Spelrum
Giraffen | 6 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 5 |
Inloggade | 12 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-16 14:13 | |
![]() | Vad är bäst för barnen egentligen? Förr fanns många barn hemma, men hur är det nu? Vilka andra barn kan hemmabarn leka med? Jag växte upp under sluttampen av eran när en stor andel mammor faktiskt var hemmafruar (många bittra och leda på hemmafrulivet, andra bara lata, få brann för "barnlivet", kanske ingen ärligt talat). Mammorna var hemma och putsade och fejade, ungarna sprang runt på egen hand. Jämför det med att på förskolan ha ett gäng (kanske för få visserligen) förskollärare som faktiskt ägnar all sin uppmärksamhet åt barnens utveckling... | |
jellyflower | 2012-10-16 14:33 | |
![]() | Kaffevåffla, i slutet av hemmafrueran var barnen ointressanta. Barn skulle inte "ta plats". Nu lever vi i en tid av barnadyrkan. Kanske beror det till en del på att män är allt mer pappalediga. Sånt som män sysslar med får alltid högre status. Plötsligt är barn viktiga, superintressanta, de skall curlas och fråntas alla möjligheter att utveckla eget omdöme. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-16 14:50 | |
![]() | Mycket intressant reflektion jellyflower, precis så är det ju. | |
corlini | 2012-10-16 17:02 | |
![]() | jag känner inte igen det jellyflower skriver. var har du fått barnadyrkan från? det går väl i vågor precis som alla andra trender, vissa årtionden är det en ökning av barnafödande och blossar allt från pappaledigdebatter till vabb och nya "gravid magasin" etc upp sedan dör det ur i 15 igen tills nästa barndebatt kring friskolor, privatskolor eller skolreformer eller ändringar i föräldrapenning tas upp. Lamaglama du nämnde att det var tvärt om gällande backupplan och gardering för framtiden och man inte behövde ägna tanke på det om man hade fixat det genom att tex inte vara hemmafru. det kallar jag förnekelse på hög nivå eftersom du ägnar 5 dagar i veckan åt att åka hemifrån för att säkra din gardering och täcka upp för "tänk OM...." lägger man 50 timmar i veckan i faktisk tid och sedan planlägger hela året utefter när man kan få ledigt så tycker jag det är att låta hela sitt liv styras av det enorma behovet av att hävda sin egen självständighet trots att man valt att leva som par och bilda familj men dessutom är det om något att ha en backupplan och en väg ut eller en reservplanB. att lägga 40år av sitt liv på att bevisa för sig själv att man är duktig och självständig och minsann klarar sig om partnern drar för att man av rent självständighetstvång eller kontrollbehov måste veta att man klarar sig själv tycker jag är ganska trist argument att använda för att ta ställning mot de kvinnor som väljer att våga förlora men satsa på sina ideal och kärleken till relationen och hemmet. jag beundrar hemmafruar och tycker de är starka som vågar. | |
latas | 2012-10-16 17:16 | |
![]() | jag längtar tills den dagen då jag kan vara hemmafru (man) eller kunna erbjuda min andra hälft det. | |
lamaglama | 2012-10-16 17:31 | |
![]() | Corlini, ens man ska alltså lägga +50 h/veckan för att på det mest plågsamma vis man kan tänka sig (så verkar du betrakta förvärvsarbete) för att frugan ska kunna pyssla med sitt älskade hem på heltid? Få män är nog särskilt intresserade av denna ojämlika fördelning av njutning och bördor i längden. Men grow cold as girls grow old, som det heter i sången. Bakom hörnet väntar alltid en nyare modell med fler och bättre funktioner. | |
lamaglama | 2012-10-16 17:35 | |
![]() | Men ideal är förstås sällan billiga att följa och du har ju alltid en halv hästgård om det skulle knipa. Lyckos. | |
slånbär | 2012-10-16 17:37 | |
