Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 3 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 19 262 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
freelancer | 2007-02-20 08:12 | |
![]() | drygt 250 högskolepoäng här. | |
andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2007-02-20 08:14 | |
![]() | Akademiker antar jag ;) Har läst i 4 år nu efter gymnasietid på högskola. Det roligaste jag gjort som sysselsättning i mitt liv. Klarar av att försörja mig och två barn på detta, så Sawawas kommentarer "Herregud, hur orkar ni plugga människor? Har ni inget liv att leva?" + "Men det verkar ändå inte vara så jäkla lockande med att leva på svält i flera år till ingen nytta." var ju verkligen taget ur luften från någon utan fler perspektiv. Hur kan det vara korkat att bilda sig, ha tid till sin familj och träffa jättemånga roliga nya människor? Fast det där vet ju alla som läst, precis som uberbacon skrev kanske ett missförstånd. Huvudsaken är dock att man är nöjd med sitt val, men det behövs ju inte läggas plumpa kommentarer om andra människors val tycker jag. Tror nog att mina studier påverkat min rating en del, även om det mest är erfarenheten som ger nya ord och konsten att se ord i bokstäver. Det går ju knappt att se en registreringsskylt nu mer utan att jag försöker skapa nya ord. | |
sisterwitch | 2007-02-20 09:33 | |
![]() | herregud då borde jag som knappt har 7årig grundskola vara sämst här på beta då=) | |
Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-02-20 09:43 | |
![]() | Sawawa, ingen student i Sverige svälter. Gör man det så beror det i så fall på ens egna lyxutgifter. Studielånet, hur litet det än kan verka, räcker till hyra, mat och fritidsintressen - och hittar man ett ok extra/sommarjobb så är ens problemen lösta på ett bra tag. Såvitt man tycker det är kul då. Dessutom är inte den enklaste vägen enklast i längden. Jag kan t ex inte jobba i butik och sånt. Min intelligens sjunker i takt med arbetstimmar på hjärndöda jobb. Sånt gör ont mer än småsvält! :P | |
XY_ | 2007-02-20 09:47 | |
![]() | Jag förutsätter att man inte kopplar ihop högskoleexamen med intelligens.. Det finns ju massor med annan slags utbildning man kan skaffa sig, som är minst lika viktig. | |
veggie_d | 2007-02-20 09:57 | |
![]() | Jag svalt inte heller.. och för mig var det ett alldeles självklart val att plugga vidare. Vill man ha ett jobb med helt fria arbetstider, uppgifter som förändras från dag till dag, lika mycket efter skatt som de flesta kompisar har före och DESSUTOM kunna spela beta på arbetstid, så har man liksom inte så mycket att välja på.. jag tänkte helt enkelt som så att jag har ett liv att leva efter studierna med, och det livet ville jag försörja på ett så underhållande sätt som möjligt. | |
MrsFlash | 2007-02-20 11:02 | |
![]() | Svenska-/engelskalärare. | |
vulcan | 2007-02-20 11:27 | |
![]() | www.dn.se/DNet/jsp/p...nd erType=2 Från och med SAOL13 är det alltså faktiskt okej att säga svenskalärare - i vardagliga sammanhang. T.o.m. när man själv är svensklärare... :) | |
LillaJoh - Ej medlem längre | 2007-02-20 11:49 | |
![]() | Jag är lärare i matematik, svenska, naturvetenskap, samhällskunskap och miljö. 140 poäng tillsammans. | |
Seven Death | 2007-02-20 11:52 | |
![]() | Är det? Usch! Jaja, det var väl väntat, de godkänner ju t.o.m. oövervinnerlig och hissnande. :( Själv saknar jag högre utbilding, men bildning har jag! | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-02-20 12:27 | |
![]() | Jag har gått nio år i grundskola, två olika gymnasieutbildningar varav den sista var till uska (gick ut för två år sen) Är nu blivande akademiker då jag nu börjat läsa till syrra... TENTA på fredag!! Har gåttt för kort tid för att se om jag måste svälta på CSN-lånen och om jag har råd att ha kvar alla mina tre barn (haha! Nej, det var ett skämt) .... | |
smurvlan | 2007-02-20 15:29 | |
