Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 50 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Sote | 2014-10-07 22:39 | |
![]() | Rhoteta, stinky och koviksrippen- ni har verkligen svårt att förstå vad man skriver och väljer uppenbarligen att tolka lite som ni tycker. Jag har inte skrivit någonstans att det inte finns några problem med integrationen , inte heller att det är ok att folk ansluter sig till terrorgrupper( även om det nu är ytterst få svenskar som faktiskt gör detta) , jag har heller inte påstått att jag tycker som SD. Jag står nog så långt från dom som man kan. Rhoteta- ditt inlägg till mig var bara så dumt att jag nästan inte har lust att besvara det men jag gör det ändå. Självklart anser jag inte att det är ok med flyktingar så länge dom inte är för många på samma ställe. Inte heller tycker jag att dom är sämre människor. Var får du det påståendet ifrån? Exakt VAR har jag skrivit det??? Jag har under många år arbetat och bott i ett av dom mer kända miljonprogramomdena så jag vet både vad det finns för fördelar och nackdelar för dom som bor där. Integrationen fungerar naturligtvis sämre i ett område med få svenskar och där den socioekonomiska situationen är dålig. Till skillnad från området där jag nu bor där det är få invanrare som snabbt kommer in i samhället. Men dom som bor i den kända förorten har samma önskan om att få ett bra och tryggt liv för sig och sina barn. Och tyvärr så är det så att den ekonomiska situationen är det som avgör för många. Dom som kan flyttar till nåt område som är mindre segregerat och dom som inte har råd får bo kvar. Därför måste det satsas betydligt mer på just dessa områden för att ungarna som växer upp där ska kunna ha en framtid på samma grunder som alla andra ungar. Oavsett etniskt ursprung. För dom svenskar som växer upp där har lika dåliga förutsättningar att lyckas som dom andra. Allt gnäll om attman inte får lov att diskutera dessa frågor ger jag inte ett skit för. Det diskuteras integration både högt och lågt och framförallt inom politiken då detta berör dom flesta av oss. Att det skulle finnas specialregler och lagar är också bara nonsens. Sen vad folk kallar sig är väl oväsentligt egentligen. Om man ser sig som svensk eller nysvensk eller svensk/ Turk eller bara Turk med svenskt medborgarskap är väl upp till individen. Minsambo har bott här sedan 1986 och är sedan några år svensk medborgare och i mångt och mycket är han väldigt svensk men i hjärtat kommer han alltid vara Chilenare. Han har aldrig fått socialhjälp förutom det första året då han inte hade jobb ej heller har han fått något nystartbidrag eller liknande. Han har aldrig varit sjukskriven och under sina 25 år på samma företag( ett jobb som vi fixade själva utan hjälp från AF) så har han kanske varit sjuk tio dagar sammanlagt. Våra barn räknas som andra gen. Invandrare i statistiken men själva ser dom sig som svenskar och inget annat. Svenskar med chilenskt ursprung. En av sönerna känner ingen direkt samhörighet med sitt ursprung medan den andre är oerhört stolt över att vara halvchilenare och åttondels Mapucheindian. Dom är helt enkelt som alla andra- olika men ändå lika. Själv är jag Göteborgare i hjärtat trots att jag bott i Stockholm sedan 1984. Så mina ungar är alltså andra generationens invandrare på två håll. Svensk/ chilenare/ Göteborgare / Stockholmare. Men frågar du dom är dom stockholmare med en förälder från Göteborg och en från Chile. | |
kryddeluntan | 2014-10-08 00:16 | |
![]() | Det märkliga är att nu är det väldigt fint att vara "av Vallonbörd", vara ättling till Vallonerna. De kom hit för att Sverige behövde duktiga hantverkare. Det tog 400 år att bli något fint att ha Vallonblod. Det tar minst tre eller fyra generationer för att man ska kunna kalla sig Stockholmare. | |
kryddeluntan | 2014-10-08 00:19 | |
![]() | Förresten, jag är 100% Finnjävel och 50% same, uppvuxen i Kiruna, det ni!! | |
kovikstippen | 2014-10-08 08:14 | |
