Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 18 879 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mick E - Ej medlem längre | 2007-08-02 10:48 | |
![]() | Huzan, jag fattar inte hur DU tänker, är du någon slags talesperson för bögcommunityn Sverige? Du behöver inte ta åt dig eller gå i nån slags försvarsposition för de homosexuella, låt folk ha sina åsikter utan att klanka ner eller gå till personangrepp, är det inte det som Pridefestivalen handlar om? | |
| Miss_jk | 2007-08-02 10:52 | |
![]() | Huzan, anser du att man är homofob om man inte besöker pride-festivalen? | |
| saittam75 - Ej medlem längre | 2007-08-02 10:59 | |
![]() | *följer debatten med spänning* =)) För övrigt delar jag åsikterna som framförs av Miss_jk, Mick E, kickilickan o några till. | |
| Okej - Ej medlem längre | 2007-08-02 11:50 | |
![]() | -JK- skriver: Det lustiga i kråksången är att heterosexuella inte finner nåt behov av att ha en parad vad gäller "heterosexuell kärlek". Min kommentar till detta: Det är väl bara att åka ner på stan en solig semesterdag och sätta sig på en bänk och glo på folk, så kan jag garantera dig att du får se en "parad" av heterosexuella par. Dessa kan strosa hand i hand och stanna och kyssas utan att någon bryr sig det minsta. Om dessa par hade varit av samma kön, hade folk med säkerhet reagerat, somliga ganska negativt. Jag ser Pride-paraden som en chans för homosexuella att visa sin rätt att vara lika öppna med sin kärlek som heterosexuella kan. | |
| Riverpoet | 2007-08-02 12:27 | |
![]() | Håller med Okej. Tycker det är en bra möjligher för homosexuella att visa sin kärlek öppet. Sen må det vara så att det är dom mest extrema som syns, men mig stör det iaf inte det minsta. Snarare får det mig att le när man ser alla glada människor. | |
| Lyle | 2007-08-02 13:09 | |
![]() | Instämmer helt med Okej och Riverpoet. Sålänge folk är glada så står jag helt bakom pride. Men jag anser absolut inte heller att man har något emot homosexuella om man inte vill vistas eller ha att göra med festivalen. Det är upp till var och en att bestämma det. | |
| Dyslekso | 2007-08-02 13:18 | |
![]() | Att det finns en festival tyder väl på att acceptansen inte är så stor i samhället. Den dag bögar och flator offentligt håller hand och blockerar vägen, och slibbar tunga så man måste kolla bort i samma omfattning som de heterosexuella gör idag behövs nog ingen festival. För övrigt är jag helt för en avsexualisering av det offentliga rummet, kanske också en avemotionalisering. Avpersonalisering är bara en hopplös dröm. | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-08-02 18:03 | |
![]() | Rekommenderar jämtland och lappland, västra regionerna. Ingen avpersonifiering tyvärr, tvärtom. Dock ligger avpersonaliseringens norrländska vidder lika öde som landskap där den förhöjda neutronemissionens bomber - krigsindustrins mästerverk - tystat ner allt organiskt tjatter. | |
| Huzan | 2007-08-09 08:32 | |
![]() | så.. va ni där?? hade ni kul?? ja va där heeeela veckan lång.. hade såå jäklans roligt!! | |
| Miss_jk | 2007-08-09 08:34 | |
![]() | Nix, åkte ner till Karlskrona och hade mycket trevligt där! | |
| Vega5 | 2007-08-09 08:43 | |
![]() | Ja ojoj, vilket fin festival det var! Fatta att allt dessutom görs med ideella krafter. Jag gråter alltid en skvätt när alla volontärer får gå upp på scenen på lördagen. Jag erkänner - jag är en mes, jag blir alltid rörd till tårar när människor sluter upp tillsammans och skapar något bra och fredligt. Annars var Bananarama bäst. Skulle helt klart gärna hångla upp den blonda :) Vad gillade du bäst Huzan? | |
| Lisbet_71 - Ej medlem längre | 2007-08-09 12:19 | |
![]() | Skulle inte gå dit,ens om jag fick hundra tusen . | |
| le-lou | 2007-08-09 13:06 | |
![]() | håller med jk. pridefestivalen är en festival för den klick homosexuella som har ett extremt behov av att fäkta med armarna och skrika : Jag är BÖG/FLATA - se på mig! Majoriteten av bögar och flator sitter förmodligen hemma och suckar över att Pride har blivit en "symbol" för de homosexuellas rätt i samhället. Har de inte tom utmärkelse för årets homo o sånt där? vad behöver man göra för att få det priset? Ha på sig läderchaps och svaja med en boa runt halsen? Årets bög och årets flata? Snacka om att verkligen VILJA särskilja sig från alla andra. Vad jag fattar det som så vill de homosexuella bli accepterade och få samma rättigheter som alla andra i samhället, de är som alla andra, bara att har relationer med folk av samma kön.. Men så länge de gör sig själva till en så utmärkande grupp som de gör i Pridefestivalen, så hugger de sig själva i ryggen. | |
| SheDeVille | 2007-08-09 13:50 | |
