Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 439

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2015-09-24 07:27
Antal inlägg: 37631

Inte knackigare nu en för 6 månader sedan inte knackigare en förra året,iaf inte så mycket.
Men dom tycker dom är smarta

Rhotheta2015-09-24 09:02
Antal inlägg: 4992

2008, alltså. Det menar ni inte?

www.washingtonpost.c...AE hPM9.jpg

www.youtube.com/watc...N4 U5FqrOdQ
(se den för ahauoolevelse)

kovikstippen2015-09-24 10:08
Antal inlägg: 979

För att samhället ska klara att både ta emot flyktingar och inte begå ekonomisk harakiri, behöver staten snabbt för igång vettig sysselsättning till invandrade och arbetslösa. Dagens utveckling är skrämmande.

Väck liv i varvsindustrin och börja producera miljösmart sjöfart. Men gör inte som Alliansen utan se till attdet sker i statlig regi (om 20-30 när verksamheten blomstrar kan man sälja ut).

Ingen industri verkar kunna växa upp i landet så länge ekonomerna styr. Därför behövs statlig uppbyggnad. Om staten startar upp t.ex. varvsindustrin igen borde man kunna hålla kostnadsmassan på en rimlig nivå om man slopar 10-20% avkastning på insatt kapital per år. Statens kan ju ta ut sin vinst bakvägen genom att arbetslösheten minskar och integrationen går snabbare. Men den möjligheten har inte ett privat bolag.

Av samma anledning blir bolagisering av statliga verksamheter så ofta fel. Man ser bara sin egen verksamhet och tvingas strunta i samhällsnytta. Kolla in Samhall, Vattenfall, Telia och andra bolagisering floppar.

Eller varför inte den sk "allmännyttan" som slutade bygga hyreslägenheter för att öka sina vinster. Och till slut slutade dom bygga alls och började i stället sälja ut sina fastigheter till bostadsrätter. Företagsekonomisk var det en lysande idé, under en kort stund (lagom så ledningarna kunde kvittera ut stora bonusar för sitt fantastiska jobb). Men för samhällsnyttan är det naturligtvis en katastrof att man inte längre kan hitta en bostad runt Stockholm, som man har råd med utan att ta lån på många miljoner. "Allmännyttan" vill numera bara bygga bostadsrätter i attraktiva lägen - för det ger mest vinst.

Sverige behöver mer statligt ägda verksamheter som orkar ta samhällsansvar. Testet med privata aktörer har misslyckats. Gör om - gör rätt

ttiittii - Ej medlem längre2015-09-24 11:50

Här aldrik fattat det där med att sälja blomstrande företag,Sverige är utsålt och välfärden borta så gott som .väldigt märkligt att inte folk förstår att skatter = bra vård låga skatter är = sämre vård .

kovikstippen2015-09-24 14:08

Finessen med att sälja ut väl fungerande bolag är att staten inte bör ägna sig åt företagande.

Alla bolag i alla branscher hamnar då och då i knipa. Ett privat bolag går då i konkurs, vilket ofta är bra. Men ett statligt bolag kommer tvingas att överleva. Vilket är både dumt och dyrt.

Nog hade det varit bättre om staten inte ägde Vattenfall just Nu?

Staten ska bygga tillgångar i form av infrastruktur, fas egendom, fungerande service osv.

Min vilja till statliga verksamheter är att långsiktigt bygga upp ett värde samtidigt som man löser ett gigantiskt socialt problem. I min idé är det detta problem man ska komma åt och företaget blir medlet att nå dit.

Ett privat företag har helt enkelt en annan målbild som stämmer dåligt med samhällets önskemål i vissa fall.

NCC och Skanska vill tjäna pengar. Dom struntar blankt i om dom bygger hus, fabriker, vägar, rymdstationer eller köpcentra. Deras mål är att tjäna pengar. Om dom bygger en lägenhet vill dom tjäna maximalt på varje lägenhet. Alltså bygger man för välbärgade och inte åt "vanligt" folk.

