Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 9 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Poppy Björk | 2012-09-10 18:18 | |
![]() | Pensionssparar du? | |
Bazoo | 2012-09-10 18:25 | |
![]() | De som går ner i tid till låt säga 75% o stannar hemma för att ta hand om hem och barn ett antal år löper ju risken att få en kraftigt försämrad pension. Majoriteten av dessa är kvinnor. Nej. Jag vill jobba. Träffa mina arbetskamrater o göra skillnad för våra utsatta patienter. Och jag vill ha pension! | |
Poppy Björk | 2012-09-10 18:33 | |
![]() | Ja, det är väl den stora nackdelen! Är därför nyfiken om TS gör detta. | |
Maja G | 2012-09-10 18:38 | |
![]() | Jag gillar att jobba. Skulle inte vilja vara hemmafru. Är faktisk glad att TS är hemmafru. Sådana undersköterskor vill vi inte ha.. Man måste ha intresset och visst kan man utveckla sig. Jag själv har förkovrat mig väldigt mycket. Jag och mina kollegor ( nu i skolan men annars på demensboendet) gillar att jobba. Har ett stort intresse för människor och vill hjälpa och stötta våra demenssjuka och deras anhöriga så mycket det går. Att man får jobbar jul o annat. Ja, det hör ju till. Är väl kanske inte så roligt att vara ifrån sin familj, men det är ganska mysigt på boendet vid jul också. Så jäkla dåligt betalt är det inte då man är utbildad. Iof så väljer man inte att jobba i vården om man vill bli rik. Det finns de som har det värre! | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-10 18:46 | |
![]() | Bra inlägg Maja, reagerade också på det. | |
hemmafrau | 2012-09-10 18:49 | |
![]() | Poppy. Nej eftersom jag inte har någon inkomst kan jag ju inte pensionsspara. Så länge jag jobbade så gjorde jag det Maja G. Det låter så fint det du skriver, men åtminstone där jag arbetade hade vi inte alls tid för de gamla. Det var bara stress och iväg till nästa. Inte kunde man ta sig den tid som man kände att de boende hade rätt till. En pratstund, att fika ihop osv, nej alltid kände man sig otillräcklig. Men bra att det är annat på din arbetsplats | |
Poppy Björk | 2012-09-10 18:51 | |
![]() | Har man ett väldigt krävande arbete kan ett sätt att hantera detta vara att börja intressera sig för det - om man nu inte gör det innan. Att TS inte är intresserad som hemmafru betyder ju inte att TS inte skulle bli intresserad OM hon jobbade. Sen kan man väl "gilla sitt jobb" men ogilla det vissa dagar/stunder/moment. | |
Poppy Björk | 2012-09-10 18:52 | |
![]() | Men TS - hur ska du lösa det då? | |
Moniqa4 | 2012-09-10 18:55 | |
![]() | Jag har varit hemmafru i 10 år och ångrar inte en dag. Jag hade ett väldigt socialt liv och älskade att uppfostra mina egna barn. Jag är förskollärare. | |
recidivfara - Ej medlem längre | 2012-09-10 18:55 | |
![]() | Jag var hemmafru i 6 år. Det var underbart. Nu vill jag dock jobba. | |
palandi | 2012-09-10 19:17 | |
![]() | Jag har varit hemmafru i sex år och trivs underbart bra med det. Både jag och min man är väldigt nöjda med det, vi anser att det ger både oss och våra barn en stabil och lugn vardag. De sover så länge de behöver om morgonen och behöver inte ryckas upp 6.00 eller dylikt. De har mamma som uppfostrar och inte fröken. Och jag är så otroligt nöjd med att vara med på alla deras utvecklingar och upptäckter. Till skillnad från mina vänner som får höra från dagispersonal vad som skett och hinner knappt se barnen och är större delen trötta och stressade. Min man tycker ju att det är bekvämt också, han behöver inte göra ngt hushållsarbete, det är i regel klart när han kommer hem. Vi prioriterar bort vissa saker, och väljer detta liv i stället. | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-09-10 19:23 | |
![]() | Hoppas att ni hemmafruar pensionssparar en del av makens lön till er själva. | |
le-lou | 2012-09-10 19:33 | |
![]() | varför är det för fel att vilja vara hemmafru? jag skulle inte vilja vara det, inte en längre tid iaf. Eller jo, om vi blev stenrika, för då skulle jag kunna "jobba" med det jag verkligen vill..dvs jobba med min hobby = glad och rik hemmafru. De som inte vill jobba - låt dem. Så länge de blir försörjda av någon annan än mig så skiter jag i vilket. | |
Incidental - Ej medlem längre | 2012-09-10 19:59 | |
![]() | Skulle passa mig att vara Hollywoodfru, snajsigt värre. | |
mishizaki | 2012-09-10 20:23 | |
![]() | Tänk en värld: där arbetsmarknaden var sådan att den stod och väntade på kvinnliga anställda med smaskiga jobberbjudanden, tjänstebil, traktamenten, härlig arbetsgemenskap i ett härligt kvinnogäng som drar ut på affärsluncher kanske med en golfrunda. Och där män inte eftertraktas på samma sätt därför att man kan aldrig lita på om de vabbar eller inte. | |
temperance | 2012-09-10 20:39 | |
![]() | Sen låter det på vissa som att de är bättre föräldrar för att de är hemma med sina barn. Det kan man ju också diskutera. | |
seppa | 2012-09-10 20:58 | |
![]() | Hemmafru .... ingen som vill ha en hemmaman? | |
Sote | 2012-09-10 21:00 | |
![]() | Men om nu er man väljer att vandra vidare efter typ 20 år eller kanske trillar av pinn - vad fasen gör ni då? Det är skitsvårt för en kvinna i medelåldern som blir arbetslös att hinna ett nytt jobb ( män också för den delen) hur svårt ska det då inte vara för ensom varit hemma i tjugo tretti år? Vad tänker man leva av om man blir ensam? Någon sorts plan måste man väl ändå ha? | |
Sote | 2012-09-10 21:09 | |
![]() | Temperance - håller med. Någon skrev att destas barn hade blivit sålugna o trygga barn men det där tror jag inte har med hemmalivet att göra. Mina unar är också trygga ordentliga och fina unga män och dom har haft barnomsorg sedan dom var ett år. Hur barnen blir beror på så många saker och jag tror inte att det i första hand är det bästa att gå hemma med mamma eller pappa hela dagarna. Vi lever ju i ett sånt samhälle nu att dom flesta barn går på förskola så det kan ju bli rätt ensamt att inte ha andra kompisar än syskon och föräldrar. | |
mishizaki | 2012-09-10 21:22 | |
![]() | Om hemmavarande barn blir otrygga i de barngrupper de kommer till och har svårt att anpassa sig, då står man knappast och skryter om att ha gjort valet att vara hemmafru. | |