![]() | Jag är 4/5 generationen Stockholmare (far/mor) och mina barn är således 6:e generationen Stockholmare - och invandrare i statistiken eftersom deras mor föddes i ett annat land och kom hit vid 7-års ålder. Undrar om min äldsta dotters son räknas som invandrare? Överhuvudtaget verkar det numera vara närmast omöjligt att bli svensk. Bara svensk. Inte konstigt att många känner sig ovälkomna när det ska ta 3-4 generationer att kvala in som svensk. För att integrationen ska bli bättre måste vi definiera begreppet och släppa in invandrarna. För oss är det ingen stor sak men för nysvenskar är det oftast jättestort. Förr ordnade man en ceremoni i Stadshuset varje år för att hälsa nysvenskar välkomna. Varför togs det bort? Sote. Vad jag förstår höll jag med dig i min förra inlägg. Dvs att det är bättre att väl fungerande och välbärgade kommuner tar ett större ansvar för nyanlända eftersom integrationen fungerar bättre där. Min följdfråga var: hur ska vi få dessa välbärgade kommuner att bygga fler bostäder och ta emot fler nyanlända? | |
kovikstippen | 2014-10-08 08:28 | |
![]() | Fö utgår klassificeringen av oss svenskar med 40-talisterna som norm. 40-talisternas barn blev "generation X". Generation X barn blev "generation Y" (dvs barnbarn till 40-talisterna). Vi ägnar alldeles för mycket tid åt att klassificera problem i stället för att lösa dom. Felet går igen överallt. Varför diagnostisera alla barn när alla diagnoser leder till slutsatsen "färre barn i klassen och tystare arbetsmiljö". Kan man inte strunta i alla dessa utredningar och lägga pengarna på färre barn i klassen och tystare arbetsmiljö i stället? Varför ägnar vi oss åt "killträffar", "tjejkväller", "könsuppdelade barnkalas" osv? Skapar man inte bättre stämning om man träffas över könsgränser och över generationerna? (Fö så som många invandrare fortfarande gör). Samma fenomen kan lätt hittas inom vården och invandringen.......... Självklarheter ska likt förbannat utredas och utredas och kvantifieras. Trots att alla inblandade rimligen borde inse hur man borde göra. | |
Rhotheta | 2014-10-08 08:58 | |
![]() | Sote. Nu skriver du åter igen att det fungerar bättre när man inte samlar ihop alla flyktingar på samma ställe. Att du inte känns vid detta är märkligt. Om du tänker efter kanske du förstår att jag ville göra dig uppmärksam på att det inte är samma sak som att du tycker att de är sämre människor. Men man läser ju det man vill... | |
jellyflower | 2014-10-08 09:19 | |
![]() | Det tar 3-4 generationer att kvala in som ursprungsbefolkning var du än hamnar. Det spelar ingen roll om du är från Syrien eller från Göteborg. Du blir inte helsingborgare ändå. Du är alltid från Syrien eller "den där göteborgaren". Jag är inte helt säker på att det handlar om rasism. Det kan dock vara ett uttryck för dödsnazism. Jag har lagt märke till att det alltid är människor som bor i invandrartäta områden som är mest fördomsfulla och okunniga om människor från andra länder. Det kan bara förklaras med slumpen, i alla andra sammanhang vinner man ju insikter genom erfarenheter. | |
jellyflower | 2014-10-08 09:20 | |
![]() | 2 generationer tar det. Ska ej överdriva. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-10-08 09:48 | |
![]() | Är man född i stockholm är man väl stockholmare. Kan knappast ta flera generationer. | |
Sote | 2014-10-08 10:46 | |
![]() | Rhoteta- jag vet precis vad jag skriver och vad det betyder. Att säga att integrationen går långsammare i ett segregerat område har ingenting att göra med hur människorna är dom bor där. Det har att göra med vilka möjligheter och förutsättningar dom ges för integrationen. Jag har faktiskt själv bott och arbetat i ett sånt område så jag har lite att jämföra med. Det är inget nytt att det är lättare att lära dig språket om du har svenskar omkring dig dagligen som du kan prata med istället för människor i din egen sits. Det har naturligtvis ingenting att göra med människornas värde!!! Det är ju ett så otroligt dumt påstående att man indrar om du öht ens vet någonting om detta ? Jelly- min erfarenhet är tvärtom. Hade jag inte bott och arbetat i ett sånt område under så många år hade jag inte alls haft den kunskapen och erfarenheten jag har nu. Det innebär naturligtvis också att jag har erfarenhet an både bra och dåliga saker. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-10-08 10:59 | |
