Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 824

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-11-17 20:11
Antal inlägg: 37631

tummskruvar hängning giljotin,lite längre fram därnkte man häxor och drog barnen under stubbarna i skogen jo det var bättre förr

Hundöra - Ej medlem längre2012-11-17 20:17
Antal inlägg: 65

Dagens häxor håller nog inte med, ttiittii.

jonisk - Ej medlem längre2012-11-17 20:18
Antal inlägg: 7985

Att det var bättre förr är bara nutidsmänniskans romantiserade bild av en inte alltför, men lagom, avlägsen tid.

Gunilla _2012-11-17 20:33
Antal inlägg: 4425

Jag undrar snarare varför det inte blir betydligt mycket bättre med tiden, så upplysta och förståndiga som vi är numer...

Å andra sidan är mitt "förr" när jag var barn - och då var det mesta sorglöst, safe och simpelt.

crooked rain - Ej medlem längre2012-11-17 20:35
Antal inlägg: 6334

De flesta minns tiden då de växte upp som sorglös. Det är därför den kallas barndom.

jonisk - Ej medlem längre2012-11-17 20:38

Och med nutidsmänniska menar jag såklart den som lever nu; oavsett när.

Vendela342012-11-17 20:42
Antal inlägg: 145

Om jag säjer att det var bättre förr så kastar ni er fram och drar in 1400-talets hemskheter.Att det ska vara så svårt att hålla diskussionen på en rimlig nivå.
Visst fanns avarter även på 50-60talet men INTE i den utsträckning som idag. Där jag bor går att läsa om överfall och misshandel VARJE dag. Här går äldre människor inte ut efter mörkrets inbrott.

Skulle vara intressant att höra ni äldres erfarenheter och åsikter.
Som jag sagt tidigare - ni unga har inget att jämföra med - ni har vuxit upp i detta dagens samhälle och vet inte om något annat.
Det är också skillnad på att bo i bonnahålan och i storstaden.

jonisk - Ej medlem längre2012-11-17 20:44

Ja, här också. Jag tror inte det var bättre förr, generellt, i bästa fall går det fram och tillbaka.

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-17 20:45
Antal inlägg: 37631

ok då tar vi 50-talet en tv kanal,barn aga ungar som bodde på barnhem sjukvården var obefintlig,bebisar opererades utan bedövning,alla mammor var spis slavar,så kan vi ta tandläkarsadisterna med dåtidens remdrivna tandläkarborrar,nä det var inte bättre på 50-talet

toonfisken2012-11-17 20:48
Antal inlägg: 732

Fruktansvärd händelse ! Stackars kvinna ! Men , det ÄR oklart om det fanns vittnen . Mörkt , regnigt och en "bakgata" troligen skrek hon inte heller .
Hoppas verkligen att hon kommer över det

Gunilla _2012-11-17 21:24
Antal inlägg: 4425

"därför" crooked?

hundbiten - Ej medlem längre2012-11-18 00:10
Antal inlägg: 2225

www.tv3.se/efterlyst...sg %C3%A4ng

Vendela342012-11-18 00:29

Men ttiittii - nu blir jag besviken. Bättre kan du!
Alla mammor var spisslavar, säjer du. Kategorisk är bara förnamnet vad gäller dej.
Du tar fasta på att det bara fanns en tv-kanal. Det är ju just bl.a. det som får mej att tycka att det var bättre förr!
Vi slapp datoriseringen!!
Utbrändhet existerade inte - visst man arbetade och slet men stressade inte.
Då hade vi fyra tandkrämer att välja på - inte som idag 35 olika.
Vi hoppade hage på gatan där kanske fem bilar kom körande på en hel dag.
Våra föräldrar vågade släppa ut oss att leka.
Barn bodde på barnhem skriver du. Ja, idag bor dom i fosterhem och det är ingen garanti för god omvårdnad har vi ju sett senast i dagarna med fallet med den 60-åriga fosterhemspappan.
All denna pedofili och incest vi har i dagens samhälle - vad beror det på? Förekom säkert förr också men INTE i samma utsträckning som idag.
Ja, fick jag tillbaka 50-60talet så gapar jag gärna stort inför den remdrivna tandläkarborren!