Vill staten att det byggs för vanliga människor måste man få den sk Allmännyttan att göra det. Men om det ska ske måste statens ekonomer sluta stirra sig blinda på årsredovisningar. Allmännyttan måste tillåtas göra allmännyttiga projekt som måhända blir en förlustaffär på kort sikt. Men som är bra för samhället - och lönsamt påleig sikt.

Tidigare styrdes företag med tanken "det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna". Idag bryter man ner varje ekonomiskt konto på micronivå och vill ha vinst i varje enskild del (man vill helt enkelt inte ha gungor, bara karuseller). Vad ekonomerna missar är att ett företag, samhälle eller ett liv utan gungor blir dåligt.

För vem vet om gungor blir populärt nästa år? Och då vill ingen längre spy i en karusell.

kovikstippen2015-09-24 14:29

Ta exemplet Volvo.

Man ville bygga ett imperium som skulle vara extremt stabilt. Man byggde bilar (Volvo), tillverkade mat (Procordia) och brydde öl (Pripps).

Tanken var tre ben, där två ben i taget skulle tuffa på och det tredje (Volvo) kunde ge enorma vinster ibland.

Detta gillade inte ekonomerna. Dom klarade nämligen inte av att värdera ett konglomerat. Uj uj uj, sa dom, hur slavinna värdera ett bolag med så många grenar.

Alltså stickade man imperiet. Kvar står nu en stor knippe lättanalyserade bolag som lätt blåseromkull när marknaden sviktar. Stabilitet och långsiktighet byts ut för att ekonomerna inte orkar jobba så hårt.

Resultatet att ingenting av detta imperium existerar idag. Allt är sålt och/eller gått konkurs. Allt.

Våra hjältar ekonomerna har verkligen briljerat med sina teorier. Trots detta exempel i destillat tillåts dessa individer fortsätta bryta sönder samhället. Till nytta för några få och till skada för alla andra.

Tidens slogan är "globaliseringen". Vad fan är det? Och vad har det med min bilverkstad att göra?

Folk ska acceptera att jobba heltid utan att kunna leva på sin lön. Varför? Globaliseringen!

Arbetsrätten bör skrivas om så det blir lättare att avskeda folk. Varför? Globaliseringen!

Bolag som vinner en upphandling ska kunna anlita underentreprenörer. Varför? Globaliseringen!

Bolag ska inte behöva betala skatt. Varför? Globaliseringen!

Bolag ska kunna flytta runt vinster, tillgångar, personal i världen hur som helst. Varför? Globaliseringen!

Stater tvingas subventionera företagsetableringar. Varför. Globaliseringen!

Ta mig tusan om inte även krisen inom vården också beror på Globaliseringen. Och skolan. Och bostadsbyggandet.

Någonstans någon gång borde vi ställa den frågan Jesus ställde prästerna för 2000 år sedan:

"är människan till för företagen, eller är företagen till för människan"

TotteBakar2015-09-27 21:23
Antal inlägg: 373

Det är inga konspirationsteorier längre. Som sagt, ta valfritt youtubeklipp gällande arabiska våren, Syrienkriget, libyenkriget, flyktubgströmmarna och googla runt lite ang den drunknade syriska pojken och sanningen kommer fram rätt snabbt. Det är ni som inte har koll på verkligheten

