Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 526 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-07-08 15:19 | |
![]() | Undertonen i det första inlägget är obetalbar ... "Varför är män generellt så dåliga på introspektion och att vara ensamma?" Hur kan man ens värdera förfarandet i termerna "bra" och "dåligt" när det handlar om agerandet efter en separation? TS talar ju därmed om att män gör på ett visst sätt och att det sättet inte är det korrekta ... Hybris? För det är väl ingen hemlighet att männen utgör ungefär hälften av människorna på jorden? | |
| bobo flux | 2013-07-08 18:31 | |
![]() | Ja, jag släpper den biten jag med då nu när jag uppnått något som kan liknas vid forumfrid. Jag har erfarenhet av män som grubblat för sig själva före, under och efter en separation och där har det inte varit några större skillnader mer än att grubblandet under en tid efter separationen har varit riktat mot just den processen. Sen har jag sett kvinnor som avverkat män som kött på löpande band i samma situationer. Själv är jag en ovaccinerad gatukorsning av nästan alla sätt att hantera konflikt och separation på. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-07-08 18:42 | |
![]() | Hej. Min erfarenhet säger mig att kvinnor pratarpratarpratar, män tiger och skaffar sig något nytt att fokusera på. Varför är män generellt så dåliga på introspektion och på att vara ensamma? Känns som om första bästa varelse på två ben duger. Behöver män mer bekräftelse än kvinnor, eller kanske bara en annan slags bekräftelse? Vad tycker ni? Funderingar/erfarenheter? Jag tror inte att män är sämre på introspektion. Kanske svårare att vara ensamma. Det finns forskning som säger att män mår sämre än kvinnor efter en skilsmässa. Hemlöshet, drogberoende och alkoholism drabbar fler män efter en separation. att snabbt hitta en ny partner är inget som killar gör oftare (gissning). Jag tror att killar är sämre på att tala om känslor än tjejer generellt. Samtidigt tror jag att varken män eller kvinnor överlag är bra på att uttrycka vad de känner på ett precist och specifikt sätt. Det blir luddigt. det gillar killar inte. Men det behöver inte vara luddigt. det är möjligt att att vara konstruktiv även när det gäller känslor: www.fnvc.se/nvc/ Sen tycker jag mig minnas att TS själv har sagt att hon ofta dras till tysta, starka män, eller något i den stilen. Då verkar ju frågeställningen inte så överraskande. | |
| bobo flux | 2013-07-08 18:52 | |
![]() | Kan ju lägga till att jag har upplevt extremt orationellt och opragmatiskt beteende hos både män och kvinnor i konflikt- och separationssituationer. Det mesta i professionen, men även ett och annat exempel privat också. Känns svårt att dra några generella slutsatser utifrån det. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-07-08 19:41 | |
![]() | Markoolio, fel av mig. Alla sätt är lika bra och alla människor är lika fina. När vi nu konstaterat det kan vi kanske återgå till diskussionen. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-08 19:55 | |
![]() | jag tror att det är viktigt att bråka i ett förhållande lite hela tiden,lite dagligt bråk är bra,att tiga i perioder är inte bra för någonting,igentligen tror jag inte att det är någon skilnad på kvinnor och mennens sätt att lösa konflikter,Tycker människor är ofta konflikt rädda,och dom som säger att dom lever i ett perfekt förhållande brukar vara dom som skiljer sig först,Vi bråkar ofta Vi diskuterar hett,Folk brukar fråga mig hur vi kan ha varit tillsammans så länge,jag brukar svara för att vi bråkar så mycket.känner inte igen att män och kvinnor är olika på det planet | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-07-08 19:55 | |
![]() | Ytterligare: Jag ser få människor öht som är bra på att kommunicera sitt inre till andra med ett bra resultat. Ilska, sorg och andra obehagliga känslor jag har blir "den andres" fel och ansvar. Ingen orkar höra på skuldbeläggande gnöl om man inte medvetet har gjort något fel mot någon annan. Färdigheten att tala om för andra hur man vill bli behandlad är underskattad. Det finns inget dubiöst i att säga vad man tycker om och inte. Tvärtemot gör det det lättare att umgås. Man slipper att försöka läsa andras tankar - och slipper förvänta att andra läser ens egna. Det säger sig självt att man gör bäst i att tala ut innan man har blivit förbannad, ledsen eller något annat. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-07-08 19:56 | |
![]() | Äh, kvinnor vill ju vara olyckliga, det är väl allmänt känt. Vad har ni i ert mentala inre att göra annars? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-07-08 19:59 | |
![]() | Hihi | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-07-08 20:12 | |
