Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 509

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pilutta-dej2006-01-02 22:49
Antal inlägg: 1689

Ett rack! så där blir det lätt med låneord, man tror att -et i racket betyder att det är ett speciellt racket och tar följaktligen bort det när man ska ha ordet i obestämd form.

Målförets innehåll frågar jssfrk om. Jag håller med om att hemsidan inte är särskilt informativ, man lägger nog inte så mycket krut på den. Tidskriften är i ett litet anspråkslöst format och innehåller artiklar i alla möjliga språkfrågor. De flesta är skrivna av föreningens ofta mycket kunniga medlemmar och beror på deras intresseområde. Ordmärkare hör ofta av sig och kan få svar på hur det heter. Man är vaken för tendenser i språket, floskler och modeord t.ex. Det står ganska mycket om dialekter och gammal svenska.I senaste numret finns en mycket rolig artikel av Fred Lane om hur det var för honom att komma som invandrare från England och möta det svenska språket.

pilutta-dej2006-01-02 22:52
Antal inlägg: 1689

En bra hemsida för alla språkfreakar (hjälp, vad ska det heta på svenska?) är
avigsidan.com
Den har en mycket aktiv läsekrets som inte missar någon groda i tidningarna. Där finns också en avdelning med sär skrivningar och en floskelgenerator, m.m.

kajix2006-01-02 23:02
Antal inlägg: 7767

legobiten:

www.spraknamnden.se/...ek ttyp=lan

Legobiten2006-01-02 23:13
Antal inlägg: 617

aha! Tack! :)

jssfrk2006-01-02 23:20
Antal inlägg: 771

Lego:
Hm, fäktförbundet låter inte helt klockrent. Jag skulle nog valt fäktningsförbundet, men det är kanske litet långt att säga. Konstigt att nästan alla förbund har stor begynnelsebokstav på båda orden, rekommendationen från Svenska språknämnden är annars stor på första, liten på de övriga.

Maoli:
"-Här i Västergötland säger man ?han har slått sig? där jag skulle säga ?slagit sig?. ? Ja, det är nog inte bra i Västergötland som man kan höra: slå-slog-slått (i standardspråket: slagit) och ta-tog-tatt(standardspråk : tagit).
Detta är naturligtvis vardagliga, talspråkliga former."

från www.sr.se/cgi-bin/p1...ke l=724577

Sedan skall man ju givetvis inte _skriva_ "slått", men det är en annan femma. Man kan förstås tycka att det är litet slängigt, eller ovårdat, att säga "slått", men fel tycker jag inte att det är. Talspråket är så skilt från (det skrivna) standardspråket att varianter förekommer.

Åh, vad jag älskar Google förresten. Vet inte vad jag skulle ta mig till utan det.

jssfrk2006-01-02 23:24

Oj vad många inlägg medan jag filade på mitt svar. Tack pilutta-dej för upplysningen om Målföret.

Språknämnden har mycket om "hur det skall heta", främst vad gäller lånord och datatermer etc. En del grejer håller jag inte med om, en del är litet väl påhittiga, men kul läsning är det.

www.xn--sprknmnden-u5aj.s e/

jssfrk2006-01-02 23:25

Jahaja, den länken gick visst till deras förstasida. Under "onödiga engelska ord?" finns det jag skrev om.

jssfrk2006-01-02 23:26

"freak" -fanatiker, -älskare, knäppis

Enligt nämnden... nu skall jag sluta spamma.

Maoli - Ej medlem längre2006-01-03 07:26
Antal inlägg: 12

jssfrk:

Men jag är från Västergötland från början ju :) Och jag har aldrig sagt "slått", har bott i Skåne i snart 17 år... såklart man får säga så, men det låter helt fel tycker jag, särskilt när man ser det i skrift... Nu låter jag som en gammal tant :P

ingenting - Ej medlem längre2006-01-03 09:33
Antal inlägg: 13

i skåne:

byta, bytade, bytat.....även i skriftspråk

*ryser*

Mercedes2006-01-03 09:42
Antal inlägg: 728

Jag förstår inte folk som inte behärskar uttrycket ju-desto. Det heter "ju fler kockar desto sämre soppa. Men man ser alla möjliga felvarianter tex desto fler kockar desto sämre..., desto fler kockar ju sämre.. osv i all oändlighet.

Fjupplisa2006-01-03 10:09
Antal inlägg: 2010

I småland kan man säga att jag har luggit.....alltså ligga, låg, luggit.....

AbeF2006-01-03 11:05
Antal inlägg: 11

Korrekt språk är en hopplös färskvara. Det förändras hela tiden. Om man verkligen vill vara reaktionär och försöka prata historiskt korrekt svenska, borde man t.ex. säga:

Jag går att spela korgboll med han.

Istället för:

Jag går och spelar basket med honom.

Det senare är grammatiskt fel (om man ska prata korrekt "historisk" svenska) och innehåller ett låneord som utrotat den svenska versionen.

Ett annat kul exempel är stavningen av drycken som tillverkas av pressade frukter. Ordet kom ifrån engelskan som "juice", ändrades av språkvårdare till "jos", ändrades tillbaka igen eftersom ingen ville skriva som SA rekommenderade. Sedan kom Brämhults och stavade "jos" och plötsligt blev "svensk" stavning ok igen. Sedan bytte företaget till den engelska varianten.

Inget kul jobb att vara språkpolis när inte ens SA kan hänga med i svängarna. Det finns liksom inget "rent" språk att referera till.

Så änna lixom ba.

kajix2006-01-03 11:51
Antal inlägg: 7767

fast korgboll och basket är två olika sporter... :)

jssfrk2006-01-03 13:36

Byta - bytade - bytat tycker jag är litet charmigt.

AbeF: Bra inlägg. Angående det där med juicen tyckte jag alltid att Brämhults version såg helt konstig ut. Jag visste inte att de ändrat till juice igen.

Som "språkpolis" gäller det ju att välja sina fiender - det är ju rätt poänglöst att driva en "simma - sam - summit"-fråga när ingen säger så; däremot vore det i mina ögon olämpligt om de/dem-distinktionen försvann.

Zuomi2006-01-03 13:56
Antal inlägg: 97

På tal om charmigt. Hörde en finsk kvinna skrika åt några halvvuxingar. Inte söra leka moppe här på nu :-) Någon nämde skåne här, dom kan ju inte uttala ett enda svenskt ord riktigt. Hu jeda mig, som lilla Ida skulle sagt ;-)

Maoli - Ej medlem längre2006-01-03 14:32

hehe... men det pratas inte svenska härnere, utan skånska ;)

jssfrk2006-01-03 14:47

Det är väl pigan Lina som säger "Hujedamej"?

Maoli - Ej medlem längre2006-01-03 14:59

ja inte är det Ida iallafall...

Zuomi2006-01-03 15:04
Antal inlägg: 97

Jo det är det visst. När Emil den lille rackaren har fångat Kommadoran i varggropen. Jag är påläst vettu ;-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?