Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 119

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2012-02-02 04:30
Antal inlägg: 11661

Varför ifrågasätter du henne öht och tar hans parti? Du fattar själv att det är konstigt beteende. Att anmäla är upp till den som blir utsatt, eller hur?

gnill2012-02-02 06:29
Antal inlägg: 1942

skblole ser ju inga strukturella olikheter i hur kvinnor och män behandlas vill jag minnas från tidigare trådar. Åh vad jag önskar att skblole fick prova på att vara tjej för en vecka och upptäcka skillnaden. Det är precis sånt här som är strukturellt och återkommande (män tycker sig ha rätt att kladda på ens kropp, använder härskartekniker, är nedvärderande).

ezye - Ej medlem längre2012-02-02 06:41
Antal inlägg: 447

Nedlåtande, jo absolut, men åtal är ju sjukt överdrivet.Hela hans karriär kan ju bli förstörd. Skillnad om han tagit henne på brösten eller nånstans. Allting har blivit så snett idag med anmäla hit och dit. Ta te x två barn som slåss, läs pojkar, det har barn gjort i alla tider, men idag ska det anmälas misshandel direkt.

Miss_jk2012-02-02 06:56
Antal inlägg: 8941

Den 22 december var det derby mellan DIF och aik i Globen. Det var då detta hände. Både DIF och aik är mäkta trötta på polisens agerande iom derbyn så vi anmäler alla övertramp. Helt rätt. (Och helt rätt oavsett omständigheter ändå. Varför skulle han daska till henne? Hon får väl titta på vad fan hon vill.)

adel 101 - Ej medlem längre2012-02-02 07:14
Antal inlägg: 337

tja, varför ta så allvarligt på allt? måste vara ett jobbigt liv.
hon höll väl på med annat, glodde, provocerade eller nåt. han kanske tyckte det var synd att hon missade matchen, det var väl den hon skulle se.

Delicious - Ej medlem längre2012-02-02 07:19

"men åtal är ju sjukt överdrivet.Hela hans karriär kan ju bli förstörd." Ja gud, stackarn!!! Han kanske skulle tänkt på det innan då?

Häxkärring2012-02-02 07:49
Antal inlägg: 7

Om man inte var där och vet exakt hur det gick till...hur kan man då sitta och bestämma att det var si eller så??? Kanske han daskade till henne ordentligt...kanske han smekte henne...eller kanske stod hon böjd från honom en bit in och skrek åt någon, han går dit, sträcker sig in så långt han når och petar henne på sidan av rumpan med batongen och säger "hallå där..titta på matchen istället"...
Människor är bra dömande....

Bitte - Administratör2012-02-02 07:55
Antal inlägg: 24199

Så bra att hao reagerade och anmälde för det är INTE ok att som kvinna bli behandlad på det visset , sedan borde dessutom en polisman i tjänst ha bättre omdöme ..

Vars eller vad jag tittar på om jag är på hockey eller annat är dessutom min ensak och inte polisens

Bitte

-Delika-tess2012-02-02 08:24
Antal inlägg: 1968

Att kalla någon "lilla gumman" är en av härskarteknikerna och dessutom helt onödigt. Nedvärderande rakt!
Hur han gjorde med batongen har jag ingen aning om, men polisen har väl någon form av regel för hur och när den ska användas...?

joråsatt2012-02-02 08:58
Antal inlägg: 241

Delika-tess och gnill sätter precis rätt ord på det här!

wildman2012-02-02 09:19
Antal inlägg: 3860

"(män tycker sig ha rätt att kladda på ens kropp, använder härskartekniker, är nedvärderande) "
Fast jag skulle ju uppskatta om ni inte var så generaliserande också. "Män" är inte en heterogen grupp, och jag står inte på något vis överhuvudtaget bakom ett sådant beteende....

wildman2012-02-02 09:20

Vad gäller polisen så tycker jag det låter som ett riktigt svin. Även om inte handlingen var så extrem så skriker den ju ut hur hans kvinnosyn kan tänkas vara...

wildman2012-02-02 09:20

Och som redan sagts, att han var polis i tjänst gör det hela än värre.

wildman2012-02-02 09:23

"Om man inte var där och vet exakt hur det gick till...hur kan man då sitta och bestämma att det var si eller så??? Kanske han daskade till henne ordentligt...kanske han smekte henne...eller kanske stod hon böjd från honom en bit in och skrek åt någon, han går dit, sträcker sig in så långt han når och petar henne på sidan av rumpan med batongen och säger "hallå där..titta på matchen istället"...
Människor är bra dömande...."

Håller till viss del med dig, men oavsett så är det ju ett olämpligt beteende som innehåller någon form av fördömande. Han hade ju rimligen inte att göra med vad hon tittade på eller inte...

bobo flux2012-02-02 09:42
Antal inlägg: 11371

"skblole ser ju inga strukturella olikheter i hur kvinnor och män behandlas vill jag minnas från tidigare trådar. Åh vad jag önskar att skblole fick prova på att vara tjej för en vecka och upptäcka skillnaden. Det är precis sånt här som är strukturellt och återkommande (män tycker sig ha rätt att kladda på ens kropp, använder härskartekniker, är nedvärderande)."

