Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 509 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-25 20:35 | |
![]() | När det gäller att peka och elakt kommentera andras utseende eller andra egenskaper inför sina vänner, så är det är det väl främst för att stärka sin egen grupp man gör så. Inte nödvändigtvis för att såra någon (även om det blir konsekvensen om personen upptäcker det). Om elakheten har ett syfte i sig själv så blir det ondska. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-25 20:51 | |
![]() | arbetslinjen, håller med dig | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-25 20:55 | |
![]() | Likadant har något barn varit helt sjukt elakt mot en av mina ungar,och kommer hem och är ledsna efter tröstet,så säger jag alltid och vad kan du lära dig av detta,att aldrig göra så mot någon annan,att aldrig bli lika dum som dom varitmot dig,och tillslut det är bara tycka synd om dom för dom är inte klokare en så | |
| temperance | 2012-05-25 21:11 | |
![]() | Att ge sig på funktionshindrade och barn torde väl vara själva definitionen av ondska? Jag är på Sylvias linje här - vem som helst fattar väl att det sårar när man pekar och uttalar sig negativt på det sättet? Ouppfostrad och korkad my ass, mina autistiska brukare fattar bättre än så. | |
| temperance | 2012-05-25 21:14 | |
![]() | Sen förstår jag vad apbur vill komma till och jag håller med. Det går som bekant inte att förändra andra människor, men däremot hur man förhåller sig till dem. Spela på människors dåliga samvete och skamkänslor är alltid bra, så att trycka upp ett gäng t-shirtar kanske vore nåt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-25 21:20 | |
![]() | det är ganska många som inte förstår orsak och verkan,folk är mer puckade en vad man kan tro | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-25 21:23 | |
![]() | det kanske inte går att förändra en del,men ganska många har så pass mycket vett att man kan visa dom att så här kan man också göra med sitt liv i stället för att bete sig illa och det funkar,men inte alltid | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-25 21:27 | |
![]() | Jag håller inte med. Redan som barn förstår vi avancerade sociala/psykologiska sammanhang. Vi förstår vilka människor som är över respektive under oss i hierarkin, dvs vilka människor det inte kostar nåt att håna. Att utnyttja sin position gentemot en annan levande varelse är för mig att vara ond. | |
| le-lou | 2012-05-25 21:39 | |
![]() | "Ondska är en myt uppfunnen av goda människor som förklaring till andras egendomliga lockelse" / Oscar Wilde. rätt el fel? Jag vet att jag tycker generellt att ondska är tex det som SP skriver om, människor som skadar medvetet. Samtidigt så tycker jag inte alltid att det stämmer. För övrigt rek. jag er att lyssna på det här intressanta inslaget om just ondska. sverigesradio.se/sid...el =4906208 | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-05-25 22:27 | |
![]() | Jag tycker att man devalverar begreppet ondska om man placerar alla vanliga idioter i det facket. | |
| Träsmak | 2012-05-25 22:30 | |
![]() | @Hinken: +1 | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-26 01:29 | |
![]() | Förstår er poäng, men tror också det är en fråga om att ordets "högtidlighet" känns fel för er. Jag tycker er slappa distinktion devalverar konsekvenserna för den som utsätts. | |
| SkySpy_ | 2012-05-26 02:29 | |
![]() | Förmodligen oförmåga att sätta sig in i andra människors känslor och livssituation, samt en lågintelligent tankeverksamhet, kontra självbild, grupptrycks scenario. Vi andra är normala, Jag tror det normala är bra och bäst för jag är så osmart så jag kan inte tänka ett steg längre. | |
| nyckelpigan_ | 2012-05-26 03:19 | |
![]() | Att vräka ur sig både genom att titta och verbalt är för mig mer eller mindre elakt. Ondska är något annat. Det är intressant att läsa dina kommentarer här Titti med tanke på hur du väldigt lätt bedömer andra människor här på forumet i olika trådar. Empati, förståelse, tolerans och kärlek till sin nästa är som jag tror de flesta av oss vet en mycket stor bristvara idag i vårt så kallade välfärdsamhälle. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-26 07:14 | |
![]() | Sylvia: Devalverar konsekvenserna för den som utsätts för elakt och lumpet vardagstissel och tassel, men upprätthåller skillnaden mellan det och till exempel Josef Fritzl? Förringar inget, men grader i helvetet osv. | |
| boffertomte | 2012-05-26 08:22 | |
![]() | Jag håller med Sylvia. Ondskan finns i vardagen, precis som godheten. Ondskan är inte exeptionell, den är tvärtom väldigt vanligt förekommande och omkringstående tar så lätt på den och ursäktar den, därför kan den frodas. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-26 08:32 | |
![]() | Exakt. Olika grader av samma mekanism. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-26 08:37 | |
![]() | Bra jämförelse med godheten, boffertomte. Kan inte tänka mig att man resonerar samma om den (att bara dess renaste form räknas): "Du ställde just upp på mig när jag behövde det, men det är inte godhet för du är ingen moder Theresa." | |
| DAVVAPALLE | 2012-05-26 08:47 | |
![]() | Tycker lite att det hör till ordens laddning att de inte hör till vardagsotrevligheter. "Nu drack du upp allt kaffe utan att spara något till mig, det var ondskefullt av dig, fast inte lika ondskefullt som om du hade sexmördat mig!" | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-05-26 09:12 | |
![]() | Fast godhet är ju bra (gott). Det bidrar till lycka och välmående osv. Att handla på sådant sätt att man försöker uppnå gott och där det goda har sitt egna syfte är alltså bra och det gör de flesta människor. Det är dock ytterst sällan människor handlar i syfte att uppnå ondska, även om man ofta kan (mer eller mindre ogenomtänkt och dumt) "råka" göra ont. | |