Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2014-06-07 16:05
Antal inlägg: 3557

Inte? Så det är utom all tvekan att just kristna är mer benägna till goda gärningar än andra? Ändå har så mycket lidande och ont utförts i just Guds namn. Tror nog att icke troende är precis lika benägna att göra gott för andra och då inte för att samla himmelspoäng utan just för att hjälp behövs många gånger.

Rultatultan2014-06-07 17:16
Antal inlägg: 2446

Gnagel nämde inte kristna som grupp. Utan organiserade troende. Och jag är benägen att hålla med.

Sote2014-06-07 22:02

Organiserade troende ? Ja ställer man samtliga troende oavsett religion i en grupp mot icke troende så visst , dom är ju säkert betydligt fler . Men oavsett antal så är det ju själva handlingen i sig jag talar om och jag menar att troende oftare har som huvudskäl till goda gärningar att så att säga samla poäng till himmelriket medan icke troende gör goda handlingar antingen för att det känns bra eller bara för att det behövs och är medmänskligt, eller båda .

kajix2014-06-07 22:50
Antal inlägg: 7767

Vad är godhet?

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-07 22:55
Antal inlägg: 37631

att inte bete sig så att man har problem att leva med sitt samvete,att hjälpa andra om man har möjlighet

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-07 22:58

Soten lilla,jag tar fullt ansvar for mitt liv och mina handlingar,jag har en fri vilja att göra vad jag vill

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-06-07 23:04
Antal inlägg: 1268

Sote: Hur många troende har sagt till dig att de gör goda gärningar för att samla poäng till himmelriket?

kajix2014-06-07 23:19
Antal inlägg: 7767

Ateister behöver inte religion för att vara goda.

Eller onda.

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-06-07 23:23
Antal inlägg: 1268

Nej, men alla behöver ju något slags moralsystem för att kunna vägleda sig i vad som är gott och ont – och är man människa så känns det alltid bra att göra gott. Då gör man gott. Det är inte svårare än så.

Real-one - Ej medlem längre2014-06-07 23:26
Antal inlägg: 223

Finns ju personer som av nån konstig anledning utger sig för att vara religiös,tillhöra nåt religiöst samfund etc. av nåt slag,med då alla dess seder och bruk som ska följas eller efterlevas i och med just en specifik tro i ett samfund eller liknande,av då alla dessa olika religiösa samfund som finns att tillgå för intresserade som vill knyta sig an detta. Men som i många avseenden brukar visa sig med att personen/personerna ifråga inte alls själv lever upp till vad de bör stå för i och med dess tro? Vissa ggr. verkar det vara så väldigt noga med hur det ska följas och efterlevas.Och ibland verkar det inte alls vara så noga plötsligt..Vad är de för sorts fejktro? Man kan ju tro att vissa går omkring med en fejkad/falsk religiös mantel som de av nån anledning gömmer sig bakom, bara för att på nåt underligt vis verka vara präktig och förståndig..och liknande!!?? Så de finns av båda sorterna även där!

Ett kännt exempel såsom Carola.Häggkvist! Där är det deffinitivt nåt som inte stämmer överens med hennes religiösa tro och hennes sätt att vara som person! Ena stunden ska hon verka så präktig..prata såå fint och mjukt, vara såå..förstående.. m.m. m.m. Och plötsligt så kan hon t.ex. tydligen bara skita i allt och köra 160 knyck med bilen,Vid ett annat tillfälle tyckte hon att hon borde väl kunna få tränga sig förbi hela den privata bilkön hon råkade hamna nästan längst bak i för några år sedan. Och hon var själv i ett privat ärende den ggn. och de visar hon ut i etern helt offisiellt? Hur fan tänker en sådan person egentligen? de kan man verkligen undra? Tror hon verkligen att hon blir ärligt trodd som en religiös person av media och andra människor i landet?
Så för mig är hon deffinitivt inte mer religiös än en icke religiös!

Så de finns många som ena stunden är religiös på olika sätt.och andra stunder inte..beroende då på hur de råkar passa in på humöret ggn. från ggn! och sånt känns inte okej och ärligt seriöst religiöst.!

Sote2014-06-08 00:05

Arbetslinjen - min personliga erfarenhet är just den att dom kristna jag levde och umgicks med gärna och ofta framhöll just sitt välgörenhetsarbete som något stort och viktigt och en väg till just himmelriket. Att se hur tex ttiittii i inlägg efter inlägg i olika trådar skriver om hur hon delar ut mat och kläder och agerar jultomte, tar hand om div människospillror är ju fint men samtidigt undrar jag över varför man måste framhålla att man gör detta ?

Det som Real one skriver om gäller för övrigt inte bara Carola människan utan det finns andra goda kristna som glatt trycker gasen i botten och enligt egen utsaga gladeligen betalar sina fortkörningsböter. Men det räknas kanske inte som ett brott eller synd. Kanske det blir det om någon skadas men annars är det kanske bara en värdslig sak.

spelteori - Ej medlem längre2014-06-08 00:08
Antal inlägg: 714

Kan vi inte enas om att det är rätt småsint att anmärka på hur och varför folk utför goda handlingar? Godhet måste liksom inte vara martyriskt självutplånande under tystnad.

samir782014-06-08 00:10
Antal inlägg: 29

gnäll!

Söndagsman - Ej medlem längre2014-06-08 00:18
Antal inlägg: 1120

Jag antar att det är bland troende som överallt annars i livet. En del har ett behov att få ett erkännande för det de gör ungefär som folk i Birkastan gärna vill ha beröm för deras inredningsdetaljer. Ett Verner Panton-tyg är kanske ungefär likvärdigt med fyra fadderbarn.

Söndagsman - Ej medlem längre2014-06-08 00:20
Antal inlägg: 1120

Min växelkurs är kanske lite off, kolla med Rioaja C panda, han har koll.

Real-one - Ej medlem längre2014-06-08 00:20

Sote: presis..

Sote2014-06-08 00:33

Spelteori- småsint eller inte, det är ett återkommande ämne när just tro diskuteras. Moral och godhet används gärna som attribut för troende och gärna då av troende själva men vad jag vet så har inte troende monopol på varken godhet eller moral. Jag tror nämligen inte alls att just detta är vanligare bland troende än icke troende och mig veterligen så finns det inga belägg för det påståendet heller.

Real-one - Ej medlem längre2014-06-08 00:45

Och det finns saker som icke religiösa kan göra,som då inte vissa religiösa etc. enligt sin t.ex. religiösa tro vill eller kan/bör göra. Men som ändå gladeligen kommer till gagn för de religiösa. Så oavsett? religiös eller inte religiös..Människan behövs för att kunna finnas till förfogande för olika ändamål/göromål i vår vardag för att det ska kunna snurra runt för alla i dess liv.

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-08 10:06

sote ,men hur kan du tro att det finns någon som har monopol på någon godhet eller moral ?att vara kristen är att anamma en viss livs stil men alla har rätt till sin livs stil oavsätt trostillhörighet

carlmartin - Ej medlem längre2014-06-08 10:59
Antal inlägg: 4590

Rioja C Panda ! :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?