TotteBakar2015-09-27 21:26

Jag menar kolla kommentarsfälten och inse vem som är uppdaterad o inte

TotteBakar2015-09-27 21:37

Man kan inte gosa in sig o tro att den svartvita sköna tryggheten finns i artiklar o videos från Times, CNN, BBC, Dn, SvD, expressen eller Aftonbladet där Ryssland är en "buse", den drunknade pojken en äkta historia om "empati" och att " Europa måste ta moraliskt ansvar" Det hade varit så himla trevligt och skönt om vi kunnat ha det så kanelbulle-Sverige där ond är ond och god är god och vi inte kan tro att det skulle finnas lurendrejeri och iskall psykopatisk skenhelig "undercover"agenda. Alltså tror folk att jag är förvånad om människor inte vet det här? På frågan hur är läget får en svensk inte säga Jag mår dåligt utan att personen nervöst börjar skruva på sig av ångest. Det enda vi klarar av är svårigheten och ångesten kring att råka välja fel blöjmärke till våra barn. Sanningen skulle ingen orka ta reda på varför vi helt uppenbart kommer gå under som land. However Jag tyckee så mycket om Sverige och naiva fina svenska människor och jag är impad över nivån vi var på. Män som är pappalediga och bra personer. Vår kultur är fantastisk och folk har varit duktiga på att integrera folk från andra länder. Människor driver företag, har blivit komiker, skådespelare mm. Bara det att en mängd personer som väller in med om möjligt fel programmering kan ingen värja sig emot. D.v.s personer som genomgått ett träningsläger i Jordanien exempelvis. De mest fattiga och kanske desperata personer i utanförskap el kriminella kretsar är det man väljer till sin agenda.. Det är helt omöjligt att omvända för många av dessa och det finns tyvärr inte hård kontroll av flyktingarna samt tillverkar man falska pass o ger dem. ( enligt min mening, dessa som vill förstöra vår fina välfärd tillverkar dessa pass och det är inga sas rebeller som gör det..men men. Jag har gett upp på er :)

TotteBakar2015-09-27 22:20

Om vi exempelvis tar den här artikeln ( för övrigt kan ni söka på "wesley Clark 7 countries in" på youtube. Han är /var nån typ av hög militär i usa med insikt. Kolla den videon först ), Efter det, läs den här artikeln...okej nu kan jag inte posta den såklart..får göra ett nytt inlägg med endast länken. Föreställ att det som står i artikeln kan vara sant och sätt det i samband med "flykting"strömmen i Europa..o i Sverige där folk flödar in på centralen, det står "föräldrar på stan" - personer i gula västar och beskådar dessa flyktingar försvinna lite varstans. Oj, sa jag föräldrar på stan?, jag menar ju viktiga kontrollanter..Jo, poliser som noga har koll på säkerheten i gula dagis-västar

TotteBakar2015-09-27 22:22

nsnbc.me/2014/03/31/...ia -kessab/

Måns_E2015-09-27 22:26
Antal inlägg: 12023

Volvo lastvagnar, Volvo Penta, Volvo entreprenad och Volvo Bussar finns väl fortfarande kvar i vilvokoncernen och frodas.

Även om de är civilekononer, i Leif Johanssons fall även civilingenjör, så tror jag att Sören Gyll och Leif Johansson hade lite bättre koll på omvärldsanalysen för volvo under sina tider som VD för Volvo, med de avyttringar de medförde, än vad kovikstippen någonsin kommer att få.

kryddeluntan2015-09-29 21:10
Antal inlägg: 12360

Tittar just nu på "hela Sverige skramlar", och Hans Roslings framförande om katastrofen. Otroligt pedagogiskt genomfört, hoppas fler såg det.

Europa har tagit emot 300000 flyktingar från krigets Syrien, och hälften av landets befolkning är på flykt i grannländerna och inom Syriens gränser, flera miljoner människor med andra ord.

Hopplöst, nej, jag tänker bidra med det jag kan kan till UNHCR:s verksamhet.

ttiittii - Ej medlem längre2015-09-29 23:37

Vi kan ta hit många hela byar står tomma i norra Sverige,Det är bara att fylla på det kommer bli gör bra,Det kommer skapa massor med jobb,skolor behöver byggas,hus renoveras affärer kommer behöva öppnas,elnät byggas ut,hela köpcentrum ,dagis,personal,bussar.De t kommer bli hur bra som helst hjälpa på plats funkar inte ta hit dom från kriget och gör det nu,ställ in ålandskryssningarna i 2 veckor.Och låt kryssningsfartygen åka dit och hämta alla krigsflyktingar,jag vill ha ett levande Norrland och nu har vi vår chans,Detta är vad som kan få Sveriges ekonomi på fötter