Gnill, lite OT kanske, men jag ser det inte som strukturellt återkommande, iaf inte i Sverige. Även om problemet fortfarande är utbrett, så är det snarare fragmentariskt förekommande som jag ser det. Sverige har bland annat specialdesignade lagar som skyddar kvinnor mot fridskränkning och diskriminering, och det förs en vid och öppen debatt i ämnet. Majoriteten av kränkningar som män utför mot kvinnor sker väl inom hemmets fyra väggar, just för att det svenska samhället inte accepterar det?

Jag menar inte att vi är framme vid målet än (och om målet är en nollvision så når vi nog tyvärr aldrig dit), men i Sverige har kränkningarna gått från att vara strukturellt existerande till att "enbart" ligga på en attityds- och värderingsmässig nivå, en nivå som rent allmänt också betraktas som unken och föråldrad. Dessutom är kvinnor medvetna om sina rättigheter. Den här polismannen i artikeln blir ju med all önskvärd tydlighet medvetandegjord om frukten av sina handlingar.

Om en man tafsar på en kvinna i Sverige så har hon möjlighet att anmäla honom. Jämför Sverige med de samhällen där kvinnan exempelvis stenas på öppen plats inför allmän beskådan på grund av att hennes man har varit otrogen. Där kan vi prata strukturellt förtryck och nedvärderande särbehandling.

Delicious - Ej medlem längre2012-02-02 09:49

Varför ska vi jämföra Sverige med länder där kvinnor stenas? Bara undrar.

gnill2012-02-02 09:50

Män är inte en heterogen grupp, det stämmer. Men det finns vissa beteenden som t ex män som grupp (det betyder inte alla individuella män) gör i det här fallet. Män klappar oftare kvinnor i rumpan, tar henne på brösten och vräker ur sig nåt nedsättande än vad kvinnor gör så gentemot män. Det är det jag menar med strukturellt. Återigen det betyder inte varje enskild man. Och det trodde jag var uppenbart.

Just nu sitter jag och gör en kursuppgift. Jag analyserar en slumpvis utvald tidning (råkade bli gårdagens DN, 3 delar, det redaktionella materialet). Resultat:

Bilder som visar kvinnor: 38
Bilder som visar män: 79
(Förstasidornas bilder: Totalt 5 män och 1 kvinna.)

Bilder framställda av kvinnor totalt 14
Bilder framställda av män totalt 48

Reportage skrivna av kvinnor 25
Reportage skrivna av män 50

Jag tror inte att det betyder att DN:s ledning vill vara ojämlik eller så, det är bara det att det ser strukturellt ut så här (en kvinna är lika med en halv man typ) och det är ett mönster i vårt samhälle, och vi är så vana vid det att vi blir ganska blinda för det.

Gautama2012-02-02 09:51
Antal inlägg: 6854

Om jag ska frångå mitt första inlägg som givetvis var ironi för de som inte förstod det. Det är inte okej för en polis i sitt yrke att kalla någon för lilla gumman, det är sagt i en nedvärderande anda kan man förstå.
För övrigt så är ju polisen i Solna kända för sitt brutala sätt att hantera publiken, det är flera incidenter som skett där. Bra att allmänheten anmäler så de vet att de har ögonen på sig.

Delicious - Ej medlem längre2012-02-02 09:53

"Majoriteten av kränkningar som män utför mot kvinnor sker väl inom hemmets fyra väggar, just för att det svenska samhället inte accepterar det?" Önskar att du hade rätt. Men ingen är intresserad av när kvinnor blir kränkta på detta sett, det ser vi ju exempel på i denna tråd. Folk är mer intresserade av petitesser rörande polismannens agerande. "Han ville kanske bara säga åt henne att titta" och såna vanliga (!) ursäkter. "Han ville bara" "Han kanske"..

gnill2012-02-02 09:56

bobo: strukturellt, jo. Redan i skolan (har du barn i skolåldern så vet du kanske det) "ofredar" killarna tjejerna genom att rycka upp dörrar till omklädningsrum och duschar, kommentera deras kroppar etc. Jag säger inte att kvinnor/tjejer är _bättre_ än män (tjejer kan förtrycka varandra rätt bra också). Men att vara tjej är i vårt samhälle lägre värderat (kanske inte i lagen men fortfarande i kulturen), hör bara hur killarna nedvärderar det "tjejiga" som barn (tjejigt = löjligt/barnsligt) och hur tjejerna beundrar det "killiga" som blir lika med tufft/coolt).

Dessa mönster skapar inte bara problem för tjejer utan också för killar. Tjejer har på ett sätt lättare att bryta sin könsroll eftersom det är lättare att välja det som är högre värderat, medan killar som gillar ... ja t ex balett, rosa, leka med barbie eller något annat "tjejigt" har svårare att göra det eftersom det innebär ett "nerköp". Som jag skrivit förr, vi har uttrycket pojkflicka, och det är ganska coolt att vara det, men en flickpojke finns ju inte i språket ens, och skulle knappast uppfattas som nåt coolt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?