![]() | Ska en hemmafru kunna ta del av fri sjukvård tex? För hon bidrar ju inte med skattepengar under sitt liv. Vem ska försörja henne när hon är gammal om mannen dör? Barnen, om det finns några? Annars då? Vår sammhällsekonomi bygger ju på att alla bidrar till det system som man har möjlighet att utnyttja i form av gratis skola, hyfsat billig sjukvård, vägunderhåll, och en massa annat som skattepengarna går till och som vi alla faktiskt nyttjar, ibland på en daglig basis. Men om man inte jobbar under hela sitt liv då bidrarman ju inte överhuvudtaget utan bara utnyttjar systemet. Är det rätt ? | |
Liftactiv | 2012-10-16 18:12 | |
![]() | Liten parallell: nyanlända (eller sen länge levande) i sverige som inte jobbar (och aldrig kommer att göra det) tar del av våra skattepengar. Visst tycker du det är ok slånbär (har jag sett i andra trådar)? Vad är skillnaden? | |
Aquila1 | 2012-10-16 18:31 | |
![]() | Bra fråga Liftactiv, men tror nog att slånbär menar ALLA hemmafruar/män, eller säger man hemmahen? | |
Liftactiv | 2012-10-16 18:43 | |
![]() | Hur menar du nu? Jag tycker hon verkar väldigt anti hemmafruar överlag. | |
corlini | 2012-10-16 19:00 | |
![]() | en hemmafrus man bör väl ha ganska hög inkomst? skatten borde ju motsvara nästan vad ett normalt förvärvsarbetande par skattar? skillnaden kanske är marginell? hur bor de, i hyreslägenhet eller i fastighet med något högre skatt? förmögenhetsskatt, fasighetsskatt osv... tja jag tror skattepengen till staten skiljer sig marginellt från ett arbetande medelsvenssonpars. men bara min teori. jag tycker visst de indirekt bidrar eftersom deras barn kanske belastar mindre samhällskostnader i form av dagis, förskola, kommunala kostnader osv. dessutom tycker jag det finns ett stort familjärt värde i att barnen kan vara hemma med sin mor längre i unga år, ett värde ej mätbart i pengar men för mig ett högt värde. borde det inte öppna upp fler dagisplatser för dem som står i kö om fler barn var hemma? för många föräldrar har nog den platsen ett värde. det finns värden i allt och om det kan höja livskvaliten hos personer så har det på sikt ett samhällsvärde som i slutändan ger ett ekonomiskt värde. lyckliga människor kostar mindre för staten. om Usama från eritrea flyttar hit vid 53års ålder och lyfter full pension och bidrag tills han dör tycker jag inte det finns moraliska fel i att en kvinna som valt att vara hemmafru kan få en ok änkepension så hon inte behöver flytta ut på gatan eller leva på sina barn om maken går bort. ideal kan vara gratis att följa sålänge man bara strävar efter att få vara lycklig utan att bli dömd eller baktalad för sina val. vissa kvinnor vill vara hemma med sina barn och trivs bra i hemmet. det är idag inte alls samma sak som att man måste vara sysslolös eller uttråkand eller utnyttjad eller i någon form av underläge. det krävs både mod och styrka att som ung svensk kvinna våga ta detta steget helt utan religiösa eller påtvingade motiv utan enbart pga familjära värderingar och sin dröm om att vara mor på heltid och sköta hemmet. låt folk göra som de vill och lägg inte livsfokus på att alla måste vara självständiga och ha sina egna pengar i en familj. familjen är en enhet och inte två individer som bara valt att dela hus. hjärta och lycka är mer än pengar och bekräftelsebehov eller självständighetssträvan. | |
lamaglama | 2012-10-16 20:11 | |
![]() | Corlini, det är väl klart att folk får göra som de vill? Jag har ingen önskan att förbjuda någon att vara hemmafru. Men jag kan väl ändå få påtala de uppenbara nackdelarna med att göra valet att avsäga sig all sin ekonomiska autonomitet? Man är i underläge om man inte har några egna pengar. Det är så oavsett vad du tycker. Som sagt, hemmafrueri kan funka om man är ek ober. Men i annat fall bör man nog iaktta stor försiktighet innan man följer hjärtats väg och förväntar sig en tillvaro som lyxhustru för resten av sitt liv. Risken är stor att man istället blir en mycket lågavlönad hushållerska. | |
slånbär | 2012-10-16 20:13 | |
