Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 385 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2014-05-21 21:33 | |
![]() | Fast jag är böjd åt att hålla med fulsnack om att ett yrke som kräver flera års högskolestudier inte kan betraktas som enkelt, om man nu jobbar med det man är utbildad för. Kanske var ett olyckligt sätt att uttrycka sig på. Roligt och stimulerande kan ju göra att man uppfattar det som enkelt att gå till jobbet men jobbet i sig kräver en del. | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-05-21 21:38 | |
![]() | samma jobb kan ju vara enkelt, svårt eller jobbigt beroende på hur mycke man engagerar sig i det. | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-05-21 21:42 | |
![]() | Självklart kan den låga lönen inom förskole- och barnskötarskrået förklaras av att det är ett yrke många klarar av och står ut med givet efterfrågan. Den enda alternativa förklaringen, att arbetare i den här sektorn är systematiskt diskriminerade, tycker jag framstår som långsökt. Sedan kan man ju såklart definiera en ''äkta'' förskollärare som en som jobbar häcken av sig och som är föreståndare för ett helt koppel av dagis på egen hand. Så här ser den (visserligen självrapporterade) lönestatistiken ut: allastudier.se/jobb-...%B 6rskola/ | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-05-21 21:45 | |
![]() | Förstår hur du menar, apbur. Men tänker ändå att man med ett jobb man har fallenhet för kan uppleva det som enkelt. Kanske fel ordval, men tycker inte man behöver dra slutsatser om att man inte anstränger sig eller att man inte passar för yrket bara för att man tycker att det är lätt. | |
| gnagel - Ej medlem längre | 2014-05-21 21:45 | |
![]() | Den bästa förskollärare jag har träffat var en kvinna i sextioårsåldern. Hon hade enorm pondus och var jätteintresserad av lärande som sådant och psykologiska processer. Detta använde hon i sitt arbete till att naturligt väva in "lagom" mycket lärande i allt barnen gjorde. Hon kändes som en talang, naturligtvis ihop med massor av erfarenhet. Hon skulle kanske ha karaktäriserat den pedagogiska delen av yrket som enkel om jag hade frågat. Däremot var hon frustrerad över skakiga personalförhållanden, dåliga vikarier, onödiga regler och politisering av förskolan mm. Räknas det in i "svårt". | |
| kryddeluntan | 2014-05-21 21:46 | |
![]() | Spelteori verkar bara vara ute efter att provocera i alla trådar. Det finns ingen substans i hennes ställningstaganden. Lågavlönad= skyll dig själv= du är inte lika smart som jag=Ditt jobb är värdelöst. Vilket sjukt resonemang. | |
| kryddeluntan | 2014-05-21 21:46 | |
![]() | Och vilken sjuk människosyn. | |
| hfranke | 2014-05-21 21:51 | |
![]() | Sjuksköterska inom ett av de mest utsatta områdena vad gäller hot och våld. Förbannat underbetald, även om det täcker räkningarna och sätter mat på bordet. | |
| spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-21 21:53 | |
![]() | Nä gnagel, räknas inte in i svårt för mig. Jag retade mig ofta på dåliga vikarier, föräldrar som ofta och helt casually hämtade sina barn 2-3 timmar för sent, m.m. men det var alltså mer retningar än stora problem. Svårt hade det varit om det förhindrat mig från ha koll på barnen, utföra aktiviteter etc. Och hej på dig kryddeluntan! Jag anar att du har en liten grudge men är inte helt säker. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-05-21 21:54 | |
![]() | Så säger hon väl inte alls? Som exempel på hur jag menar: jag är utbildad arkitekt, ett yrke som kollektivt sätt inte betraktas som enkelt. Om jag hade ett jobb som arkitekt där jag ritade verandor, kataloghus eller liknande; då skulle jag betrakta jobbet som enkelt. Om jag ritade skyskrapor, not so much. Alltså väldigt individuellt beroende på person och arbetsplats. | |
| apbur | 2014-05-21 21:56 | |
![]() | Roja, så den låga lönen beror på att yrket är relativt lätt och att kvinnor står ut med dålig lön? Finns det nåt problem med att kvinnor (mestadels) står ut med det här? Vems definition använder du dig av när du beskriver en "äkta" förkollärare som nån som jobbar häcken av sig och drar in i snitt 40? Är det din definition? | |
| gnagel - Ej medlem längre | 2014-05-21 21:59 | |
![]() | "föräldrar som ofta och helt casually hämtade sina barn 2-3 timmar för sent". Really? Jag brukar skämmas när jag är tio minuter sen. Jag har lite marginal kvar då. | |
| spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-21 22:06 | |
![]() | Jaaa då. I deras försvar ringde de ju oftast och anmälde "förseningen" men ja, lite segt när det blev en vanesak och främst ledsamt när det gällde barn som var stora nog att uppfatta det hela. | |
| kryddeluntan | 2014-05-21 22:07 | |
![]() | Hej spelteori, jag jag tjänar mer än 90% av Sveriges löntagare/ månad. Tycker bara inte om förenklingar av olika yrken och dess värden i lön. | |
| kryddeluntan | 2014-05-21 22:10 | |
![]() | Ett jag för mycket | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-05-21 22:12 | |
![]() | På ett av dagisarna som jag har några av mina barn på så turas pedagogerna om att vara sjukskrivna. Tror inte föreståndaren på förskolan är den som har det tuffast. | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-05-21 22:17 | |
![]() | apbur, ''Roja, så den låga lönen beror på att yrket är relativt lätt och att kvinnor står ut med dålig lön?'' Kvinnor? Resonemanget gäller för män med. ''Finns det nåt problem med att kvinnor (mestadels) står ut med det här?'' Ingen aning. Gör det det? ''Vems definition använder du dig av när du beskriver en "äkta" förkollärare som nån som jobbar häcken av sig och drar in i snitt 40? Är det din definition?'' Någon på första sidan, kanske fulsnack eller incidental, nämnde planering och administration som viktiga delar av en förskolelärares vardag, underförstått att detta gjorde yrket mer kvalificerat. Tänkte att det kanske var förestånderi de syftade på. | |
| siwu | 2014-05-21 22:19 | |
![]() | Har du barn på olika förskolor Vännes. Hur många? Tror inte personalen mår så bra...Svårt få en fungerande verksamhet om alla håller på så. jag är förskollärare, tog examen 2003, är väldigt underbetald då min nuvarande lön inte är så långt från ingångslönen. Tycker nog det s k a synas på lönen att jag jobbat ett tag. | |
| spelteori - Ej medlem längre | 2014-05-21 22:22 | |
![]() | Har du jobbat på samma arbetsplats sen dess, siwu? Känner en del fsklärare som har fått ganska rejäla (alltså, relativt sett) löneförhöjningar när de bytt jobb, men det kanske inte är ett möjligt alternativ för dig. | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-05-21 22:23 | |
![]() | Ja, en går sexårs på en förskola och så har jag tvillingar som är fem år på en annan förskola. | |