blue_moon2012-11-18 00:34
Antal inlägg: 9713

Instämmer, Vendela. Fast den gamla tandläkarborren vill jag helst slippa. :)

bobo flux2012-11-18 01:15
Antal inlägg: 11371

Jag vet inte om det var bättre förr, däremot tror jag att det latent fanns betydligt striktare sociala ramar och normer i samhället jämfört med vad det gör idag. En effekt av liberaliseringen de senaste decennierna är nog att människors personligheter - på gott och ont - har ett helt annat spelrum idag jämfört med de homogena och snäva strukurer som fanns för 50-60 år sen. Det är naivt att tro att enbart människans goda sidor får näring av sådan valfrihet och utvidgade gränser.

Fiemamma22012-11-18 07:17
Antal inlägg: 35

Tror civilkurage försvinner just i sådana här situationer. "Skyddade" hunden och fick stryck. Då e man nog inte så hjälpsam längre. Här på vårt område springer barn i från andra kulturer och sparkar på katter ena säsongen av året o andra igelkottar. Här säger man ifrån för att visa just barn att det e fel. Mina barn får aldrig i livet plåga ett djur o framför allt inte i grupptryck vilket jag tror gör att det bli vanligare, annars vore det ganska så chockerande att se ett ensamt barn sparka slå lr dylikt på både, hund, katt o igelkott? Lr? Civilkurage?! Ja det försvinner om man blir attackerad på annat, jag tjatar än och får mordiska blickar efter mej, fick äggade fönster och svordomar efter mej. Jag fortsätter för kanske mina barn en dag kan visa civilkurage för att jag inte gav upp? Det handlar ju om chockerande agerande utförda av barn. Mina barn ska iaf veta att det e fel o att man hjälper allt levande liv.!

CrazyQ2012-11-18 08:37
Antal inlägg: 602

Vendela; det du skriver om pedofiler och incest, att det inte förekom lika mycket, där har du fel!
Skillnaden är att då pratades det aldrig om såna saker. Det tegs ihjäl, av de som utsattes.
Varför det uppfattas som om det ökat massor, är ju för att idag är vi mer upplysta, barn vågar berätta och våldtäkter anmäls.

Ang. den gamla damen och händelsen, så är det fruktansvärt!
Kan säga att det är stor skillnad på människor i södra Sverige och här uppe i Norrland där jag bor.
Aldrig att folk här skulle bara stå och titta eller vända bort blicken, dom skulle ingripa!
Hoppas verkligen att hunden inte kom till skada och att den gamla damen kryar på sig snabbt!

Själv har jag ingripit då 5 killar brutalt misshandlade en annan kille efter krogbesök. Jag var helt ensam och jag är bara en tvärhand hög, men djäklar att adrenalinet kokade!
Ringde först 112 och larmade och gick sedan emellan som en bulldozer!
Jädrar anacka så arg jag var!
Killen hade troligtvis fått hjärnskalning och fick sy ett sår på kinden.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-11-18 08:56
Antal inlägg: 1268

"Det fanns inte en människa i närheten. Det var mörkt ute och det regnade och blåste, säger hon."

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-18 09:14
Antal inlägg: 31064

He he, folk här i tråden lade till lite information som saknades helt enkelt (människorna som bara stod bredvid utan att ingripa) . Ett exempel på hur vittnen kan förvränga en historia genom att återberätta det förväntade istället för det som exakt inträffade. :)

Vendela342012-11-18 09:37

CrazyQ;
Nej, där är jag övertygad om att du har fel.
I dagens samhälle med teknikens hjälp får dessa avarter grogrund för sina abnorma böjelser.
Jag säjer INTE att det inte förekom varken pedofili, incest, misshandel förr men det har eskalerat till orimlighet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?