![]() | Appropå att kunna tala svenska. På mitt jobb har vi endel invandrare. På måndagen är dom ganska dåliga på svenska men på fredag då är dom vassare. Jag tror det har att göra med att på helgen så snackar dom sitt modersmål med familjen hemma och tappar lite av svenskan. Gäller inte alla men märkt det både på en tjej från Ryssland och en kille från Eritrea. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-10-08 11:36 | |
![]() | Sen är det ju så att ju äldre man blir desto svårare är det att lära in ett nytt språk. Då jag bodde i Spanien ett tag fanns där ett par i bekantskapskretsen där mamman var finska och pappan chilenare. Sonen var fyra år och pratade finska och spanska flytande samt engelska med finskspansk brytning :) | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-10-08 11:43 | |
![]() | Och det stämmer det du säger om måndagar, Moose. Då jag var tillsammans med en amerikansk kille brukade jag t.o.m. tänka på engelska på måndagarna ibland. Trots att jag är svenskspråkig. | |
kovikstippen | 2014-10-08 13:09 | |
![]() | Vi borde alltså uppmuntra flyktingar att läsa och prata svenska även på fritiden? Ska man erbjuda alla som deltar i tex SFI fri morgontidning? Kreativt och ganska lätt att genomföra. Men är det till nytta? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-10-08 13:33 | |
![]() | jag fattar inte vad det är som får människor att tro att inte invandrare /flyktingar vill lära sig svenska? Kan det vara Björklund som ligger bakom.fans det en möjlighet skulle dom nog läsa svenska alla dagar i veckan utan att vara lediga.vi har språk cafee hos oss Och det är brist på lärare som vill prata svenska med eleverna | |
skrutta00 | 2014-10-08 13:57 | |
![]() | Det som är problemet är att man lär sig inte ett språk så lätt om man inte hör det pratas runt sig..att gå enbart på SFI undervisning håller inte.Och jo...jag vet det finns ett motstånd hos flera invandrare att lära sig svenska...detta gäller vuxna människor.Barnen lär sig mycket lättare och då nyttjas barnens svenska istället för att själva lägga manken till och jobba på svenska språket i tal och skrift. | |
kovikstippen | 2014-10-08 14:10 | |
![]() | Tttiiitttii. Alla invandrare är olika. Det finns ingen universallösning som passar alla. Jag har inte läst någonstans i den här tråden att någon sagt någonting om någons vilja. Allra minst Hr Björklund. Men jag noterar att du anser det är brist på lärare. Är det för att det faktiskt inte finns lärare eller beror det på att arbetagivarna är så dåliga att man väljer andra yrken? Vad jag förstår är de flesta SFI-lärarna timanställda 1 termin åt gången. Men jag hoppas jag har fel. För annars är det ju mest konstigt att det finns någon alls. | |
punatulkku | 2014-10-08 15:50 | |
![]() | Kovikstippen Gratis morgontidning? Vem ska betala det? Dom kan inte göra som alll andra och gå till biblioteket där man läser den gratis. om man nu vill läsa. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-10-08 16:18 | |
![]() | dom går på sfi på dagarna sen går dom till Kyrkan på kvällarna då det är gratis undervisning och hjälp med att tx läxhjälp och körkortsteori.sfi är bara 8 timmar.I kyrkan jobbar pensionerade lärare och andra som tycker det är roligt att lära ut.Nästan alla kyrkor och bibblor har morgontidnigar så varför liksom | |
kovikstippen | 2014-10-08 16:37 | |
![]() | Det är en idé. Kanske inte bra för alla - men kanske för några. Punatu..... 3 års prenumeration på DN kostar lika mycket som 1 dygn på flyktingförläggning. Så i sammanhanget blir det försumbart. Men jag tänkte att det är lättare att förstå sitt nya land om man enkelt kan få del av nyhetsflödet. Enklare att känna sig delaktig och välkomnad. På köpet lär man sig svenska. Ttiiittttiii. Alla går säkert inte i kyrkan. Och pensionerade lärare finns troligen inte överallt. Man kan ju erbjuda invandrarna möjligheten att få morgontidningen efter en tid på SFI. Om man kan få 100 invandrare att komma i arbete 1 år snabbare vore det antagligen en ren investering. Personligen tror jag inte på att kyrkor ger god utbildning - i alla fall inte i svenska. Jag tror att man träffar landsmän och får prata sitt hemspråk. Jag är lång ifrån säker på att det blir så himla bra i slutändan. En morgontidning är mer neutral och spänner över ett bredare spann. | |