tonårsaborter ökar. En tonåring ska inte ha barn, de är bara barn själva! Men utan rätt kunskap kan en olycka ske. Såklart kan en olycka ske annars också, men med rätt kunskap minskar riskerna.

spelare10012011-10-30 01:35
Antal inlägg: 295

sex tabu??? världens naturligaste sak, både bland människor och djur, en helt naturlig drift. fortplantning kallas det. låt oss bli fler och fler eller kanske inte.....

anka_i_potta - Ej medlem längre2011-10-30 07:22
Antal inlägg: 439

ett barn skall naturligtvis inte ha sex, men då måste samtidigt sex vara åtminstone lite tabu. Barn härmar vuxna.

y not2011-10-30 08:49
Antal inlägg: 9014

Gammaldags åsikter? vad är det? På sjuttonhundratalet var sex något som var tämligen fritt och absoluta merparten av alla barn föddes utom äktenskapet. Samma sak var det på sjuttitalet då fri sexs var ett mantra och porr såldes öppet såväl i matvarubutiken som på porrklubbar som låg centralt placerade med tydlig reklam utanför.

Så vad är gammaldags. Dagens nypuritanisma. Den ständigt växande islamska religionen (även den katolska expanderar med sex inom äktenskap)

Med det vill jag ha sagt att se ner på andras åsikter om vilken nivå som är den rätta är ganska lågt. Det enda man säger är att jag tycker rätt och inte kan förstå att andra kan ha andra värderingar.

Sex har en viss nivå av tabu och det vill vi nog alla ha i någon grad, eller i alla fall få vill nog ha det lika avdramiteserat som tex mat eller idrott. På den här sajten kan man tom bli avstängd för om man beskriver sex på fel sätt. Men graden av tabu varierar och driften av sex är en av våra absolut mest centrala. Vi är nyfikna, kåta, vill ha sex, vill bli bekräftade i sex etc. Tonåringarna är de som drivs allra mest.

Men hur ska vi både bejaka och begränsa deras sexlust. Hur ska vi förhålla oss till alla olika kulturers begränsningar. Föräldrarna måste vara de mest centrala här. De kan ju faktiskt dissa skolan som de ser som för utmanande. Sen har för den skull skolan sin uppgift som beskrivs så bra här i tråden. Men viktigt är att respektera de som är mer återhållsamma. Det är inte bland muslimer och katoliker och andra som väntar med sex som de flesta tonårsgraviditeterna och könssjukdomarna förekommer.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-10-30 09:32
Antal inlägg: 844

Bara en reflektion...

"...driften av sex är en av våra absolut mest centrala..."

Jo, visst har vi en mängd olika drifter, men många av dem tycks det vara så med, att vi mår bäst genom att avnjuta dem i mindre portioner och också noggrant välja kvalitén. :P
Exempelvis när det gäller intag av föda, shopping, internet-användning (håhhå ;), mm.
Och vem vet...kanske, kanske kan det vara lite så med sexandet också?
- Åtminstone om detta ägnas åt utanför ett fast sällskap...

y not2011-10-30 09:49

så sant Nanna, och det är ett skältill viss grad av tabu. Sexandet; :)

MakeIllusion - Ej medlem längre2011-10-30 10:12
Antal inlägg: 244

Och SLÅNBÄR får läsa på om att Jehovas Vittnen visst tar del i sexualundervisning i skolan. Det där var en total osanning!

Miss_jk2011-10-30 11:38
Antal inlägg: 8941

Tänkte på detta i och med att Eric Amarillo gjorde låten "Om sanningen ska fram", vilken han fick helt galen kritik för. "Ska man verkligen sjunga ligga i en låt som barn lyssnar på?" Men vad fan är problemet? Hade förstått om han sjungit knulla, men varför hymla med att vuxna ligger med varandra? Hur löjligt som helst. Sverige blir mer och mer skitnödigt för varje år som går.

slånbär2011-10-30 13:25
Antal inlägg: 5539

Makeillusion-iså fall gäller inte det alla Vittnen för dom jag har träffat har inte fått delta.

y not2011-10-30 14:43

och om personer inte får delta i sexualundervisningen, Är det ett stort problem.
Speciellt asom om de flesta här ansert att det viktigaste med sexualundervisningen är att förhindra tonårsgraviditeter och könssjukdomar så är det ju snarare tvärtom att de som deltar är den största riskgruppen

ttiittii - Ej medlem längre2011-10-30 15:02
Antal inlägg: 37631

jehovas vittnen är minoritet,kan dom inte lämnas utanför

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?