![]() | Vad säger att nyanlända inte kommer att jobba? Dom har ju åtminstone för avsikt att göra det till skillnad från en som väljer att gå hemma. Den stora skillnaden mellan de nyanlända och en som väljer att gå hemma är väl att dom faktiskt inte har valt att få detta livet utan dom allra flesta har faktiskt fått lämna det dom hade för något helt okänt. Långt ifrån samma sak. Corlini. Vi talar om hemmafru som " livsval" så jag räknar inte automatiskt med att det livet måste innefatta barn. TS har ju tex gått hemma i fem år utan barn. Och även om man skaffar barn och som du säger inte belastar barnomsorgen så handlar det om några få år, barnen börjar ju snart i skolan och då innebär ju det rätt många år kvar att gå hemma utan barn. Dessutom så verkar du tro att alla som har barn hellre skulle vilja vara hemma men det är faktiskt en väldigt massa kvinnor som vill jobba och som gillar sina jobb. Och även om man kanske inte har ett jobb som man stortrivs med så vill nog dom flesta känna att dom faktiskt kan klara sig själva om det behövs. Jag skulle aldrig välja att inte jobba såvida jag inte hade en jäkla massa egna pengar och inte ens då skulle jag vilja vara nån sorts passopp på min man utan då skulle jag välja att studera eller kanske öppna nåt eget. Det är ju något du föreslår lite nu och då i tråden men det innebär ju faktiskt att man inte är just hemmafru längre utan studerande eller egenföretagare. Att bara vilja vara hemma och sköta hemmet tror jag inte många kvinnor skulle se som särskilt upplyftande någon längre tid. | |
slånbär | 2012-10-16 20:25 | |
![]() | Några saker till då Corlini- Om usama flyttar hit vid 53 års ålder så har han ju naturligtvis inte heller full pension om han inte arbetar. Han har ju dessutom inte belastat det svenska systemet under dom första 53 åren av sitt liv så hemmafrun har nog kostat samhället betydligt mer under sitt liv än vad han kommer göra. Dessutom så har han troligtvis inte valt att flytta hit utan blivit tvungen. Och du- dagis och förskola är faktiskt samma sak. Vilka andra kommunala kostnader menar du att dom sparar in på? För det handlar ju om ca fem år och sedan är det ju skolan som gäller. | |
Minta | 2012-10-16 20:30 | |
![]() | Jag förstår inte varför det inte heter självständighetssträvan, bekräftelsebehov och pengajakt när män med barn arbetar, bara när kvinnor gör det och då är det alltid förknippat med någonting dåligt. Corlini tycks se det högsta idealet som en kvinna som saknar bekräftelsebehov, utan egna pengar och lust att tjäna egna pengar. Vad tycker man om en sådan man? | |
slånbär | 2012-10-16 20:48 | |
![]() | Minta- håller med fullständigt. Det andas femtiotal rakt igenom. Det talas mest hela tiden om hemmafruar men männen bör tydligen inte göra det valet enligt vissa. Liftactiv- jag har ingenstans sagt att jag är emot att folk gör det valet att vara hemma men jag kan inte förstå att man vill göra det. Jag kan heller inte förstå att man vågar bli totalt ekonomiskt beroende av en annan person speciellt om man inte ser till att skydda sina ev framtida intressen. | |
lamaglama | 2012-10-16 21:00 | |
![]() | Vad jag kan förstå så vill det till att en i familjen ägnar sig åt "självständighetssträvan, bekräftelsebehov och pengajakt" (förvärvsarbete) för att det ska bli tal om nåt hemmafrueri öht. Men en dag kanske mannen tänker: Är detta allt? Vill jag verkligen jaga pengar och bekräftelse hela dagarna, vecka ut och vecka in, år efter år? Jobba mig till en hjärtinfarkt innan jag fyllt 50? Nej, jag väljer nog nåt annat. Jag har ju valmöjligheter. Jag har ju pengar. | |
hemmafrau | 2012-10-16 21:28 | |
![]() | Jag vill bara förtydliga att jag inte alls menar att hemmafru är något som alla bör sträva efter att vara. Det är ett val jag har gjort tillsammans med min man för att det passar oss. Men givetvis ska alla som vill förvärvsarbeta göra det (och många är också tvungna för att det ska gå runt ekonomiskt) Men det ska inte ses ner på den kvinna eller MAN som vill och har möjligheten att inte förvärvsarbeta. Nu ska jag sova. Godnatt med er | |
JefautjOuer | 2012-10-16 21:44 | |
![]() | Tänk att hemmafruars val kan vara så provocerande för många. Kul! | |