Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 711 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-14 14:53 | |
![]() | Våldtäkt handlar om att ta sig rätten till någon annans kropp. Det gör kastrering också. Är ni för dödsstraff också? | |
| BlackMirror | 2013-01-14 14:54 | |
![]() | Det är fortfarande människor det handlar om. Kan inte se hur det skulle lösa grundproblemet. Två fel gör inte ett rätt. Kastrering är ett övergrepp det också om den inte är frivillig. | |
| BlackMirror | 2013-01-14 14:55 | |
![]() | jonisk, precis min tanke! | |
| Måns_E | 2013-01-14 14:57 | |
![]() | Hur kan man vara så naiv så att man inte tror att det finns oskyldigt dömda i svenska fängelser? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-01-14 14:57 | |
![]() | Har man våldtagit någon, vad har man gjort då mot offret? Har inte en sådan människa förbrukat sin synpunkt om huruvida han har omdöme nog att avstå från att göra om det igen, eller om någon annan ska se till att det inte kan upprepas. Jag är inte för dödsstraff men det hör inte ihop med kemisk kastrering tycker jag. | |
| marmotte | 2013-01-14 14:57 | |
![]() | Kastrering utan att våldtäkt begåtts är jag strikt emot. Jag tycker det ska vara en slags recidivprevention. Om jag vore för dödsstraff hade jag väl inte tyckt att kastration var nödvändig. Både-och känns som overkill. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-01-14 14:58 | |
![]() | Jag tror inte att man blir dömd för våldtäkt utan bevis, nej. | |
| Måns_E | 2013-01-14 14:58 | |
![]() | Är du för någon slags rättspsykiatrisk vård av alla sexförbrytare 125478? För du kan väl inte på allvar förorda livstids fängelse för samtliga sexförbrytare? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-01-14 15:00 | |
![]() | Ja, kanske det vore det bästa med tvångsvård. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-14 15:01 | |
![]() | Både dödsstraff och kastrering är irreversibla ingrepp och fråntar dig rätten till din egen kropp; alltså samma brott som brottet i sig, men statligt sanktionerat. Det är fel tycker jag. Frågan om dödsstraff var inte kopplad till just våldtäkt, utan en parallell. Och både kastrering och dödsstraff är ju bara korkat, var kom det ifrån? | |
| Måns_E | 2013-01-14 15:01 | |
![]() | Nu har väl i o f s folk blivit dömda för sexualbrott i modern tid på ganska svaga grunder (där man mer har gått på indiciekedjor än starka tekniska bevis), dessutom så förekommer det till och med att oskyldiga döms för brott även när det finns stark teknisk bevisning som DNA mm. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-14 15:07 | |
![]() | Jag tycker det är naivt att tro att det är k*ken som är det stora problemet i att förhindra våldtäkt, snarare än den sjuka hjärnan bakom. Vad ska man göra med kvinnor som våldtar; sy ihop? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-14 15:11 | |
![]() | Jag tycker fallet Thomas Quick är ett ganska glasklart exempel på att rättssystemet inte alltid är 100%. Vi kan nämna fallet Joy Rahman också (8 år). Även mannen i Skåne (minns tyvärr inte namnet) som blev dömd till flera års fängelse för våldtäkt på sin tonårsdotter. Efter ca 1 år bröt hon ihop och erkände att hon hade ljugit om allt efter ett bråk med sin pappa. Bara några få exempel på hur rättssystemet ibland kan haverera.... | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-01-14 15:11 | |
![]() | Den kan vara en del av problemet, driften alltså och det är naivt att tro att driften hos tex pedofiler inte är ett stort problem, och en del av behandlingen kan nog vara att göra något åt den. Och sen ska man inte släppa ut dem så lättvindigt som sker idag. Finns åtskilliga återförbrytare som borde vara inspärrade livet ut. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-01-14 15:14 | |
![]() | Qvick är väl sannerligen ingen oskyldig ängel. Vad gäller Joy så friades han, ja, men ingen annan har fällts för brottet och personligen tror jag det handlar om juridik inte om en faktisk oskuld. | |
| bobo flux | 2013-01-14 15:15 | |
![]() | 125478, om vi nu ska vara lite hypotetiska... Ponera att någon oskyldig döms till följd av falsk tillvitelse och kastreras. Vilket straff tycker du att den ljugande parten ska ha när det sedan visar sig att den dömde var oskyldig? | |
| Måns_E | 2013-01-14 15:16 | |
![]() | De flesta personer som är dömda för övergrepp mot barn tycks inte begå nya sexbrott efter avtjänat straff. Om det är ett tecken på att man är för "lättvindig" idag eller något annat kan man ju fundera över. | |
| Måns_E | 2013-01-14 15:17 | |
![]() | Quick är oskyldig till de brott som han sitter på Säter för. Det ser jag inte ens som spekulationer, utan obestridlig fakta. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-14 15:18 | |
![]() | Tycker inte man rakt av kan jämföra pedofili och våldtäkt heller, som apbur var inne på tidigare är det nog inte samma "drifter" som ligger bakom. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-14 15:19 | |
![]() | När ni ändå är inne på kastrering vid våldtäkt är ni då medvetna om att Sverige har en av de hårdaste vinklingarna på våldtäkt? Jag menar inte att vi bör lätta på den men en av anledningarna till att Sverige ligger i topp i denna tragiska statistik (63,5 per 100,000) i Europa är just att benämningen för våldtäkt är ganska vid. Den går alltså långt förbi "ett fullbordat samlag" så det är ju andra psykiska aspekter som spelar in som tex Jonisk och andra har nämnt här tidigare. Ska vi tala om kastrering i dessa fall bör vi även överväga tex amputering av armar osv.... | |