![]() | Man kan ju ha en festival i opinionsbildningssyfte. Ofta är det ju rädsla hos oss som gör att vi har svårt att acceptera det som vi betraktar som avvikande. För att komma över vår rädsla så behöver vi se och umgås med dem som avviker från "det normala" på något sätt - för att se att de är människor precis som vi. Det man inte ser och upplever har man ofta en förutfattad mening om. När det gäller homosexuella så har vi kanske längst tid accepterat s k dragshow och det är ju mycket i festivalen - och kanske framför allt i paraden som - liknar dragshow av det jag sett och hört i alla fall. Vi har ju festivaler av olika karaktär: musikfestivaler, multikulturella festivaler etc. Vi utser folk som miss Sverige, miss universum, årets företagare, årets idrottsman/-kvinna, månadens stockholmare etc. Vari består skillnaden att utse årets bög/flata? I grund och botten är vi alla människor och hör till världssamfundet men vi är också medborgare i ett land liksom vi tillhör en familj och vi kan tillhöra många olika mindre grupper i samhället och vi vill på olika sätt manifestera vår samhörighet med den gruppen. Kanske Pridefestivalen någon gång i framtiden kan vara en festival för alla - där man helt enkelt är stolt över att vara den man är - utan hänsyn till kön, nationalitet, sexuell läggning, ålder etc. | |
| vulcan | 2007-08-09 13:55 | |
![]() | Det är väl så att det - föga överraskande - finns olika grupperingar och inriktningar också bland homosexuella. Vissa vill lyfta fram och betona perspektivet "Vi är som alla andra, förutom att vi när det kommer till kärlek och sex föredrar personer av samma kön" För andra ligger en del av identiteten och livsvalet i att markera "Vi är INTE som alla andra - vi är en egen kultur med egna värderingar och traditioner som inte alltid sammanfaller med de heteronormativa" Det är väl fullständigt självklart att båda grupperna - och alla eventuella mellanformer - måste ha rätt att synas och höras i samhället utan att bli anklagade för att förvrida bilden eller "förstöra" för den andra (Jag vet att det som en del lite elakt kallar för "svenssonbögar" och deras sätt att vara inte heller gillas av alla homosexuella som menar att det är DERAS sätt att presentera sitt "Vi är som alla andra, utom..." som skadar HBT-rörelsen. Hur denna konflikt ska lösas är inte min sak, men personligen tror jag att det är lika dödfött att konstruera en rörelse som ska kunna företräda ALLA bögar, flator etc som det är att få till ett feministparti som företräder ALLA kvinnor. Hur viktigt kön och sexuell läggning än är för personligheten så finns det massor av annat som också formar en och definierar en som människa. Och det är väl också sånt som gör om man gillar och tror på något sånt som en Pridefestival med läderkalsingar, plymer och vad de nu har på sig. Jag har aldrig tittat på Pridefestivalen trots att jag bor i Stockholm, däremot gjorde mina barn (8 och 6) det i år. De hade tyckt att det var roligt, men kom inte med några speciella frågor eller undringar enligt deras mamma. Vilket väl kanske visar att om man upplever Pride som sådant som konstigt eller avvikande så ligger det i ens egna förvärvade attityder (fördomar?) i första hand. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2007-08-09 16:45 | |
![]() | Jag blir lite förvirrad här. Varför är det OK för JK att kalla nakna bögar för freaks men inte OK för huzan att kalla JK för freak? Är det hyckleri eller har JK helt enkelt bara fler personliga försvarsadvokater i detta forum? | |
| Vega5 | 2007-08-09 18:42 | |
![]() | Instämmer mes Gariam - lite inkonsekvent skäll som utdelas här... Nåväl, annars fattar jag inte att det är så provocerande detta med Pride. Att vi hbt-folk ses en j-la vecka om året i en park, lyssnar på musik, går på seminarier och har trevligt kan väl för gud skull inte vara så farligt. Och varför folk drar så stora växlar på det (som le-lou som verkar tro att det handlar om att märka ut sig) är ett tydligt tecken på att det behövs en festival. Tänk om jag skulle börja gorma om att heteron skämmer ut sig, fläker ut sig och förstör för sina heterokollegor när de går på t.ex. dansbandsfestival.. Cheesus... | |
| FIN Börje | 2007-08-09 19:06 | |
![]() | Vega5 slog huvudet rätt på spiken! Alla e så förbaskat vana med att se det heterosexuella fläket, att ingen reagerar över det mer.. Så länge som vi hbt-människor blir illa diskriminerade på grund av vår sexuella läggning och så länge som vi inte lever på samma vilkor som heterosexuella så, tycker jag ivarjefall, att det är fruktansvärt bra att visa hur många vi faktiskt är som vill ha en förändring på det! | |
| le-lou | 2007-08-09 21:15 | |
![]() | aja, men årets idrottsman tex är ju faktiskt en prestation, men årets bög är väl bara något man är född som. Det handlar ju om något som är naturligt, det som skiljer de från oss är könet på personen man blir kär i. det är det jag förvånas över bara. varför är det så himla speciellt att vara flata/bög? För mig är alla lika, sen bryr jag mig inte om vem du har i sängen. | |
| le-lou | 2007-08-09 21:18 | |
![]() | vega, det är ju nu själva som skiljer så på hetero och homofolk, du katagoriserar friskt. Bögar dansar också till dansband och går på festival btw och så bör det vara. Jag vet ingen festival som enbart är till för heterofolk, och skulle det finnas en, så skulle förmodligen de homosexuella hojta högt om diskriminering och gud vet vad. | |