Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| brava | 2013-11-02 21:34 | |
![]() | Rasist, sexist, ateist, etc. är etiketter vi sätter på grupper för att det är bekvämare att generalisera. Det tråkiga är att i verkligheten så är vi inte ett dugg hjälpta av att ha gjort såna grupper av folk. I mötet människa - människa så är det två individer som möts och alla etiketter hindrar bara att en förutsättningslös kontakt etableras. Men detta är något vi alla gör så i viss mån är vi alla smygrasister. En störande avart är folk som är så ängsliga att bli betraktade som rasister att de tenderar att tolerera vad skit som helst bara för att det kommer från en person med ickesvensk etnicitet. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-11-02 22:50 | |
![]() | Jag är förvånad över att de som bestämmer kvoterna för vår invandring verkar bortse från att det är fullt mänskligt att känna sig tryggast inom sin egen kultursfär. Detta ser man i beteendet hos både nya svenskar och gamla (jfr exemplet med Muhammad som inte får jobb). Det som ofta kallas rasism och har att göra med ängslighet och rädsla för det okända, är djupt rotat i de flesta av oss. Det välkända känns tryggare. Jag säger inte att detta är bra eller dåligt. jag tycker att man bör ställa sig frågan - varför känner så många sig otrygga i Sverige idag? det är inget fel med invandring - men att låtsas att den inte har konsekvenser (positiva och negativa) är fel. det är inte sakligt att kalla någon rasist på grund av att personen önskar mindre invandring - jag tycker att det sker ofta. om vissa människor känner sig otrygga på grund av "för höga kvoter" - varför tas inte detta på allvar då? jag tycker ofta att tonen är hård mot de som opponerar sig. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-11-03 05:08 | |
![]() | jag tycker vi har kommit långt,Lisa lomg skrev:i dagens läge kan man inte öppna munnen utan att bli kallad rasist,BRA ni som måste öppna munnen och säga något nedvärderande om människor med annan hudfärg,Håll munnen bara stängd | |
| fiddå | 2013-11-03 06:40 | |
![]() | vi är många i sverige som är arb. lösa många söker samma arb. där var kanske en mohammed o 200 kalle o nisse. arbgiv. tar de med bäst meriter o utbild. o som passar bäst in på arbetet. tycker inte man ska säga jämt rasist. om mohammed nu fått arb. o inte kalle el nisse vad kallas det då. alla vill ha arb. | |
| ingson | 2013-11-03 07:22 | |
![]() | ttiitti Självklart får man säga något nervärderande om folk med annan hudfärg men inte pga | |
| jellyflower | 2013-11-03 07:53 | |
![]() | Tiitttiii, att öppet säga något nedsättande om folk med annan hudfärg är knappast att betrakta som smygrasism, eftersom kriteriet "smyg" då inte uppfylls. För övrigt är du är själv oerhört snabb med att skriva nedsättande saker om människor du inte förstår dig på, så du kanske inte är rätt person att berätta för andra i vilka sammanhang de ska hålla munnen stängd. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-11-03 07:57 | |
![]() | högsta grad rätt person, att gruppera in personer som sämre för dom är födda någon annastans och har en annan kultur eller hudfärg är bara för lågt | |
| boffertomte | 2013-11-03 08:00 | |
![]() | Brava: "En störande avart är folk som är så ängsliga att bli betraktade som rasister att de tenderar att tolerera vad skit som helst bara för att det kommer från en person med ickesvensk etnicitet." Det var väldigt klokt skrivet. När våldtäkter begås av personer med icke-svensk etnicitet så kan man få sig de mest egendomliga försvarstal till livs, ofta går det ut på att våldtäkten i princip inte har hänt eftersom de flesta våldtäkter begås av etniska svenskar. Folk får panik när de tror att de skulle kunna misstas för sunkiga och ofräscha "jag är inte rasist men"-svennar. | |
| LisaLong | 2013-11-03 08:07 | |
![]() | tittii va snackar du nu om???? Jag sa bara att ordet missbrukas | |
| Sote | 2013-11-03 08:23 | |
![]() | Ttiittii- du kanske känner till " den som är utan synd kastar första stenen" ? Precis som jelly skriver så är du själv oerhört snabb att döma andra människor framförallt andra föräldrar. Du kanske inte ser ner påjust invandrare men i princip alla andra och i synnerhet då andra i dina ögon värdelösa föräldrar tardu varje tillfälle du kan att slänga skit på. Du kanske ska ta och sopa framför din egen dörr innan du uttalar dig om andra. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-11-03 09:47 | |