![]() | hehe ingen aning om vad högskola är *fniss* Läst till undersköterska !! och läst till körkortet oxå som ja klarade.. mer skolad e ja inte =) | |
ajson - Ej medlem längre | 2007-02-20 16:42 | |
![]() | har oxå läst till uska efter gymnasiet.. är alltså inte akademiker, men är glad ändå!!! | |
Sawawa | 2007-02-20 16:51 | |
![]() | Katten: Jag nämnde inget om VILKEN svält va? :P Alla mina vänner som pluggar på lite högre nivå har i princip inget liv. De är i skolan tusen timmar i veckan och hinner knappt andas emellan. Ja, de ha valt det själva, är medveten om det, men jag blir bara ledsen med tanke på hur få som verkligen kommer få jobb när de är klara. Och då var det ju inte till någon nytta?! | |
Sawawa | 2007-02-20 16:58 | |
![]() | Ojoj, svarade innan jag läst alla inlägg, så jag får väl skriva ett mer allmänt: Ja, jag vet att det går. Och många trivs säkert med. Jag vet att det är självvalt, och säkert hemskt nyttigt också. Man kan aldrig bli för utbildad, man lär sig hela tiden. Men kan man inte nöja sig? Har man satsat på en utbildning får man väl slutföra den och sen jobba. För att fortsätta plugga kurs hit och fler poäng dit, vad gör det för skillnad? Och då kom fler än mina fördommar ut i det fria; Har man ingen utbildning så jobbar man på Lidl. Har man ingen utbildning är det alltså omöjligt att komma någonstans? Om jag inte missminner mig så jobbar Snorklan på ett advokatkontor på "bara" gymnasieutbildning, och i mitt huvud är det ganska många snäpp över Lidl. Skolan är en värld för sig, trivs man där så visst, men den förstör många. | |
Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-02-20 17:16 | |
![]() | Jadu Sawawa, tycker synd om dina vänner som "saknar liv". Eller inte. Har du nånsin tänkt på att kunskapssökande i sig kan innebära liv? Och hur definierar du liv? Fest? Fika? Och sen då, fest, fika igen..? De som har svårt att få jobb är ju oftast de som läser filmvet eller litvet och de har såvitt jag vet aldrig varit några plugghästar :) | |
Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-02-20 17:18 | |
![]() | Ja, och så har vi ju dem som fåt jobb via kontakter förstås. Whatever, orka. | |
systerrebell | 2007-02-20 17:26 | |
![]() | Kan vi inte bara konstatera att det finns nack- och fördelar både med att studera och att jobba (och allt annat man kan göra)? Näsa fredag är det tänkt att jag ska inkassera 4 nya universitetspoäng genom en salstenta och kurslitteraturen känns som om den motsvarar en hel termin. Minus: det är väldigt stressigt. Plus: jag lär mig massor och det är otroligt intressant. | |
Sawawa | 2007-02-20 17:33 | |
![]() | Ett liv som innebär val. De är en sak att jobba för då jobbar man åtta timmar om dagen, punkt slut. (För det mesta). Men när man går i skolan så tar det upp hela ens medvetande på ett annat sätt, det är hela tiden läxor, prov, uppgifter, grupparbeten, föreläsningar, och tusen andra saker som man inte kommer undan även om man inte fysiskt ÄR i skolan. Det tar över allt, och man kan inte välja bort det på något vis. Man kan inte gå hem klockan fyra och stänga av helt, för det är alltid något till nästa dag, eller nästa vecka, som ska förberedas, tänkas på och fixas med. Man blir låst, måhända man trivs med det, men man blir låst. Utan att komma någonstans. Man ska vara intelligent, men inte för intelligent för då blir lärarna arga. Man ska vara engagerad, men inte för engagerad, för då blir det för mycket gjort, och det gillar inte skolledningen heller. Man ska visa vad man kan, men inte för mycket, för man kan ju "glänsa", och stackars klasskamrater, då får ju inte de visa vad DE kan! Man ska vara ordentlig, men inte för ordentlig, för då blir man stämplad. Man ska vara allt och inget på en gång, utan att egentligen ha något att säga till om, utan att egentligen ha kontroll. Som sagt skolan är en värld för sig, och jag har en bestämd känsla av att de som trivs med det aldrig kommer ur den. Och då förlorar den riktiga världen massa fina människor. | |
hon | 2007-02-20 17:36 | |
![]() | Nej. | |