Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 992

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Porla - Ej medlem längre2014-03-14 09:21
Antal inlägg: 1471

Hon har kanske har en usel lärare?

spongeworthy - Ej medlem längre2014-03-14 09:21
Antal inlägg: 85

Till skillnad från dig jobbar jag dagligen med elever som av ett eller annat skäl har haft det svårt med matte. Om du tänker efter har du inte uppfunnit det här med multiplikationstabeller, algebra och derivata på egen hand, utan någon har visat dig.

Mojäng2014-03-14 09:25
Antal inlägg: 115

"Om du tänker efter har du inte uppfunnit det här med multiplikationstabeller, algebra och derivata på egen hand, utan någon har visat dig."

Och menar på fullt allvar att JAG skulle ha menat att vare elev ska sitta och uppfinna/komma på multiplikationstabell, derivata och så vidare. På fullt allvar har du uppfattat att det är så jag menar? Huh?

Naturligtvis menar jag inte så och det begriper du. Ska vi diskutera som tvååringar, då vi ju lika bra sluta.

Men för den händelse att vi faktiskt, otroligt nog, är på den nivån då:

Det handlar om att utifrån den nivå eleven är på (vi säger till exempel att man just har lärt sig multiplikation) så ger det mest att eleven jobbar själv, med små "puttar" i rätt riktning när det behövs.

spongeworthy - Ej medlem längre2014-03-14 09:33

Under förra året hade jag en elev med knäckt självförtroende som var rädd att hon inte ens skulle klara ett E i avgångsbetyg på gymnasiet. Hennes farmor köpte fyra privatlektioner och vi satte i gång att jobba.

Hon ville ha hjälp med hur hon skulle _tänka_. Hon ställde hela tiden nyfikna motfrågor och polletterna trillade ner på löpande band. Vid nationella provet skrev hon så bra att en förbluffad lärare höjde henne från E till C.

Förklara hur min elev, som var gråtfärdig av lycka efter år av misslyckanden och helt plötsligt insåg att matte kan vara kul, skulle ha varit betjänt av att göra några fler misstag och eventuellt, men knappast troligt, ha kommit underfund med allt hon behövde kunna.

Mojäng2014-03-14 09:46
Antal inlägg: 115

"spongeworthy":

Vet du, nu avslutar jag den här diskussionen med i alla fall just dig och det gör jag eftersom det är uppenbart att vi talar om olika saker. Om du vill försöka förstå mig i efterhand så gör du det genom att läsa mina inlägg. Och när och om du gör det så ska du se att det inte står det som du påstår att det gör.

Ha det nu bra.

Bucket Redux - Ej medlem längre2014-03-14 11:24
Antal inlägg: 1547

När det gäller matte på den här nivån är det ofta frågan om att få "polletten att trilla ner". När den väl gjort det för en matematisk princip öppnas en helt ny liten värld full av små gåtor som väntar på att kluras ut.

Det kan självklart ske genom att studera lösningar men det är jätteviktigt att man samtidigt också får det förklarat för sig hur man ska tänka.

Jag tycker att theKurgan förklarade väldigt bra 21:12! De två delfrågorna ska formuleras om till

a) För vilket t är V(t) = 2V(0)
b) För vilket t är V'(t) = 30

"Trial and error" för att få samma svar som i facit i all ära, men den springande punkten är att lära sig förstå just denna omformulering. Och jag tycker att det är utmärkt att man ber om hjälp.

spongeworthy - Ej medlem längre2014-03-14 12:41

Mojäng, jag tror inte alls att vi talar om olika saker - däremot tycker vi olika. Alternativt menar du nåt annat än det du skriver. Jag ställde ett par frågor för att jag ville att du skulle utveckla ditt resonemang, men det var du uppenbarligen inte intresserad av.

Kloka ord från Hinken. Som vanligt.

spongeworthy - Ej medlem längre2014-03-14 12:54

Vad säger ni andra, vad är er erfarenhet; går det bättre att lära sig matematik genom att få en bra förklaring än att alla ska sitta och uppfinna hjulet själva och ta sig framåt genom att misslyckas?

Dammen2014-03-14 13:03
Antal inlägg: 646

Spongeworthy - jag tror inte ett dugg på att "uppfinna hjulet...". I just matematik anser jag att man dels behöver en klok, lugn och inte forcerad lärare och dels behöver många elever få mer tid på sig. Min man sa ofta "du har brist på ett konstruktivt tänkande" något som höll på att knäcka mig, till dess jag träffade på just en sådan lärare som jag skrev om inledningsvis. Höjde mitt C till ett Ab enligt den gamla betygsordningen. Jag gick nämligen i kompletteringsgymnasium kvällstid.

hungerstrejk2014-07-19 22:04
Antal inlägg: 524

Hej alla! Jag ville bara säga att jag klarade Matte C-kursen med ett C i betyg :-) Dessutom kom jag in på universitetet! Tack för er hjälp i mina svåra stunder ^^

kurrkirr - Ej medlem längre2014-07-19 22:07
Antal inlägg: 44

Grattis

Sote2014-07-19 22:12
Antal inlägg: 3557

Grattis, kul att forumet har varit till praktisk nytta för någon.

kryddeluntan2014-07-19 22:21
Antal inlägg: 12360

Grattis.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?