![]() | Hej Sylvia, jag vill först beklaga att du råkar ut för så mycket drummelmän. Min personliga erfarenhet från mitt liv och närmaste omgivning är att män inte har bråttom att kasta sig in i ett nytt förhållande. Ibland är det så men ofta kan de förbli singel under långa perioder, kanske i samband med ökat intag av alkohol och droger som tröst. Sättet att hantera separationer och andra kriser verkar variera mycket hos bägge könen, även hos samma person från gång till gång. Att kvinnor är mera benägna att prata och tjata sig igenom kriser kan jag hålla med om. Sen tänker jag att män i regel har ett mera aggressivt eller destruktivt sätt att bearbeta kriser. De har lättare att ta till våld, vara störiga och överdrivet macho eller skada sig själv genom missbruk, vansinnigt mycket övertidsjobb och genom att allmänt missköta sin psykiska och fysiska hälsa. Kvinnor verkar oftare söka hjälp hos omgivning eller expertis. | |
| xxxANxxx - Ej medlem längre | 2013-07-08 21:16 | |
![]() | jag trodde att samtalsämnet i huvudsak handlade om enbart mäns och kvinnors sätt att allmänt uttrycka sig som människor?? Men Enligt vad jag hittils läst angående om mäns och kvinnors sätt att kommunisera, så verkar detta mest handla om gällande kommunikationen i en separation mellan man och kvinna. Och personligen så kan jag inte förstå hur man överhuvudtaget kan fortsätta att ha känslor kvar för en partner som väljer att plötsligt dra,hitta någon annan.. drar en av parterna i ett förhållande,så är det väl ändå ett bevis för att den som vill separera inte känner någon kärlek längre till den andre parten..Hur fan kan man då fortsätta känna saknad och kärlek till den som själv väljer att lämna ett förhållande!!??Jag skulle då aldrig kunna känna kärlek igen till någon som visar såna känslor en ggn.!! då försvinner min kärlek också på en endaste ggn.!!jag menar 1 ggn. är 1 ggn. för mkt.. då är de bara dra.. för då är det inte äkta kärlek ändå så? Jag skulle varken sakna eller ta emot någon igen som tillfälligt velat pröva sina vingar på annat håll, eller en partner som garderar upp sig med att känna av känslorna hos någon annan samtidigt, och sedan tro sig få komma trånandes tillbaka..never in my life kan jag bara säga. för då är min kärlek redan slut och förstörd till en sådan parner!! En störstövel i röven bara och uuuut från mitt liv..de är vad jag skulle känna.. så handfast är jag i mina känslor och åsikter..ingen leker med mitt hjärta i ett förhållande!!! Och iövrigt de här med kommunikation kvinna eller man? så är det bara så att ingen retar sig på hur den andre parten uttrycker sig om man gillar varandra känner kärlek till varandra.. | |
| xxxANxxx - Ej medlem längre | 2013-07-08 21:28 | |
![]() | Och vill tillägga att om jag är singel som person, och känner kärlek till någon djupt från hjärtat, och denne person ger mkt kärlek tillbaka, men samtidigt nämner andra kvinnor som nåt som denne verkar ha kontakt med på nåt sätt som verkar oskyldigt,men som inte är oskyldigt!! då är inte den personen rätt man för mig kan jag säga. Han har redan satt sin sissta potatis i mina känslor iaf. En partner som verkligen är intresserad med äkta kärlek, nämner inte andra kvinnor mitt i en samtalskontakt! inte med mig iaf. så jag sållar fort bland kålrötter och nötter..jag väljer partner efter hjärta och hjärna..så är det..! Och jag sörjer inte för någon som vänt mig ryggen..han är inte värd att sörja över.. | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-07-08 21:38 | |
![]() | Vilken tur att du har en sån kontroll över dina känslor! Jag har en varm plats i hjärtat till "alla" mina ex sen att kärleken inte fungerade är en annan sak,jag kanske väljer att avsluta förhållandet av olika anledningar..jag kan inte välja att NU skall jag inte älska dej längre så dra dit pepparn växer | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-07-08 21:38 | |
![]() | He he, xxan, jag behöver dig som mental coach. Vad tar du i timlön? :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-07-08 21:39 | |
![]() | Jag är som drifting i det avseendet. Dock lite mindre vältränad. | |
| Sote | 2013-07-08 21:54 | |
![]() | Håller med drifting. Hur kan man bara sluta att älska någon bara för att man blir förbannad? Kärlek är ju faktiskt ingenting man kan styra över hur man vill, då är det helt enkelt inte kärlek. Tror man att man kan styra känslor, sätta på och stänga av , då har man mycket kvar att lära. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-07-08 21:59 | |
![]() | Tänk om livet vore så enkelt ändå, att man bara stänger av känslor och byter ut människor hur som helst... Nej, man får nog vara tacksam för att man inte är en sådan robot. | |
| kicki56 | 2013-07-08 22:01 | |
![]() | Tycker att drifting verkar vara en klok ung man håller med dig | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2013-07-08 22:16 | |
![]() | drifting är klok, håller med där. Jag kan älta i det oändliga över en förlorad kärlek....... som en del här vet....... saknar så att jag går sönder och det utan att tjattra med andra än mig själv. | |
| blue_moon | 2013-07-08 22:23 | |
![]() | xxxAN har kanske älskat "för mycket", blivit illa behandlad och grymt sviken. Då kan man nog reagera med bitterhet och stänga av i självförsvar. | |