Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 326 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SheDeVille | 2007-11-12 02:14 | |
![]() | Flicka - tös och pojke - gosse är väl "exakta" synonymer. Nåväl, det blir jag nog snart varse :-) | |
| Ruatha | 2007-11-12 03:37 | |
![]() | Nja. När du frågar om en kattunge är en flicka eller pojke så är det svårt att byta ut mot gosse eller tös. Kan inte riktigt peka på varför.... Jag är skitdålig på grammatik och är nu ute på gränsmarkerna för mitt huvuds innehåll :) Google påstår att det har att göra med något som kallas extension, möjliga referenter.. googla det; jag kan inte förklara men det ser rimligt ut. "Kattungen är en tös" är inte riktigt samma sak som "Kattungen är en flicka". Hmm, hoppas någon kommer med en bättre förklaring.. | |
| Dyslekso | 2007-11-12 09:56 | |
![]() | Tös och gosse är mindre formella, i brist på ett mer passande ord. De använder aldrig dessa ord i nyhetssändningar, t ex, och om man för en allvarlig diskussion använder man nog hellre flicka och pojke än tös och gosse. Sen måste jag ta tillbaka min självkritik vad gäller psykiater och psykiater. Någonstans måste definitionsgränserna dras, och man kan inte gärna bry sig om hur ord böjs. Om ord är helt utbytbara i singularis måste de kunna kallas för exakta synonymer. Så de borde funka, om inte någon har invändningar. Tänkte också lite på "bira" och "bärs", fast då har vi ju möjligheten att något "bärs" av någon...eventuellt är "bira" lite gulligare än "bärs" också. "Bortfall" och "svinn"? Eller har "svinn" mer koppling till kriminell aktivitet? Vet heller inte om man kan säga "produktionssvinn", men det är å andra sidan ett nytt ord. | |
| Dyslekso | 2007-11-12 09:58 | |
![]() | Trött jag blir..."psykiater" och "psykiatriker" ska det stå ovan. Annars går tråden helt överstyr om inte ens ord som betyder exakt samma sak och stavas exakt likadant inte ska få kallas för synonymer:D. | |
| Ruatha | 2007-11-12 11:40 | |
![]() | mm, Tös/flicka pojke/Gosse vållar mig huvudbry.. Ett anagram för Tös är ju söt, och det säger en del. Å andra sidan kommer jag inte på något tillfälle de INTE är utbytbara mot varandra, visst stygg pojke o stygg gosse är inte riktigt samma sak men betydelsen är ändå densamma. För min del blir dessa ordpar i det närmaste riktiga synonymer. | |
| Dyslekso | 2007-11-12 12:03 | |
![]() | Den dag de säger "tös" på Rapport kan jag kanske gå med på det. | |
| Angus | 2007-11-12 12:13 | |
![]() | Tåbira! Tåbärs? Eller är tåbira slang/dialekt? :-) (Saol ligger nere så jag kan inte kolla den..) | |
| SheDeVille | 2007-11-12 12:28 | |
![]() | Jag tror det är mycket värderingar och mode i språkbruket. Tös - flicka t ex. Där är det kanske lite mer gammaldags att använda tös men jag tycker att de definitivt kan bytas ut med varandra om man ser till grundbetydelsen. Att kalla en katt för kattflicka - nja det är väl en kattunge av honkön. Att kalla djur flicka och pojke är något vi lagt oss till med senare tid (tror jag). Jag skulle då definitivt inte kalla kvinna och dam för exakta synonymer. Kvinna är jag men dam blir jag aldrig! ;-) | |
| Dyslekso | 2007-11-12 12:32 | |
![]() | She: det var utbyten i alla möjliga lägen som gällde. Det funkar ju inte för tös och flicka, se ovan. Angus: tåbira är ett eget ord. Man kan väl inte säga "bira från tå"? | |
| Tommy 1979 | 2007-11-12 13:36 | |
![]() | Avlida resp. omkomma? | |
| SheDeVille | 2007-11-12 13:41 | |
![]() | Nä, omkommer gör man i en olycka men avlida kan man av andra orsaker. | |
| Tommy 1979 | 2007-11-12 17:25 | |
![]() | Tveka och hesitera då, kanske? | |
| Minta | 2007-11-12 17:55 | |
![]() | hesitera låter väl lite kanslisvenska | |
| reed | 2007-11-12 18:02 | |
![]() | Strax och straxt. | |
| blue_moon | 2007-11-12 18:37 | |
![]() | Straxt är en vardaglig form av strax och har en lägre stilvalör. Är alltså inte någon exakt synonym. | |
| vulcan | 2007-11-12 18:57 | |
![]() | Straxt står ju som <vard> i SAOL13. För mig är det ganska talspråkligt. Jag skulle inte använda det i något dokument jag skrev på jobbet t ex. På väg tvättstugan t.o.r funderade jag på fyrkant och rektangel - men det håller inte inser jag när jag läser Wiki-definitionerna. Däremot har jag inte helt avfärdat ett annat tvättstugeuppslag: Diktator och envåldshärskare. | |
| brava | 2007-11-12 19:11 | |
![]() | det du skrev förut Vulkan är homonymer, dvs likalydande ord med olika betydelser, t ex hög hög segra vinna kanske | |
| Dyslekso | 2007-11-12 19:32 | |
![]() | Diktator och envåldshärskare måste vara bland de närmaste hittills. Möjligen är envåldshärskare lite mer gammaldags - skulle jag själv välja säger jag diktator i 9 av 10 sammanhang. Segra är lite mer formellt än vinna, t ex hoppas man nog "vi ska vinna" snarare än "vi ska segra". | |
| Tommy 1979 | 2007-11-12 19:38 | |
![]() | Precis, och dessutom så kan man inte "segra" pengar på lotteri eller liknande, utan man vinner dem. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2007-11-12 20:10 | |
![]() | Ett nytt försök, fotvård och pedikyr. | |