TotteBakar2015-09-30 00:28

Jag vill bara tillägga att min första reaktion på den " plötsliga" strömmen människor och allt skriveri påverkade mig med. Jag skulle otroligt gärna ta hand om ensamkommande barn t.ex och sen lämnade jag och min mamma kläder & mat till ett ställe jag noga kollat upp innan exakt vad de står för. Kände också paniken att varför "fattar folk inte" och "varför gör inte alla ngt." Nu känner jag tvärtom. Detta är agenda med mämgder fejkade storys...riktigt obehagliga reportage med skrattande flyktingar som kommer med allt från katter till en jättehärlig inställning om fotboll. Försök förstå vad som pågått i Syrien. Se före och efterbilder av landet. Inse vidden av ondska människor upplevt och förstå sen att det här glättiga är precis till för att vi ska sänka garden, känna igen oss i pysmysiga historier som är normala i ett icke traumatiserat land... Ifrågasätt och leta alternativa källor angående den här agendan media driver mot Europa och det värsta..särskilt Sverige samt Finland.. Jag lovar att ni hittar annat och det kommer landa till slut. Ska jag sluta skriva nu? Ja, det ska jag...

TotteBakar2015-09-30 00:29

*pågåR

Bitte - Administratör2015-09-30 06:48
Antal inlägg: 24154

TotteBakar det är skrämmande om du INTE ser att männiksor flyr för sina liv från ett krig och att det är på riktigt , Jag har varit med och ta emot flyktingar från forna Jugoslavien för drygt 20 år sedan , jag har sett detta ske förr känt människor som bar med sig traumat av sin flykt .

Så detta är verkligheten för många och man behöver bara gå till sig själv för att veta och känna att detta skulle även jag göra för min famij

Bitte

ttiittii - Ej medlem längre2015-09-30 07:39

Bra idé Tottebakar.Om vi vänder på det det blir krig i Sverige och vi måste dra,snabbt som bara den.Jag har kläder lika så mina barn,mina grannar ser välklädda ut.Så inte är det kläder jag behöver Det är liksom det sista.Det skulle vara svårt att få ut pengar ur bankomaten i Syrien,om det ens kommit in några pengar,så kontanter så jag kan köpa mat skulle inte vara fel,konka på blöjor efter vägen nja Ok ett gäng.
Avsaknaden av empati,är skrämmande,och folk som tänker före innan dom dyngar ur sig horder av bokstäver pyser över

totravel - Ej medlem längre2015-09-30 08:36
Antal inlägg: 4735

Tråden har blivit kidnappad av en konspirationsteoretiker.. ... :-(

Faktum kvarstår; miljoner människor är på flykt och det verkar få många av Europas politiker att ställa sig på tårna och försöka få ordning på situationen. Det är en utveckling åt rätt håll som kanske kan leda till gott även om det i vanlig politisk ordning känns som det tar alldeles för lång tid.

Även Sveriges ledning kommer förmodligen mer eller mindre tvingas att ta itu med de problem som finns med integrationspolitiken nu och det är positivt.

Allt fler börjar också kräva att det blir ett slut på kriget i Syrien. Den här flyktingkatastrofen ställer frågorna på sin spets och det tror jag är bra.

Tottebakar,

Du får tycka och tro vad du vill. Jag förstår att du tycker vi är som blinda höns som inte surfar på obskyra websidor och där hittar SANNINGEN. Jag tycker att du väljer en lätt väg. Det är män, kvinnor och barn av kött och blod med känslor och förhoppningar som flyr från en ohållbar situation som vi pratar om. Det är inte terrorister tränade i Jordanien.

totravel - Ej medlem längre2015-09-30 08:51
Antal inlägg: 4735

Tottebakar;

Barnet på bilden som publicerades är en av närmare 3000 människor som har dött under sin färd över Medelhavet bara i år. Är dom andra offren också en del av konspirationen?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?