![]() | om andra föräldrar missköter sina barn så har alla en skyldighet att göra en anmälan till soc,så du yrar sote,jag trodde du gillade invandrare sote eftersom du är gift med en men jag hade kanske fel | |
| corlini | 2013-11-03 10:01 | |
![]() | funderar ännu över muhammeds jobbansökan. innebär jobbet mycket telefonkontakt, kundkontakt, leverantörsuppdrag, skrift osv tro. att välja en med felfri representabel svenska är det smygrasism? tittar man på djupet så är det inom alla grupper oavsett när & var att den egna gruppen står närmast. jag tror det gäller allt levande från blommor till djur till människor och är således ganska naturligt och djupt rotat. att ha gått från öppet rasistiska för bara några decennier sedan till dagens demokrati och lite smygrasism är faktiskt bra jobbat och en trendbrytare. varför läggs enbart fokus på "svenssons" smygrasism och inte på rasismen hos minoriter? de är precis som "svenssons" gällande rasismen och i många andra fall värre. ska ett samhällsdilemma som tex rasism debatteras bör väl det ske objektivt och kritiskt inte bara inriktat på en folkgrupp? | |
| LisaLong | 2013-11-03 10:17 | |
![]() | titttiii men fy vilka personliga påhopp du kommer med emot Sote. skäms | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-11-03 10:27 | |
![]() | Titti: Hur var det nu med att döma andra alltifrån åsikter, utseende och rökning, till naturvårdsarbetare och afrikaner som äter människor? | |
| kryddeluntan | 2013-11-03 11:12 | |
![]() | Ttiittii, du skriver ca 20 inlägg om dagen i 365 dagar, har du inget annat för dig? Jag har då aldrig varit med om en mer trångsynt människa, läser du inte vad folk skriver till dig? Vi har smygrasism, ja, men även den omvända rasismen har tagit fart i städernas getton. " vi äger vår skola", uttryck som ger besked att svennar inte är välkomna | |
| Sote | 2013-11-03 12:45 | |
![]() | Ttiittii - har jag skrivit någonting öht som skulle ge intrycket att jag inte " gillar" invandrare? Du skriver inlägg eller startar trådar som allför ofta handlar om hur du tycker att andra föräldrar är misslyckade, konstiga, ointresserade och du grundar det på hur du ser på barnuppfostran. Några exemel är : barn som i dina ögon sitter vid datorn alldeles för sent på kvällarna, flicka som inte får nya moderna kläder av sina elaka gammalmodiga föräldrar, barn som tvingas sitta i matsalen o vänta på dom andra fast dom ätit klart på tre minuter själva, studentfirande, utlandsresor/ ungdomar, m.m Det tar liksom aldrig slut och här talar vi inte om barn som faktiskt far illa på riktigt utan sånt som i DINA ögon är fel som tex att gå i omoderna kläder. Det är verkligen ingen grund för en anmälan till soc. Ditt eget inlägg här i tråden angående afrikaner och kannibalism och din källa till det visar juninte heller direkt på en tolerant syn. | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-11-03 14:58 | |
![]() | Intressant att få inblick i hur du tänker, corlini. Trots att ansökan var skriven exakt likadant är det rimligt att att per automatik utgå från att den sökande med arabiskt namn inte behärskar det svenska språket? Jobbigt läge. | |
| Måns_E | 2013-11-04 10:13 | |
![]() | Jag förstår om man inte vill bli.kallad smygrasist, eller rasist, det är dock väldigt intressant att man ändå är så.offensiv i sina smygrasistiska uttalanden i en tråd som handlar om smygrasism. Det blir väldigt tydligt för alla andra vad smygrasism är, så rent pedagoskiskt så är det bra förstås. | |
| corlini | 2013-11-04 18:48 | |
![]() | rien, ok. då vet jag inte. jag trodde det var intervju med i bilden. har ingen aning om exemplet. men visst är det så att många förutsätter en språklig skillnad. isf är det ju fel agerat eftersom beslutet fattats på något man inte vet. men jag skulle nog kunna tänka mig att det går till så ofta. jag tycker däremot inte det är smygrasism, det är bara förutfattad mening med ett orättvist resultat. | |
| Bahoo - Ej medlem längre | 2013-11-04 18:50 | |
![]() | Och så dyker plötsligt Måns upp och hittar smygrasister överallt i tråden, helt utan belägg. Och andra stycket i Bravas inlägg känns ännu mer relevant och klokt. | |